ניתוח בריאטרי ואיזון סוכרת 2

(0)
לדרג

איזון טוב יותר של רמות הסוכר המסוכרר לאורך זמן וללא טיפול תרופתי בקרב חולי סוכרת מסוג 2 לאחר ניתוח בריאטרי, בהשוואה לחולים שנטלו טיפול תרופתי בלבד

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

שיעור גבוה יותר של חולים לאחר ניתוח מעקף קיבה או ניתוח שרוול קיבה השיגו איזון גליקמי ממושך (ריכוז המוגלובין מסוכרר של עד 6%), כבר לאחר שלוש שנים. זאת בהשוואה לחולים תחת טיפול תרופתי אינטנסיבי בלבד. כך עולה מנתוני מחקר STAMPEDE לאחר חמש שנים, שכללו 150 משתתפים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר עם סוכרת מסוג 2 שאינה-מאוזנת כפי שהוצגו לאחרונה בכנס ה-American College of Cardiology.

יתרה מזאת, בחולים לאחר ניתוח, תועדה ירידה גדולה וממושכת יותר במשקל הגוף, עם דרישה לפחות תרופות לטיפול במחלות לב וכלי דם והפחתת רמות הסוכר בדם, לצד שיפור גדול יותר בסימני סיכון למחלות לב וכלי דם ומדדי איכות חיים.

החוקרים מדווחים כי מבין 218 חולים שנסקרו לצורך המחקר, 150 חלו באקראי, כאשר ההקצאה האקראית של החולה האחרון נערכה בינואר 2011. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 49 שנים, מדד מסת גוף ממוצע עמד על 36. כל המשתתפים השלימו התערבות לשינוי אורחות חיים וטיפול תרופתי יחסית אגרסיבי, שכלל תרופות פומיות, הזרקות של אנאלוגים של GLP-1 ואינסולין להשגת המוגלובין מסוכרר נמוך מ-6%, הם גם היו במעקב אנדוקרינולוג, פסיכולוג ודיאטנית.

הפוגה בסוכרת באחד מכל חמישה מנותחים

לאחר שלוש שנים, איזון רמות הסוכר בדם היה טוב יותר בחולים לאחר ניתוח בריאטרי. לאחר חמש שנים, 90% מהמשתתפים נותרו במחקר, כאשר מחצית מהחולים לאחר ניתוח - אך רק פחות מרבע מאלו שתחת טיפול תרופתי ענו על יעד הטיפול (ריכוז המוגלובין מסוכרר של עד 7%). באחד מכל חמישה חולים לאחר ניתוח תועדה הפוגה בסוכרת (המוגלובין מסוכרר של עד 6% ללא טיפול תרופתי לסוכרת). החולים בקבוצת ההתערבות הניתוחית הגיעו לאיזון עם פחות תרופות לטיפול בסוכרת (לעתים קרובות ללא טיפול תרופתי), כולל היקף טיפול באינסולין קטן יותר.

25%-45% מהמנותחים הבריאטריים, ללא טיפול תרופתי בסוכרת

25% מהחולים לאחר ניתוח שרוול קיבה ו-45% מאלו שלאחר ניתוח מעקף קיבה לא נטלו טיפול תרופתי לסוכרת, זאת בהשוואה ל-2% מאלו תחת טיפול תרופתי בלבד. מנגד, רק 12% מהחולים לאחר ניתוח מעקף קיבה ו-11% מאלו לאחר ניתוח שרוול קיבה, נטלו אינסולין, לעומת 40% מאלו שתחת טיפול תרופתי בלבד.

לא תועדו מקרי תמותה בתר-ניתוחית והאירוע החריג הכי נפוץ בקבוצת החולים לאחר ניתוח היה אנמיה קלה (המוגלובין ממוצע של 12 גרם/ד"ל), שתועדה ב-49% מהחולים לאחר ניתוח שרוול קיבה, בהשוואה ל-16% מאלו תחת טיפול תרופתי.

האירוע החריג הנפוץ ביותר בקבוצת הטיפול התרופתי היה עלייה במשקל של מעל 5%, שתועד ב-19% מהמטופלים, ללא מקרים דומים בקבוצת החולים לאחר התערבות ניתוחית.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

טיפול בסוכרת
שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום