ירידה בשמיעה: שתל שמיעה

(0)
לדרג

ירידה בשמיעה עלולה לפגוע קשות באיכות החיים, אך שתלי שמיעה עשויים לסייע מאוד. מה ההבדל בין שתל שבלול לשתל מעוגן עצם? מדריך ליום המודעות לשמיעה

מאת: ח. אשר אפרתי

מכשירי שמיעה הם אחד הפתרונות המקובלים ביותר לטיפול בירידה בשמיעה. יחד עם זאת, הם לא תמיד יכולים לספק מענה לכל הבעיות וכיום מוצעים פתרונות טכנולוגיים מתקדמים, המסוגלים לפתור בעיות שמכשירי שמיעה קונבנציונליים אינם מסוגלים. אלה הם שתלי השמיעה השונים ובהם: שתל שבלול ושתל מעוגן עצם.

מהו שתל שבלול?

זהו שתל המיועד לחירשים מלידה ולמי שהתחרשו במהלך חייהם ואשר מכשירי השמיעה הקונבנציונליים אינם מספקים להם מענה. מערכת שתל השבלול מאפשרת לסייע לבעיה במערכת העצבית-חשמלית של השמיעה, הגורמת לחירשות. המערכת מורכבת משני חלקים: חלק פנימי - השתל; וחלק חיצוני - מעבד השמיעה, המעביר לשתל את צלילי הסביבה.
החלק הפנימי מושתל בניתוח וכולל מערך אלקטרודות המוחדרות לעומק השבלול שבאוזן הפנימית בו נמצאים כ-20,000 תאי שערה. תפקיד האלקטרודות להחליף את תאי השערה הפגומים או החסרים ולגרות במקומם את סיבי העצב באמצעות אותות חשמליים במצב שבו המערכת העצבית-חשמלית פגועה ואינה יכולה לעשות זאת בעצמה. שתל השבלול מאפשר הלכה למעשה לאותות החשמליים להגיע אל מרכז השמיעה הנמצא במוח. ככל שההשתלה מתבצעת בגיל צעיר יותר או בסמוך למועד ההתחרשות סיכויי ההצלחה גבוהים יותר. שתל השבלול מעניק שמיעה איכותית למאות אלפי תינוקות, ילדים, מתבגרים ומבוגרים בארץ ובעולם.

מהו שתל מעוגן עצם?

במקרים שבהם הירידה בשמיעה נובעת מבעיה בהולכה המכנית של השמיעה (בעיה בעצמות השמע, תעלת שמע חסומה וכיו"ב), בעוד המערכת החשמלית - עצבית באופן יחסי תקינה, שתל מעוגן עצם משמש כפתרון עיקרי. כשהיא מתפקדת באופן תקין, המערכת המכנית, הכוללת את האפרכסת, תעלת השמע, עור התוף (אליו מגיעים גלי הקול) ולאחריו 3 עצמות קטנות (פטיש, סדן וארכובה), מוליכה את הצלילים מהסביבה אל המערכת העצבית הנמצאת בשבלול. שם הצלילים מומרים לאותות עצביים ומועברים אל המוח. במקרה של מערכת מכנית פגומה, אין תנועה מכנית שתוביל את הקול אל המערכת העצבית. שתל מעוגן עצם "עוקף" את המנגנון המכני הפגום ומגרה את השבלול כך שיופקו ממנו אותות חשמליים שיגיעו למרכז השמיעה במוח ותתאפשר שמיעה איכותית ומועילה.

מה גורם לפגיעה במערכת המכנית?

פגיעה כזו עלולה להתרחש אצל כולם ובכל גיל. למשל: תינוקות שנולדים ללא אפרכסת או עם אפרכסת חלקית, או עם תעלת שמע חסומה - מיקרוטיה, או אטרזיה. יתכן גם חוסר חלקי או מלא של עצמות השמע.

סיבה אחרת היא דלקות כרוניות חריפות, הפוגעות בעצמות הקטנות המוליכות את הצלילים מעור התוף אל המערכת העצבית. גם פגיעה כתוצאה מתאונת דרכים קשה או תאונת ירי עלולה לגרום לשבירת העצמות הללו. כאמור, מספיק שאחת מהעצמות תיפגע או תחסר, כדי שמערכת ההולכה לא תתפקד באופן מלא.

Bone Bridge, החלק הפנימי. שיפור משמעותי הרבה יותר באיכות השמיעה
Bone Bridge, החלק הפנימי. שיפור משמעותי הרבה יותר באיכות השמיעה

מהו שתל מעוגן עצם, מסוג Bone Bridge? מה יתרונותיו על פני שתלים מעוגני עצם אחרים?

שתל מעוגן עצם Bone Bridge, שפותח על ידי חברת MED-EL, מורכב משני חלקים - חיצוני ופנימי. החלק החיצוני - מעבד שמיעה - כולל מיקרופון זעיר ומגבר שצורתם כמטבע (ראו תמונה) - אחראי לקליטת הצלילים מהסביבה החיצונית, הפיכתם לאותות חשמליים ושידורם אל החלק הפנימי. החלק הפנימי (ראו תמונה), משמש מעין רטט (ויברטור) זעיר ומושתל על עצם המסטואיד, שבתוכה מצוי השבלול. הרטט הופך את האותות החשמליים, שנקלטו ממעבד השמיעה, לתנודות מכניות המועברות לשבלול כמו שקורה בשמיעה רגילה. כך ניתן לעקוף את הבעיה המכנית בשל פגם במערכת ההולכתית. היתרונות של שתל מעוגן עצם Bone Bridge, מול החלופות שלו (הכוללות מרכיבים חיצוניים בלבד) נוגעים הן לעוצמת השמיעה ולטווח התדרים שמשוחזרים באמצעותו והן לאסתטיקה שהוא מציע. החלק החיצוני של שתל ה-Bone Bridge קל מאוד - ושוקל 8 גרם, כולל הסוללה. החלק החיצוני דק במיוחד ועוביו 9 מ"מ, לעומת כ-20 מ"מ של החלופות. בנוסף, בחלופות האחרות, כל חלקי המערכת - המיקרופון והרטט - הם חיצוניים, ולכן הן מגושמות יותר מבחינת גודלן ומשקלן בהשוואה ל-Bone Bridge. אך היתרון העיקרי של רטט פנימי, כפי שמציע שתל ה-Bone Bridge - ואינו קיים בחלופות, הוא בשחזור של טווח תדרים רחב הרבה יותר ומכאן עולה יכולתו של שתל זה להציע איכות שמיעה טובה בהרבה.

באוזן תקינה, טווח התדרים נע בין 20 הרץ לבין 20 אלף הרץ. שתל מעוגן עצם חיצוני מוגבל ביכולתו להגביר באופן אפקטיבי את טווח התדרים עד ל-4,000-5,000 הרץ לכל היותר. שתל מעוגן עצם פנימי כגון ה-Bone Bridge יכול להגיע עד לטווח של 8,000 הרץ. זהו הבדל עצום מבחינת איכות השמיעה. ההבדל בשיפור באיכות השמיעה, בין מי שהוא בעל שתל מעוגן עצם חיצוני בלבד, לעומת מי שהושתל בשתל שיש בו רטט פנימי - הוכח מחקרית.

יתרון מרכזי נוסף של שתל ה-Bone Bridge, קשור למקרים בהם המטופל מתמודד עם ירידת שמיעה מעורבת - כלומר, כאשר יש ירידה בשמיעה, שהיא גם עצבית, נוסף על הבעיה המכנית. במקרה של ירידת שמיעה מעורבת, שתל שהוא חיצוני לגמרי, מוגבל ביכולתו לפתור את הבעיה משום שהוא אינו חזק מספיק כדי להתגבר גם על הבעיה העצבית. שתל בעל רטט פנימי מסוגל לתת עוצמה חזקה מספיק, על מנת להתגבר על הבעיה המעורבת.

Aamde, החלק החיצוני. קל ואסתטי. להמחשה בלבד
Aamde, החלק החיצוני. קל ואסתטי. להמחשה בלבד

במה כרוך הליך השתלת שתל עצם מסוג bone bridge?

תחילה יש לבקר אצל רופא אף אוזן גרון, עמו ניתן לבדוק האם השתל מתאים ופותר את בעיית השמיעה של המטופל. בנוסף, מאחר שמדובר בהליך כירורגי, רופא אף אוזן גרון מוודא כי מבנה האוזן של המטופל מתאים לניתוח כזה.

לאחר קבלת הפנייה מרופא אף אוזן גרון, המטופל עובר הערכה שמיעתית, המתבצעת על ידי קלינאי תקשורת. בבדיקת השמיעה שמבצע קלינאי התקשורת, נבדקים סוג הירידה בשמיעה וחומרתה ומתבצעת הדמיה עד כמה ההשתלה של שתל מעוגן עצם רצויה ויכולה לפתור את הבעיה.
עם ההפניה מרופא אף אוזן גרון והמלצת קלינאי התקשורת, ניגשים לקופת החולים, לקבל אישור להשתלה. חשוב לציין כי שתל ה-Bone Bridge נמצא בסל הבריאות, כך שכל התהליך - השתל עצמו והניתוח - ממומן במלואו.

כ-3-4 שבועות לאחר הניתוח, מבצעים חיבור ראשוני או "הפעלה" של המכשיר. ב-4-5 החודשים לאחר מכן, עורכים סדרה של כיוונים וכיולים, עד שמתאימים את פעילות המכשיר בצורה מדויקת. הכיול נערך אחת לחודש, עד שמגיעים לתוצאה מיטבית.

מה התוצאות המקוות של הניתוח?

ההבדל לפני ואחרי הניתוח הוא עצום. בדרך כלל כשמדובר בבעיה הולכתית בלבד, שתל מעוגן עצם פותר את הבעיה לגמרי ואיכות השמיעה היא טובה מאד. בבעיה של ירידת שמיעה מעורבת - התוצאה תלויה בחומרת הליקוי בשמיעה.

לסיכום, שתל מעוגן עצם הוא פתרון אופטימלי לבעיות שמיעה הנובעות מבעיה מכנית של האוזן. יתרונות השתל ברורים ונוגעים לעוצמת השמיעה ולטווח התדרים שמשוחזרים באמצעותו. שתל מעוגן עצם נותן מענה לבעיות שמיעה הולכתיות ומעניק למטופל איכות שמיעה טובה מאוד.

הכותב הוא ח. אשר אפרתי, קלינאי תקשורת, מנכ"ל "מדטכניקה אורתופון".

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.


בואו לדבר על זה בפורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום