הריון ומחלות מעי דלקתיות

(0)
לדרג

מחלות מעי דלקתיות מציבות אתגר לא פשוט למי שמתמודד עמן. כיצד ניתן להיכנס להריון וללדת, תוך כדי התמודדות עם קרוהן או קוליטיס? מאמר מיוחד לרגל חודש המודעות

מאת: ד"ר אריאלה שטרית

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

הנתונים העדכניים ביותר מצביעים על כ-40,000 איש הסובלים ממחלת מעי דלקתית בישראל. רבים מהחולים צעירים - בעשור השלישי או הרביעי לחייהם, אשר נמצאים בשלב שבו רבים מבני גילם כבר חושבים על הריון ועל הרחבת המשפחה.

האם נוכחותה של מחלת המעי הכרונית עלולה למנוע מאותם חולים להגשים את שאיפתם הכה טבעית ונורמלית? ממש לא.

לרגל חודש המודעות למחלות קרוהן וקוליטיס, ננסה להבין במאמר זה מהו הקשר בין מחלות מעי דלקתיות לבין הריון - וכיצד ניתן להרות ולהשלים הריון תקין עם תוצאה מיילדותית טובה, על אף הקשיים הרבים והאתגרים העומדים בדרך.

הריון ומחלות מעי דלקתיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הריון ומחלות מעי דלקתיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי המשמעות של כניסה להריון, בצל מחלת מעי דלקתית?

למחלות מעי דלקתיות יש שני מצבים עיקריים - רמיסיה (רגיעה) והתלקחות. בעוד שבזמן הפוגה מתפקד המטופל כמעט כרגיל, בעת התלקחות הוא צפוי להתמודד עם מצבים גופניים לא פשוטים, הכוללים התקפים עזים של כאבי בטן, הקאות, שלשולים, דימום ביציאה ועוד. בעת התלקחות, המחלה עלולה לגרום גם לבעיות רפואיות עמוקות יותר, כמו דלקות חריפות במערכת העיכול, תת ספיגה של מזון, חסימת מעיים ועוד.

כל אלה מביאים למסקנה ברורה אחת: תכנון ההריון מחייב את בני הזוג להתחשב בהתנהלותה של המחלה. במילים אחרות, יש לתכנן כניסה להריון כאשר המחלה נמצאת בהפוגה - אז הסיכונים לאם ולעובר יהיו נמוכים משמעותית.

יתירה מזו, במחקרים שונים נמצא כי כאשר הכניסה להריון היא במצב של הפוגת המחלה היסודית, גם התוצאות ההריוניות יהיו לאין ערוך טובות יותר. אם אנו יודעים כיום כי בנוכחות מחלת מעי דלקתית הסיכון ללידות מוקדמות, פגות, הפלות ומשקלי לידה נמוכים עולה, הרי שמצב של הפוגה בזמן כניסה להריון מבטיח הריון תקין - במעל 70% מהמטופלות. כאשר הכניסה להריון היא במצב פעיל של המחלה, 70% מהמטופלות יחוו מהלך הריוני סוער, עם עלייה ניכרת בשכיחות הסיבוכים.

מחלות מעי דלקתיות, כשלעצמן, אינן כרוכות בפגיעה בפוריות. עם זאת, יש לציין כי חולי קרוהן וקוליטיס עלולים לסבול גם מבעיות פוריות כאלו ואחרות, הן בשל תרופות מסוימות שהם נדרשים ליטול, כדי להתמודד עם המחלה בצורה טובה; והן בעקבות הליכים רפואיים ופרוצדורות ניתוחיות שעליהם לעבור - כאלה אשר עשויים לפגוע במידת הפוריות שלהם, בצורה כזו או אחרת. גם מחלת קרוהן פעילה עלולה לגרום לפגיעה בפוריות - והסיבות לכך מגוונות: הידבקויות אגניות, בשל הדלקת הכרונית; מצבי דיכאון וחרדה נלווים ועוד.

על כן, טרם הכניסה להריון, חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא האישי - רצוי אדם בעל ידע, הן במחלות מעי דלקתיות והן בגינקולוגיה ובפוריות - כדי להבטיח כי ההריון נעשה בזמן הרצוי ובמצב הרפואי הנכון.

מהם הסיכונים בהריון עם מחלת מעי דלקתית?

ישנן לא מעט הנחות והשערות מוטעות, בנוגע להריון בקרב חולים במחלות מעי דלקתיות.

ראשית: חשוב להדגיש כי מחלת מעי דלקתית, כשלעצמה, אינה מפחיתה את הסיכוי להיכנס להריון. אמנם ישנה השפעה על הפוריות, בשל הסיבות שמנינו לעיל, אך עצם נוכחותה של המחלה אינה פוגעת בסיכוי להרות.

שנית, תינוקות שנולדו לנשים הסובלות ממחלות מעי דלקתיות אינם צפויים לסבול מבעיות התפתחותיות או לפתח מומים גנטיים שונים - מדובר באגדה אורבנית, שאינה נכונה כלל. שלישית, תינוק אשר נולד להורה או הורים אשר סובלים מקרוהן או קוליטיס, לא יפתח בהכרח גם כן את המחלה. אמנם ישנה שכיחות גבוהה יותר של המחלות בקרב בני משפחה, אך לא מדובר בהעברה גנטית טהורה.

נציין עוד כי במהלך ההריון - ובניגוד לדעה הרווחת בקרב הציבור - ניתן לעבור בדיקות אבחנתיות כאלה ואחרות הנוגעות למחלה; ואף ניתוחים כאלה ואחרים, במקרים דחופים. ההריון אף אינו יחייב בהכרח את האם ההרה לשנות את תזונתה, אלא רק אם כך קבע הרופא המטפל.

עם זאת, ישנן בכל זאת השלכות שונות, שחשוב להיות מודעים להן: נשים בהריון הסובלות ממחלת מעי דלקתית נמצאות בסיכון גבוה יותר לעבור לידה מוקדמת - ואף עשויות ללדת עובר שמשקלו קטן מהממוצע. מרבית המטופלות יוכלו ללדת בלידה רגילה, אך בנוכחות מחלה פעילה באיזור פי הטבעת, עם פיסטולה מפרישה (בעגה המקצועית "פריאנלית"), בשליש השלישי להריון, יוחלט על עריכת ניתוח קיסרי מתוכנן - בשבוע 38 להריון - ולא על לידה טבעית.

הריון ומחלות מעי דלקתיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הריון ומחלות מעי דלקתיות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהו הקשר בין הריון, מחלת מעי דלקתית ואנמיה?

נשים רבות סובלות מאנמיה בהריון, על רקע השינויים המתרחשים בגופן באופן טבעי - והצורך בשינוי אורח החיים. כאשר מדובר בנשים הסובלות ממחלת מעי דלקתית, הבעיה הופכת חריפה יותר - וזאת בשל העובדה שמטופלים אלה סובלים מאנמיה בשכיחות גבוהה, על רקע מחלתם היסודית. הסיבות לאנמיה מגוונות וכוללות תת ספיגה של חומרים חיוניים כמו ברזל, B12 וחומצה פולית, דימומים תכופים, דיכוי ייצורן הטבעי של כדוריות הדם האדומות ועוד. בהריון, תקופה רגישה גם כך מבחינה זו - האנמיה עלולה להיות חמורה במיוחד.

כיצד ניתן להתגבר על האתגר ולהבטיח שבמהלך ההריון, האנמיה תהיה קלה ואולי אף תיעלם לגמרי? המפתח הוא הכנה נכונה ומודעות: אישה הסובלת ממחלת מעי דלקתית ומעוניינת להיכנס להריון, נדרשת לבצע התאמות בכל הנוגע לתזונתה ולהתחיל לצרוך מאכלים עשירים בברזל, חומצה פולית ו-B12.

עליה להמשיך בכך גם במהלך ההריון - ואף להיעזר בתוספי ברזל שונים. לעתים תכופות, לא ניתן לתת תכשירי ברזל פומיים, אם בשל חוסר סבילות לקבלת התרופה ואם בשל היעדר ספיגה, על רקע של מחלה פעילה. במצבים אלה, אנו נדרשים למתן ברזל תוך ורידי. התכשיר הנפוץ ניתן בין פעם לפעמיים בשבוע, למשך מספר שבועות, מה שמקשה על המטופלות, מכיוון שנדרשת הגעה למרכז עירוי בכל מקום. בשנים האחרונות פותחו תכשירים יעילים יותר - עירויי ברזל אשר ניתן לקבלם החל מהטרימסטר השני להריון ומספקים לאישה כמות גדולה ומרוכזת מאוד של ברזל בפעם אחת, היכולה לפצות על החוסרים הגדולים.

כך או כך, חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא האישי - ולגבש תכנית תזונתית מסודרת לתקופת ההריון. תכנית כזו תסייע לשמור על מאגרי הברזל בגוף האישה, לאורך ההריון - מה שיהפוך אותו לקל ופשוט יותר, בייחוד כאשר הוא מתפתח בצלה של מחלת מעי דלקתית כזו או אחרת.

ד"ר אריאלה שטרית היא מנהלת היחידה למחלות מעי דלקתיות בהריון, המערך הגסטרו-כירורגי, בית החולים שערי צדק, מסונף לביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום