עישון כפוי: ממשיכים לסבול בשקט

(0)
לדרג

מה עושה הישראלי הממוצע כשמעשנים לידו? התשובה לפי סקר של האגודה למלחמה בסרטן - מפתיעה. בנוסף, יוזמות חדשות נגד עישון והעלאת מודעות לנזקי העישון

מאת: מערכת zap doctors

מה תעשו אם מעשנים לידכם? לרגל היום הבינלאומי ללא עישון פרסמה האגודה למלחמה בסרטן סקר ברשת החברתית פייסבוק, ושאלה את הגולשים כיצד הם מגיבים כשמעשנים לידם. בסך הכל השיבו לשאלה זו 786 בני אדם. מחצית מהמשיבים (49.4%) ענו כי הם "זזים מעט או עוזבים את המקום", 23% טענו כי העישון לידם כלל לא מפריע להם, וכ-13% בלבד מהמשיבים אמרו שהם מעירים למעשן. 8% לא מגיבים כלל, ואף אחד מהמשיבים לא ציין כי הוא מצלם את המעשנים ו/או מגיש תלונה לפיקוח.

יום ללא עישון, הלכה למעשה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
יום ללא עישון, הלכה למעשה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ארגון הבריאות העולמי קבע זה מכבר כי העישון מתנהג" כמו מחלה כרונית. מנתוני הארגון עולה כי, מדי שנה מתים כ-5 מיליון בני אדם בעולם מעישון או מסיבוכים של ההתמכרות לסיגריות. יתרה מכך, במאה ה-20 מתו כמאה מיליון איש מנזקי העישון. אחות אחראית המערך הקרדיאלי במרכז הרפואי בני ציון, אינה גרינברג מציינת כי, "אם לא יינקטו צעדים משמעותיים להפחתת השימוש בטבק מעריכים כי עד שנת 2030 ימותו בכל שנה כ-8 מיליון איש". ישראל מדורגת במקום 21 ברמת העישון ברשימת המדינות החברות בארגון הבריאות העולמי עם כמיליון מעשנים, כך לפי דו"ח העישון שפורסם אתמול (ג') על ידי משרד הבריאות.

יותר מ-85% מבין הלוקים בסרטן הריאות וכ-80% מבין הסובלים מנפחת הריאות (אמפיזמה), יכולים לייחס את הגורם למחלתם לעישון. העישון מגדיל סיכויים ללקות במחלות לב ב-30% ומעלה סיכון פי 5 ללקות בהתקף לב מתחת לגיל 40, לעומת הלא מעשנים. למעשה, 50% ממקרי המוות מיוחסים למחלות לב וכלי הדם הנגרמות כתוצאה מהעישון. גרינברג מציינת כי לעובדי מערכת הבריאות תפקיד מיוחד בשיפור ההיענות לגמילה. לדבריה, "אשפוז בבית חולים מהווה הזדמנות מצוינת לעודד גמילה מעישון ולסייע בתהליך הגמילה. ניתן להתחיל את תהליך הגמילה כבר באשפוז עצמו בליווי הגורמים המוסמכים לכך ולהמליץ על המשך תמיכה בקהילה על ידי ייעוץ אישי או בסדנאות גמילה, תוך כדי סיוע בתכשירים תרופתיים, כגון: צמפיקס או זייבן ושימוש בתחליפי ניקוטין".

סרטן חלל הפה - קטלני וקשה לאבחון

בתוך כך, קורא ד"ר אדיר כהן מזכיר האיגוד לכירורגית פה ולסת וחבר פורום המומחים ברפואת שיניים, לקדם את נושא המודעות לסכנת סרטן חלל הפה. "אף ש-50% מהחולים בסרטן חלל הפה מעשנים, ולמרות העובדה שמדובר במחלה שאחוזי התמותה ממנה מגיעים עד כ-50%, הציבור חסר מודעות למחלה ולתסמיניה". סרטן חלל הפה היא מחלה קשה לאבחון, שכן פעמים רבות החולה לא חש כל כאב בשלביה הראשונים. התוצאה היא שהמחלה גורמת למוות של קרוב ל-50% מכלל החולים בה. עובדה שמדגישה עד כמה חשובה המודעות לתסמיני המחלה. סרטן חלל הפה עלול להופיע בשפתיים, בלשון, בחניכיים, ברצפת הפה, ברירית הלחי והחיך.

נגעים טרום ממאירים יכולים להופיע ככתמים לבנים או אדומים בריריות חלל הפה ובשלב מתקדם יותר כפצע כיבי חסר כאב בתחילה.

לפיכך ישנה חשיבות עליונה לאבחון מוקדם של סרטן חלל הפה, מאחר שטיפול בנגע בשלבים ההתחלתיים הוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים של עד כ-80% הישרדות כעבור 5 שנים מזמן אבחון המחלה, לעומת אחוזי ההישרדות של כ-25% בחולים בעלי מחלה מפושטת. לדברי ד"ר כהן, "שיעור המחלה בקרב קבוצות גיל צעירות הולך ועולה. אנו רואים כי מדינות מפותחות בעולם שמות דגש על מאבק מניעתי, ולראייה החלטת FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) שהתקבלה לאחרונה, על הגבלת מכירת מוצרי טבק וסיגריות אלקטרוניות בקרב בני הנוער, החלטה שתציל חיים של רבים". בתוך כך, האיגוד לכירורגית פה ולסת מתריע על מקרים רבים של אבחונים בשלב מאוחר, אשר נובעים בראש ובראשונה מהיעדר מודעות לעצם התכנות של סרטן בחלל הפה. בהקשר זה, חשיבותה של ההסברה היא קריטית לשמירה על חייהם של החולים.

גמילה ב-SMS

במקביל לשיטות המסורתיות לצמצום תופעת העישון - כגון סדנאות גמילה או מיסוי ברמת המאקרו, החלו לאחרונה יוזמות חדשות ומעניינות. בימים אלה יוצאת לדרך תוכנית חדשה לגמילה מעישון בעזרת הודעות טקסט לטלפון נייד, המותאמת במיוחד עבור משרתי צה"ל. מסגרת ההרשמה לתכנית כל משתתף יבחר עבור עצמו תאריך הפסקת העישון, שייקבע בטווח השבועיים הסמוכים ליום ההרשמה. לאחר מכן, המשתתף יקבל הודעות טקסט לטלפון הנייד המכילות תכנים המעודדים גמילה מעישון. מערכת ההודעות ערוכה לתמוך בתסמינים לאורך תהליך הגמילה (חשק, מעידה, מצב רוח ירוד ועוד) באמצעות שליחת וקבלת הודעות. ההרשמה לתוכנית מתבצעת מאתר האגודה למלחמה בסרטן, אשר מפעילה את התוכנית בשיתוף חיל הרפואה, האגודה ובי"ס לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית-הדסה ומשרד הבריאות.

בלונים במקום דו"חות למעשנים

בנוסף, בשיתוף הרשויות המקומיות, יצוין ב-14 ביוני "יום ללא עישון" גם בכנסת, היום (ד') תתקיים התחרות השנתית של בתי הספר ע"ש ד"ר מרקוס, וכן תיערך תחרות בתי ספר בעיצוב אזהרות על חפיסות סיגריות ופעילויות ב- 20 רשויות מקומיות תחת הכותרת 'עיר נקייה מעישון'. בכל הרשויות המשתתפות בפעילות תתקיים פעילות הסברה בנושאי נזקי העישון ואפשרויות הגמילה. כמו כן, צפויה אכיפה מוגברת של החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים תתקיים בערים, אך במקום דוחות וקנסות יחולקו הפעם בלונים בצירוף עלון מידע על גמילה מסיגריות.

בואו לדבר על זה בפורום התמכרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום