קשיי למידה: טיפול טבעי

(0)
לדרג

הילד סובל מקשיי למידה? לפני שתתמסרו לאבחוני "הפרעת קשב וריכוז", כדאי לבדוק האם הילד סובל ממצוקה אחרת? אבחון ממוחשב חדש יתאים טיפול טבעי ייחודי

מאת: יותם בן מאיר, כתב zap doctors

"הפרעות קשב וריכוז" - מדובר במונח מאוד כוללני, המנסה לתפוס ולהכיל בתוכו קשיים רבים ככל האפשר. אבל, למעשה, יכולות להיות סיבות רבות ושונות, המציקות לילדים - ומפריעות להם ללמידה. כל אחד והסיבה הייחודית לו.

ד"ר אסתר יוגב מאבחנת את הילד באמצעות כלי אבחוני ממוחשב וייחודי, הסורק את כל התאים בגוף - ועל ידי כך ממפה את הבעיה הייחודית לאותו ילד ומתאימה באופן אישי את הטיפול שהילד זקוק לו.

"כיום, בבית ספר ולעתים אף בגן הילדים", מספרת ד"ר אסתר יוגב, מומחית לרפואה טבעית, "אומרים להורים שלילדם "בעיה בקשב ובריכוז". לדברי ד"ר יוגב, אמירה זו היא על פי רוב לא אבחונית - והיא תבוא ככינוי כללי, לתיאור התנהגות תזזיתית של ילד או ילדה היפר אקטיביים, ילדים הזקוקים לתנועה רבה, שאינם מצליחים לציית לדרישה לשבת במקום אחד ולהתרכז לאורך הזמן, שנקבע על ידי הממסד או הגורם החינוכי (מורה או גננת), כפרק הזמן הנורמטיבי. יוגב מציינת: "כיום, מדובר בפרק זמן של 45 דקות בבית הספר - ומעט פחות בשעות הריכוז בגני הילדים".

"ילדים אלה נתפסים כחורגים מהנורמה הרצויה וכמפריעים להתנהלות התקינה המוכתבת על ידי המוסד החינוכי", אך בעוד שלעיתים קרובות המערכת תתפוס אותם כמי שמפריעים, ד"ר יוגב מבקשת לציין כי הנחת היסוד של האבחון שהיא עורכת לילדים אלה היא כי "אין ילד שלא רוצה להיות טוב, או שלא רוצה להצליח להיות כמו כולם. אין ילד שרוצה שיכעסו עליו ורוצה להיות יוצא דופן".

אם כך, מהן הסיבות להתנהגויות אלה?

לכל חריגה מה"נורמה", מציינת יוגב, "יש סיבה פרטיקולרית וייחודית לכל ילד". הסיבות מגוונות, אך הן מצביעות כמעט תמיד על מצוקה כלשהי שהילד או הילדה מצויים בה - בין אם המצוקה היא פיזית-גופנית ובין אם המצוקה היא אחרת.
יוגב ממשיכה: "במרפאה שלי, אני בודקת ילדים שמגיעים עם איזשהו קושי, בין אם זה קורה בגן, בבית הספר, או בקבוצה חברתית אחרת, כמו חוג , קבוצת פעילות ספורט , חוג חברתי ועוד. אני בודקת ממה נובע הקושי. האבחון כולל גם הגדרה מלאה שלו - עד כמה הקושי פיזיולוגי, עד כמה הוא נובע ממקור אחר, רגשי , נפשי - ועד כמה השניים שלובים ביניהם".

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

כיצד נערך האבחון?

"האבחון כולל שילוב של שיחה עם הילד וההורים - ביחד ובנפרד; וסריקה ממוחשבת במכשיר רפואי ייחודי, הסורק כל תא ותא בגוף וכל מערכת ומערכת - ומאפשר לי לראות, מבחינה ביו כימית, מהו ה'עיכוב' בגוף, המונע מן הילד לעשות את מה שהיה רוצה לעשות - כלומר, להיות מסוגל להתאים עצמו לדרישות המערכת ולשבת בריכוז".

האם תוכלי לספר לנו על מקרים שונים של התנהגויות וקשיי למידה, שאת נתקלת בהן, הנתפסים כהפרעות קשב וריכוז, בעוד שבפועל מדובר על מצוקה כלשהי?

"פעמים רבות רואים שילדים שהוגדרו בבית הספר תזזיתיים, חייבים תנועה: חייבים לקום מהכיסא, מוכרחים לזוז, ללכת לחלון או לצאת מהכיתה. בגילאים של כיתות א'-ג', ברוב המקרים, נגלה כי לילדים האלה יש בעיות נשימה".

"ההיגיון במקרים כאלה הוא פשוט", מסבירה ד"ר יוגב ומפרטת, "כשהילד מרגיש שהוא לא יכול לנשום עמוק מספיק או שאין לו אוויר (כתוצאה מאסתמה, אנמיה, או בעיות עור שונות, ההולכות יחד עם בעיות ריאה), ילד כזה חייב לזוז. למערכת הנשימה הרבה יותר קל לתפקד כאשר היא בתנועה. אחרת הוא יחוש תחושת חנק".

"במקרים אחרים", ממשיכה יוגב, "מדובר בילדים עם בעיות עיכול, כגון כאב בטן, עצירות, שלשולים, הצטברות של גזים, קושי בבליעה, צמא מוגבר, יובש בפה או אפטות. בבעיות עיכול כאלה, חווים לעתים כאב; ופעמים רבות, קימה והתמתחות או אפילו תזוזה קלה, מסייעים בהפגת הכאב ילדים הסובלים מבעיות עיכול יצטרכו גם לצאת בתדירות גבוהה יותר לשירותים".

"חשוב לזכור", מדגישה ד"ר יוגב, "כי לילדים בגילאים הללו כמעט אין יכולת להביע במלים את מצוקתם. התנועה ואי השקט,מהווים דרך, עבור אותם הילדים, להביע את המצוקה; וגם דרך למצוא למצוקה פתרון".

יוגב ממשיכה ומסבירה: "ילדים עם בעיות בכליה מרגישים לחץ ושריפה - וחייבים להתפנות. הם חשים הרגשת דחיפות ואינם יכולים לחכות או להתאפק. חשוב לזכור גם כי במקרים כאלה, מבחינה רפואית, לא מומלץ להתאפק - אחרת עלולות להיווצר אבנים בכליות".

יוגב מדגישה: "אבחון המצוקה הקונקרטית, ממנה סובל הילד, חיונית ביותר. על ההורים להיות מודעים - הן למצוקה והן לפתרון שהתנועה מציעה למצוקה הזו. כך יוכלו להעביר זאת למערכת החינוכית, בצורה שתתמוך בילד ותדאג לבריאותו, לפחות עד שהמצוקה תעבור, באמצעות הטיפול שיותאם לילד לאחר האבחון".

אילוסטרציה: sutterstock
אילוסטרציה: sutterstock

מה לגבי מצוקות רגשיות?

"דוגמאות למצוקות רגשיות, היוצרות קשיי למידה, כוללות, בין היתר: ילדים שאינם ישנים טוב בלילה, בשל חלומות ביעותים. דוגמה אחרת: ילדים עם פחדים, או ילדים שחוו חוויה רגשית קשה - גירושין, מוות במשפחה, מחלה של בן משפחה, או עצב אחר".

"ילדים בגילאים אלה", ממשיכה ד"ר יוגב, "בדרך כלל אינם יכולים להביע במלים תחושות של עצב. אבל יהיה להם צורך לדבר עם מי שיושב לידם, או 'לעשות שטויות', על מנת להפיג את העצב שהם חשים. ילדים אלה מאוד צריכים תמיכה, הכלה והבנה - ומכאן קיימת חשיבות רבה לכך שהמשפחה תהיה מודעת לכך ותדע לשתף בכך את מערכת החינוך. כך, יש לילד סיכוי לגדול בצורה הרבה יותר טובה".

מה לגבי טיפול וריפוי?

"האבחון הממוחשב מבצע סריקה של כל תא בגוף - ומאפשר לבודד גורמי מחלה או כל גורם אחר שמפריע לגוף בהתנהלות התקינה שלו. בסריקה הממוחשבת, ניתן לראות דברים שלא ניתן לראות בבדיקות דם, או בבדיקה אחרת, שאמנם מגלות תסמינים, אך גילוי התסמינים אינם מעידים על המקום שבו נמצא מוקד הבעיה. הסריקה הממוחשבת בודקת כל איבר ואיבר וכל תפקוד ותפקוד בנפרד - ומאתרת את המוקד הגורם לבעיה בתפקוד".

"התאמת הטיפול", מדגישה ד"ר יוגב, "קשורה הדוקות בידיעה מאוד ברורה ומדויקת, בדבר מקור הקושי ומה צריך לרפא. המכשיר המבצע את הסריקה הוא מהחדישים ביותר שקיימים בעולם הרפואה והוא חלק משיטת אבחון וטיפול הנקראת: עירור הפוטנציאל -evoke potentials".

אילוסטרציה: sutterstock
אילוסטרציה: sutterstock

האם מדובר בטיפול טבעי, ללא תרופות וכימיקלים?

"באמצעות שיטה כוללת זו", יוגב מסבירה, "אנחנו לא רק מאבחנים מה מקור הצרות. אנחנו יכולים גם לאתר איזה כוחות יש בגוף: איזה פוטנציאל ריפוי יש בגוף, שאפשר להשתמש בו, על מנת שהגוף ירפא את עצמו - ללא צורך בהתערבות כימיקלית חיצונית, שגם אם היא עשויה להיות מועילה, היא עדיין נושאת בצידה נזק לגוף."

"אנחנו משתמשים ביכולות הטובות של הגוף ומגייסים אותן - מעוררים אותן לפעולה - בעזרת חומרים טבעיים, הנרקחים על פי מרשם הומאופתי ייחודי, לכל מטופל בנפרד, בהתאם לאבחון המדויק שלו. חומרים אלה מעוררים את פוטנציאל הריפוי הספציפי שזוהה בכל מקרה בנפרד, ומסייעים לגוף להתגבר על הקושי, על המחלה או על הכאב - ולהגיע לריפוי מלא, שיאפשר לילד תפקוד מלא בבית הספר או בגן".

מהם שלבי הטיפול הנוספים? מהם יתרונותיו?

"בנוסף לרקיחת התרופה ההומאופתית המותאמת אישית, אני מקיימת פגישות תמיכה עם ההורים ועם הילד - ואם יש צורך, גם עם הצוות החינוכי, עד לנקודה שבה הילד מתגבר על הקושי או מבריא מהמצוקה שהיה שרוי בה - ויכול להתנהל בכוחות עצמו, בהמשך חייו".

"המטרה שלי", מדגישה ד"ר יוגב, "היא לרפא את הנקודה הכואבת, הגורמת לקשיי הלמידה, להימנע מיצירת תלות בתרופות לאורך זמן - וליצור אצל הילד יכולת להתגבר על הקושי בעצמו. התרופות ההומאופתיות עשויות מחומרים טבעיים בלבד (צמחים, מינרלים או מן החי ) - ואינן מזיקות או יוצרות תופעות לוואי".

לסיכום, מבקשת ד"ר יוגב לחזור ולציין כי בגיל הרך תנועתיות מרובה, פעילות תוך כדי שיחה (כמו ציור), הפרעות לא רצוניות (כגון טיקים), פסיביות יתר ועוד - כל אלה מהווים ביטויים למצוקה שהילד מצוי בה. הדרך הטובה ביותר היא לפתור את המצוקה נקודתית - ולא להכניס את הילד לקטגוריה הכוללנית "הפרעות קשב וריכוז" או "ליקויי למידה". ד"ר יוגב מגבה אבחנה זו כרופאה טבעית וגם בניסיונה עתיר השנים כמורה ומחנכת במסגרות חינוכיות שונות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום