עבודה במשמרות? סיכון למחלות לב

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי עבודה לאורך זמן במשמרות מתחלפות מעלה ב-30% את הסיכון למחלות לב כגון התקף לב, במיוחד בקרב גברים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

עלייה של 18% ו-27% בהתאמה, בסיכון להיארעות מחלת לב כלילית, באלו שעבדו 10 שנים ומעלה במשמרות לילה מתחלפות, בהשוואה לאלו ללא היסטוריה דומה. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות קרוב ל-190,000 נשים במהלך 24 שנים במחקר NHS (Nurses' Health Study) ו-NHS2 כפי שפורסם לאחרונה ב- JAMA.

למרות שמחקרים קודמים מצאו קשר בין עבודה במשמרות לילה ובין סיכון מוגבר למחלת לב כלילית, ממחקר עוקבה פרוספקטיבי עולה כי הדבר אינו כה פשוט.

החוקרים הגדירו עבודה במשמרות לילה מתחלפות כשלוש משמרות לילה, או יותר, בכל חודש, בנוסף לעבודה במשמרות יום או ערב. משתתפות במדגם NHS (גיל ממוצע של 54.5 שנים) נשאלו אודות עבודת משמרות פעם אחת ואלו במדגם NHS2 (גיל ממוצע של 34.8 שנים) נשאלו כל 2-4 שנים.

שכיחות הסיכון בנשים נמוכה יותר, אך עולה בנשים העובדות במשמרות בהווה

מניתוח הנתונים עלה קשר מנה-תגובה משמעותי בין עבודה במשמרות לילה מתחלפות ובין תוצאות מחלת לב כלילית של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, אנגינה מאושרת בבדיקת אנגיוגרפיה, הכנסת תומכנים, אוטם שריר הלב ותמותה עקב מחלת לב כלילית. הקשר היה בולט יותר משמעותית במחצית הראשונה בהשוואה למחצית השנייה של המעקב במדגם NHS, כאשר שכיחות הנשים שעבדו במשמרות לילה מתחלפות הייתה נמוכה יותר (27% לעומת 13%).

במדגם NHS2, שכלל נשים צעירות יותר עם הערכות תכופות יותר של עבודת משמרות, הסיכון למחלת לב כלילית עלה ב-38% באלו שעבדו בהווה במשמרות לילה וב-25%, 13% ו-0.97%, בהתאמה, במקרים בהם חלפו פחות מ-12 שנים, 12-24 שנים ומעל 25 שנים מאז הפסיקו לעבוד במשמרות לילה.

החוקרים מציינים כי הסיכון הכולל למחלת לב כלילית עולה בקנה אחד עם ממצאי סקירה שפורסמה לאחרונה והדגימה עלייה של 24% בסיכון לאירוע כלילי בעובדי משמרות, למרות הטרוגניות משמעותית ב-28 מחקרים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום