חריקת שיניים: מומלץ לטפל

(0)
לדרג

כיצד נוכל לדעת האם אנו חורקים שיניים? מה גורם לתופעה - ומדוע כדאי לטפל בה, על ידי פיזיותרפיה ללסת או באמצעות סד לילה?

מאת: ד"ר ערן פירט

רבים מאתנו סובלים מתופעת חריקת השיניים, המסבה כאב למפרקי הלסת - וגורמת מטרד.

מה מאפיין את חריקת השיניים? מהם הביטויים הקליניים של התופעה?

חריקת שיניים עלולה לגרום לכאבים באזור שריר הלסת ובמפרקי הלסת (האזור העיקרי שמושפע מהתופעה). כאב זה נקרא כאב מפרקי או שרירי.

בעקבות חריקת השיניים, עלולים להופיע גם כאבים בעקבות פעולת לעיסה פשוטה. אבל לעתים קרובות, שרירי הלעיסה עשויים לעמוד בעומסים גדולים מאוד, הנגרמים בעקבות חריקת השיניים - ובמקומם "סופגים" שרירי הרקות והצוואר את הכאב. לכן, אנשים הסובלים מכאבים כרוניים בצוואר, בראש ובאוזניים - מתגלים לעתים כמי שחורקים שיניים.

חריקת שיניים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
חריקת שיניים (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

כיצד נזהה את תופעת חריקת השיניים - ונדע שאנחנו צריכים לגשת לטיפול?

אחד הסימפטומים לחריקת שיניים: רעשים שנשמעים מאזור הלסת, מעין "קליקים" שמופיעים כאשר פותחים את הפה. סימפטום נוסף: תחושה כי האוזניים סתומות או אטומות. בפעמים אחרות, המטופלים הסובלים מחריקת שיניים מתעוררים משנת לילה ומרגישים "עייפות" או שהפנים שלהם כביכול "עבדו" בזמן השינה. לצד כל אלה, ניתן למנות גם כאבי ראש וצוואר משונים.

במקרים חמורים יותר, חלק מחורקי השיניים ממש שוברים את השיניים, כתוצאה מהחריקה - ועלולים אפילו להגיע למצב של שברים בחרסינה, בכתרים, בסתימות ובחלקי שן.

יש לציין כי על פי רוב, מי שמדווח על חריקת השיניים הם דווקא בני הזוג של החורקים, המרבים לשמוע רעשי חריקה מכיוונו של בן הזוג החורק.

חשוב לדעת שלעתים התופעה אינה מתבטאת ישירות בחריקה, אלא "רק" בהידוק שיניים, שלא משמיע רעש, אבל עלול להיות הרסני לא פחות מהחריקה עצמה - ולגרום לאותן תופעות בדיוק.

כיצד מאבחנים חריקת שיניים?

הרבה אנשים אינם יודעים להגיד בדיוק היכן כואב להם - ומרגישים תחושות בלתי נוחות באזור הצוואר, האוזן והרקות, תחושות הנגרמות בעקבות חריקת שיניים נסתרת. לכן רוב המטופלים מגיעים קודם כל לרופא אף אוזן גרון - ומתלוננים מולו על כאבי אוזניים וראש. לעתים הקליקים שנשמעים מאזור הלסת עלולים להידמות לרעש הנובע מתוך האוזניים עצמן.

כאשר רופא אף אוזן גרון שולל בעיות באזור זה, הוא בדרך כלל מפנה לבדיקת המצב אצל רופא השיניים ואצל מומחה ללסת ולרפואת פה. ישנם מקרים שבהם חורקי השיניים מגיעים אפילו לנוירולוגים ולבדיקות CT, במסלול הבדיקות שלהם - ורק לאחר שלילת תופעות ומחלות אחרות, הם מבינים שהבעיה טמונה בשרירי הלסת.

האם חריקת שיניים מתרחשת בכל הלילה או רק חלק ממנו?

בדרך כלל, חריקות שיניים מתרחשות רק חלק מזמן השינה - ולא במשך כל הלילה. פעמים רבות, החריקה מגיעה בצורה גלית - ומתגברת בתקופות מסוימות, שבהן המטופל חווה לחץ וחרדה בחיים. אצל סטודנטים, למשל, יש התלקחות של תופעה זו - הידוק וחריקת שיניים - בתקופות עמוסות של מבחנים והגשת עבודות.

מאידך, גם תלמידי תיכון שמרבים ללעוס מסטיק עלולים לסבול מכאבים בשרירי הלעיסה והמפרקים. לעיסת מסטיק אינטנסיבית גורמת לעומסים על כלל מערכת הפה והלעיסה -ו לאו דווקא בעקבות חרדה או מתח בחיים.

כיצד מטפלים בחריקות שיניים?

ראשית, מאבחנים את התופעה, בבדיקה משולבת המערבת בדיקה קלינית אצל רופא שיניים מומחה - בדיקה שבה נבדקים המפרקים והשרירים בתוך הפה ומחוץ לפה. בהמשך, משתמשים בבדיקות עזר של צילום לסת; ואם נדרש, אפילו בבדיקות הדמיה, כגון MRI ו-CT.

אבחנת התופעה כוללת גם הדרכה של המטופל, כיצד לשנות הרגלים ישנים - ולשפר בעצמו את מצבו. מכאן שהשלבים הטיפוליים כוללים הסבר למתרפא - ממה להימנע, ממה להיזהר ולמה לשים לב, לטובת ההחלמה.

בזירת הטיפולים השמרניים, ניתן להמליץ על טיפולים פיזיותרפיים המכוונים לפרקים ושרירי הפנים והלסת. בדיוק כמו שהפיזיותרפיה מסייעת למפרקים אחרים בגוף, גם במפרקי הלסת ניתן לשפר את מצב הדלקת, באמצעות פיזיותרפיה.

הטיפול הפיזיותרפי נועד לפרק את ה"טריגר פוינטס" - אותן נקודות מדויקות שבהן נצבר העומס. כמו כן ניתן להתגבר על המצב גם על ידי טיפול תרופתי, החל מתרופות נגד דלקת וכלה בתרופות להרפיית שרירים, שאותן נוטלים לפני השינה ובמהלך היום. אבל גולת הכותרת של הטיפול בחריקת שיניים הוא סד הלילה.

מה תפקידו של סד הלילה, לטובת טיפול בחריקת שיניים?

לסד הלילה יש מספר תפקידים: ראשית, לשמור על השיניים ולהגן עליהן - ממש כמו מגן שיניים אצל ספורטאים - מפגיעה נוספת. שנית, הסד צריך להיות מאוזן ואז הכוחות שמופעלים על השיניים, על ידי שרירי הלסת בזמן השינה, יתפזרו בצורה שווה על פני כל השיניים, והעומס יפזר באופן שווה. לסד יש עובי מסוים, שלא נותן לשריר להתכווץ במלואו (ואכן, תפקידו המרכזי הוא לשחרר לחצים מאזור מפרקי הלסת).

האם יש סוגים שונים של סדי לילה?

ישנם סוגים שונים של סדי לילה, השונים זה מזה בעיקר בסוג החומר שממנו הם עשויים: סד רך, סד קשיח סד גמיש וכו'. אבל לכל הסדים אין אותו שימוש ואותה מטרה. יש צורך להתאים לכל מתרפא סד .

כיצד מטפלים בחריקת שיניים, כאשר הטיפולים השמרניים אינם מסייעים למצב?

במקרים הקשים יותר, שבהם הטיפולים השמרניים אינם מסייעים, משך תקופה ממושכת - והמטופל עדיין סובל מכאבים, אנו עוברים לטיפולים חודרניים יותר, כגון שטיפה של מפרקי הלסת או הפנייה לניתוחים, המבוצעים במסגרת של בתי חולים - ולא בקליניקה של רופא השיניים.

כיצד מטפלים בחריקת שיניים אצל ילדים?

כאשר מדובר בחריקת שיניים אצל ילדים, נתייחס לתופעה באופן אחר. אצל ילדים, בשונה ממבוגרים, חריקת שיניים נחשבת לתופעה טבעית, החולפת במהרה ברוב המקרים. לכן, רק במצב של חריקת שיניים אצל ילדים שאינה חולפת וגורמת לכאבים, לבעיות באכילה ולשבירת שיניים, נמליץ על שימוש בסד לילה, המותאם במיוחד לילדים.

ד"ר ערן פירט הוא מומחה לרפואת הפה בבית החולים איכילוב ומטפל במרפאת ד"ר הילטון קנגיסר בכפר סבא

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום