בדידות מובילה למחלות לב

(0)
לדרג

בדומה לחרדה ומתח בעבודה - סקירה חדשה מצביעה על עלייה של כ-30% לאירועי לב ואירועים מוחיים בקרב חולים שאין להם רשת חברתית תומכת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לא טוב היות האדם לבדו. התבודדות ובדידות מלווים גם בסיכון מוגבר למחלת לב כלילית ואירועים מוחיים, כך עולה מסקירה חדשה, שפורסמה בכתב העת Heart.

הסקירה כללה 23 מאמרים וסך כולל של כ-181 אלף בני אדם. החוקרים בחנו 16 מאגרי נתונים עם סך כולל של 4,628 אירועים של מחלת לב כלילית ו-3,002 אירועים מוחיים, עם מעקב שנע בין 3-21 שנים. מבין המחקרים שנבחנו, 18 מחקרים כללו רק מדדי בידוד חברתי, שלושה כללו מדדי בדידות ושניים כללו את שני המדדים. כמו כן, 18 מחקרים בחנו מחלת לב כלילית ו-10 בחנו אירועים מוחיים, חמישה מחקרים דיווחו על שתי התופעות.

מהנתונים עולה כי חלה עלייה של 29% בסיכון למחלת לב כלילית בבעלי קשרים חברתיים לקויים, בהשוואה לאלו עם קשרים חברתיים טובים יותר. בחולים מבודדים ובודדים נרשמה עלייה של 32% בסיכון לאירועים מוחיים. הקשר בין מערכות יחסים חברתיות לקויות למחלת לב כלילית היה דומה בהיקפו לגורמי סיכון מוכרים, דוגמת חרדה ומתחים בעבודה.

לדברי החוקרים, בדיוק כפי שקרדיולוגים ורופאים אחרים נקטו בעמדות ברורות אודות גורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם, כך יש להגביר את התשומת הלב לקשרים חברתיים במחקרים עתידיים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום