לחץ דם וסוכרת: קשר מסוכן

(1)
לדרג

יתר לחץ דם נקרא "הרוצח השקט" - ושינוי אורח חיים (הפחתה במשקל, ספורט ותזונה) עשוי להשפיע לטובה. כתבה לרגל שבוע המודעות ליתר לחץ דם

מאת: ד"ר מריאלה גלנט

יתר לחץ דם (הנקרא לחץ דם גבוה) הוא מחלה מסוכנת, שלרוב איננה מורגשת. לכן, המחלה מכונה "הרוצח השקט". בישראל מעריכים כי יש כמיליון אנשים עם לחץ דם גבוה.

מהו הקשר בין יתר לחץ דם לבין סוכרת?

ידוע כי יש קשר הדוק, בין יתר לחץ דם לבין סוכרת. כ-75% מהסוכרתיים הם בעלי יתר לחץ דם; ובאופן דומה: בהינתן לחץ דם גבוה, הסיכוי להיות סוכרתי גדל פי 5. השילוב של לחץ דם גבוה וסוכרת, בקרב אוכלוסיה מבוגרת, מכפיל את הסיכוי לשבץ ולמחלות לב, ביחס לאוכלוסיה בעלת לחץ דם גבוה - ללא סוכרת.

האם הפחתת לחץ הדם עשויה להקטין את סיבוכי הסוכרת?

אכן. למזלנו, יש עדויות רבות לכך שהורדת לחץ הדם מקטינה את סיבוכי הסוכרת. ניסוי שעקב אחרי מעל 5,000 איש, מיד לאחר אבחונם כסוכרתיים, הראה כי מטופלים שלחץ הדם שלהם היה בשליטה - סבלו פחות מסיבוכי סוכרת.

בממוצע, כל ירידה של 10 mm Hg בלחץ הדם הסיסטולי הובילה לירידה של 12% בסיכון לסיבוכים, כגון: בעיות בעיניים, בעיות בכפות הרגליים, בעיות בכליות, התקף לב ושבץ ולירידה של 15% בתמותה הקשורה לסוכרת.

למרבה המזל, ישנם מספר כלים שיכולים לסייע לשלוט בלחץ הדם.

עד כמה שינוי תזונתי עשוי להשפיע על לחץ הדם?

הפחתה בנתרן: המקור העיקרי של נתרן בתזונה הוא המלח, שנמצא בכמויות נכבדות במזון ארוז ומעובד וגם במסעדות. כאשר לחץ הדם גבוה או גבולי, הפחתת כמות הנתרן בצריכה היומית תסייע בהורדתו. דיאטה דלת נתרן, פירושה פחות מ-2 גרם (2,000 מיליגרם) של נתרן בכל יום. קראו את הסימון התזונתי בגב האריזה - ובחרו מוצר המכיל כמות קטנה יותר של נתרן. הימנעו מאוכל המגיע בקופסאות שימורים או בשקיות מוכנות מראש, כדוגמת מרקים בשקיות ורטבים שונים.

הפחתה בצריכת אלכוהול: שתייה מרובה של אלכוהול מגבירה את הסיכון לפתח יתר לחץ דם. מחקרים הראו שאנשים ששתו יותר משני משקאות אלכוהוליים ליום היו בסיכון גבוה יותר ללחץ דם גבוה, לעומת אנשים שאינם שותים. מצד שני, ישנו קשר בין צריכת יין אדום לבין שמירה על מצב הלב, בקרב אנשים מעל גיל 40 שכבר סובלים מלחץ דם גבוה. המינון המומלץ הוא שתי כוסות לכל היותר לגבר - וכוס אחת לאישה.

יותר פירות וירקות: תזונה צמחונית עשויה להפחית את תופעת לחץ הדם הגבוה - ואף למנוע אותה. העשירו את התזונה שלכם בירקות ובפירות טריים.

יותר סיבים: אכילת כמות מוגברת של סיבים עשויה לסייע לירידה בלחץ הדם. הכמות המומלצת לצריכה יומית של סיבים תזונתיים היא 20 עד 35 גרם ליום.

יותר דגים: אכילת דגים עשויה לסייע בהפחתה בערכי לחץ הדם, במיוחד בשילוב עם ירידה במשקל. לכן, מומלץ להקפיד להכניס דגים לדיאטה - באופן שיגרתי.

קפאין: קפאין עלול לגרום לעלייה קטנה בלחץ הדם, אם כי השפעה זו היא בדרך כלל זמנית. שתיית כמות מתונה של קפאין (פחות מ-2 כוסות קפה ביום) אינה מגדילה את הסיכון ללחץ דם גבוה, אצל רוב האנשים.

מהי השפעת הפעילות הגופנית על יתר לחץ דם?

פעילות אירובית קבועה (הליכה, ריצה) למשך 20 עד 30 דקות, לפחות שלוש פעמים בשבוע, יכולה להוריד את לחץ הדם. יש להדגיש שהסובלים מלחץ דם גבוה חייבים להתמיד בפעילות הגופנית בשגרה. הפסקת הפעילות תגרום לעלייה מחודשת של לחץ הדם. פעילות גופנית היא אבן דרך להצלחה גם באיזון מדדי הסוכרת.

האם הורדה במשקל תורמת לאיזון יתר לחץ הדם?

אנשים הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר נמצאים בקבוצת סיכון ללקות ביתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב וכלי דם. אותה קבוצת אוכלוסיה יכולה להפיק תועלת רבה מהפחתה במשקל. מנגד, בקרב אלה שכבר מאובחנים בסוכרת - וסובלים מעודף משקל, הפחתה של 5%-10% ממשקל הגוף יכולה להיטיב עם בריאותם ולתרום לירידה בערכי הסוכר בדם.

ואחרי כל אלה, מהם הטיפולים התרופתיים האפשריים ליתר לחץ דם?

קיימים טיפולים תרופתיים רבים, העוזרים בהורדת לחץ הדם. בממוצע, סוכרתיים נדרשים ליטול 3.5 תרופות כדי לאזן את לחץ הדם שלהם.

הקו הטיפולי הראשון, עבור חולים עם סוכרת, היא קבוצה טיפולית בשם מעכביACE ו-ARB. קבוצת תרופות זו מונעת מחלות לב - והראתה יכולת לעכב התקדמות של מחלות כליות. מעכבי ACE עלולים להוביל לשיעול יבש - ובמקרים אלה מומלץ להשתמש ב-ARB. קבוצות טיפול יעילות נוספות לאיזון לחץ הדם הם חוסמי בטא (Beta blockers), משתנים (Diuretics), חוסמי אלפא (Alpha blockers) ועוד.

האם טיפולים תרופתיים בסוכרת משפיעים לטובה על לחץ הדם?

חלק מהתרופות לסוכרת, במיוחד התרופות החדשות, מורידות לחץ דם (מלבד הורדת רמות הסוכר בדם). תרופות אלה כוללות את ה-GLP-1, אגוניסטים (Agonists), מעכבי SGLT-2 וקבוצת הטיפול TZD (Thiazolidinediones, הקרויה גם גליטזונים).
הורמון GLP-1 מעודד את הלבלב להפריש אינסולין. תרופה זו ניתנת באמצעות זריקה יומית או שבועית. התרופה יעילה להורדת רמות הסוכר בדם, מבלי לגרום להיפוגליקמיה (נפילת סוכר). בנוסף, תרופה זו עוזרת להורדה במשקל.

תופעות לוואי של התרופה קשורות בעיקר למערכת העיכול: בחילות, הקאות, שלשול ועצירות. תופעות אלה בדרך כלל חולפות.

מעכבי SGLT-2 ניתנים ככדור אחד ביום - והן פועלות במנגנון ייחודי, אשר מסייע להוציא את הסוכר המיותר בגוף דרך השתן. הפרשת הגלוקוז בשתן מאפשרת גם איבוד אנרגיה (קלוריות) - ולכן מסייעת להפחתה במשקל. תופעות לוואי של התרופה הן דלקות בדרכי השתן ודלקות וגינאליות.

קבוצת הטיפול TZD ממירה את השומן הבטני ה"רע" בשומן "טוב". השומן הבטני ה"רע" הוא איבר פעיל, שמפריש מעין מסרים לגוף. מסרים אלה גורמים לעלייה בלחץ הדם ולתנגודת לאינסולין. תרופה זו מסייעת בהורדת סוכר, לחץ דם וטריגליצרידים. בנוסף, היא גורמת לעלייה בכולסטרול הטוב (HDL).

תופעות הלוואי כוללות אצירת נוזלים ועלייה במשקל.

ד"ר מריאלה גלנט היא אנדוקרינולוגית מהמרכז לטיפול בסוכרת, תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום לטיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום