מלנומה: שיזוף זה לא יפה

(0)
לדרג

סקר לשבוע המודעות לסרטן העור: רוב הישראלים מודעים לנזקי השמש ולדרכי ההתמודדות, אבל עדיין בטוחים ש"להם זה לא יקרה". כמו כן שיזוף כבר לא נתפס כסקסי

מאת: מערכת zap doctors

תשובות בנוסח "לי זה לא יקרה", או זלזול ורשלנות הן הסיבות הבולטות לכך שאנשים לא מגנים על עצמם מהשמש למרות הסכנה שבכך. כך עולה מסקר שמתפרסם על ידי האגודה למלחמה בסרטן, לרגל שבוע המודעות לסרטן העור (מלנומה). עם זאת בהשוואה לסקרים קודמים, חלה ירידה בהתייחסות לשיזוף כדבר יפה, אליו שואפים להגיע וכתוצאה מכך, לא נזהרים בשמש.

בהשוואה לסקר מ-2014 שבו 27% מהמרואיינים חשבו כי שיזוף זה יפה, השנה רק 15% חשבו כך. בסקר שנערך ב-2004, יותר ממחצית המרואיינים בני 18 ומעלה חשבו כי מראה "שזוף" הוא "סקסי", ושליש בלבד מהמרואיינים חשבו כי מראה שזוף "אינו סקסי". בסקר העדכני השתתפו 800 בוגרים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, מהם 200 בני נוער בני 15-17.

"לי זה לא יקרה"

מרבית המרואיינים (כ-90%) לא חשבו שהם בסיכון לחלות בסרטן העור. מי שחשבו שיש סיכון לחלות היו בעיקר מי שחלו בעבר, הסירו שומה שאובחנה כסרטן, יש להם נגעים בעור או שהם במעקב של רופא עור.

שני שליש מבני הנוער שחשבו שהם בסיכון ושליש מהבוגרים שייכו זאת לגורמי הסיכון למחלה כמו עור בהיר, ריבוי נמשים, ג'ינג'ים, או ממוצא אשכנזי.

16% מהבוגרים הסירו שומה חשודה ול-5% מהם התברר כי היא הייתה סרטנית. גם בני נוער דווחו על הסרת שומה חשודה (10%), ול-1% מהם נמצאה שומה סרטנית. 70% מבעלי שומה שהוסרה נזהרים כעת יותר בשמש, אך כ-20% לא שינו התנהגות.

מי עוד משתמש במיטות שיזוף?

בסך הכל, למרבית הישראלים מודעות גבוהה לסכנות בחשיפה לא מוגנת לשמש; כמעט כולם (כ-80%) יודעים שחשיפה לא מוגנת לשמש עלולה לגרום לסרטן העור. בני הנוער מודאגים בעיקר מכוויות (גורם הסיכון המשמעותי ביותר למחלה), בעוד הבוגרים מודאגים מנזקים לעור כמו: כתמים, קמטים, הזדקנות והתייבשות העור. חלה עלייה משמעותית בהתייחסות לחשיפה לשמש כגורם מרכזי לסרטן העור, בעיקר בקרב בני הנוער מ- 58% ב-2014 ל-79% ב-2016.

קרם ההגנה עדיין נתפס כאמצעי החשוב ביותר, אם כי בהשוואה לסקרים קודמים עלתה חשיבותם של אמצעי הגנה נוספים כמו כובע, שעות בטוחות, שהייה בצל, או בגדים ארוכים. 75% מהבוגרים מגנים על עצמם מהשמש באמצעות תכשיר הגנה, נשים (81%) יותר מגברים (68%), ובוגרים בני 18-34 יותר מהמבוגרים גילאי 55+ (88% לעומת 59%, בהתאמה). הצעירים בסקר מתגוננים יותר באמצעות מסנני קרינה, בעוד שהבוגרים יותר, מעדיפים את הצל והבגדים הארוכים.

הרוב הגדול לא משתמשים במיטות שיזוף, אבל בין המשתמשים בלטו דווקא הנערים. 5% מבני הנוער דיווחו כי השתמשו במיטות שיזוף: 8% מהבנים ורק 1% מהבנות. בוגרים דווחו פחות על שימוש במיטות שיזוף (3%) והשימוש אקראי: כשיש כתמים בגוף, 'פעם אחת' וכו'.

השבוע החל מה-23.5 ועד ל-29.5 ייפתחו ברחבי הארץ מאות מרפאות לבדיקות עור בחינם, במסגרת שבוע המודעות לסרטן העור

לקביעת תור יש לפנות לקופת החולים אליה אתם משתייכים.
ניתן לראות את רשימת המרפאות באתר האגודה למלחמה בסרטן או לברר בטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום