חידושים בניתוחי שאיבות שומן

(0)
לדרג

ניתוחים פלסטיים לשאיבת שומן פופולריים שנים רבות. באחרונה פותחו טכניקות חדשות האמורות לשפור את יעילות הניתוח ותוצאותיו ולהקל על ההחלמה

מאת: ד"ר אבי וינברג

תחום הכירורגיה הפלסטית והאסתטית מתפתח ומשתנה ללא הרף. חידושים, שיפורים, אימוץ טכניקות כירורגיות חדשות ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות - כל אלה הובילו לשיפורם וייעולם של רבים מן הניתוחים, ובהם ניתוחי שאיבת שומן, הפופולריים. כל הזמן נערכים ניסיונות למקצה שיפורים, בשאיפה להפוך את ההליך הכירורגי ליעיל יותר, מורכב פחות ומוצלח לאורך זמן, במקביל לקיצור משך ההחלמה והקשיים הכרוכים בה. האם מקצה השיפורים הצליח? או שמא עדיפה שיטת הניתוח הקלסית, ללא שימוש בטכנולוגיות החדשניות שפותחו? על כך במאמר זה.

כיצד מתאפשרת שאיבת השומן מגופנו?

השומן בגופנו "מסודר" בשתי שכבות שומן, שביניהן עוברת רקמת חיבור, המחלקת את השומן לשתי השכבות הללו. יש שכבת שומן אחת שהיא עמוקה וממוקמת בין השריר לבין רקמת החיבור. ויש שכבה שנייה, פחות עמוקה, השכבה השטחית, אשר ממוקמת בין אותה רקמת חיבור לבין העור. השכבה העמוקה נקבעת באופן גנטי: מספר התאים ונפח התאים בה קבוע.

לעומת זאת, השכבה השטחית תלויה באורח החיים. כאשר לא מקפידים על אורח חיים בריא, צורכים קלוריות רבות ולא שורפים שומן, אז משמינים. למעשה, במהלך ההשמנה, גדלה שכבת השומן השטחית. כל תא שומני בשכבה זו יכול לגדול פי 100 בנפחו - והוא יודע גם להתחלק. כאשר יורדים במשקל ומרזים, אותה שכבת שומן יורדת. שכבת השומן העמוקה אחראית גם לתופעת הצלוליט - לשכבת השומן יש "שלוחות" אנכיות המתחברות לעור והן גורמות ל"גבעות" וה"שקעים" הנוצרים באזור הירכיים.

מה נעשה במהלך ניתוח שאיבת שומן מסורתי?

בניתוח שאיבת שומן בשיטה המסורתית, מדללים את השומן הממוקם בין העור לבין השריר, על ידי שאיבה של כמות מסוימת ממנו מחוץ לגוף. במהלך הניתוח, מוזלפת לאזורים המטופלים תמיסת סליין עם אדרנלין, המכווץ כלי דם ומפחית דימומים; וכן חומר להרדמה מקומית. כאשר השכבה השומנית מלאה בנוזל, קל יותר לשאוב את השומן, הנשאב החוצה באמצעות מכשיר הגורם לרטט. חשוב מאד להקפיד כי השאיבה תבוצע מכיוונים שונים, כדי להגיע לשאיבה אחידה ולמנוע אי סדירות של אזור השאיבה.

שאיבת השומן אינה תחליף לדיאטה (אילוסטרציה shutterstock)
שאיבת השומן אינה תחליף לדיאטה (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד באים לידי ביטוי החידושים בהליך שאיבת שומן?

עם השנים שולבו בניתוחי שאיבת השומן טכניקות נוספות והתפתחה "שאיבת שומן חכמה". כותרת זו מתייחסת לשלל טכניקות להמסת שומן באמצעות גלי קול, קרני לייזר או גלי רדיו. הרציונל מאחורי הפיתוח של שיטות אלה ושילובן בניתוח שאיבת שומן הוא המסה של תאי השומן וציפייה שהחום המקומי הנוצר באמצעים אלה יגרום לשיפור האלסטיות של העור. עם השנים, נמצא כי טכניקות אלה אינן יעילות - וכיום ידוע שלאחר המסת השומן באמצעים הללו, יש צורך בשאיבה קלסית.

בפועל, כירורגים פלסטיים רבים מצאו כי שילוב הטכניקות החדישות בניתוח שאיבת השומן המסורתי לא תרם מאומה ליעילות הניתוח, להטבת התוצאות או להקלה על ההחלמה. מלבד הארכת משך השאיבה, לא זוהו הבדלים ממשיים בין השאיבות החכמות והחדישות לבין השאיבה המסורתית. בניגוד למצופה, המסות השומן באמצעים השונים לא הפכו את הניתוח ליעיל יותר, לא הפחיתו סיכונים, לא הפחיתו בעוצמת הכאב הכרוך בהחלמה מהניתוח ולא תרמו לשמירת התוצאות לתקופה ממושכת יותר.

מהי, אם כן, שיטת שאיבת השומן המומלצת?

אם ניתוח שאיבת שומן נעשה למועמד המתאים לניתוח, אזי ניתוח המבוצע בשיטה המסורתית הוא האמצעי היעיל ביותר להתמודד עם מצבורי שומן עיקשים שכן, השיטה הקלסית של הניתוח נותנת תוצאות מספקות בהחלט.

מיהם המועמדים המתאימים לניתוח שאיבת שומן?

רבים חולמים על מגע קסם שיאפשר להם להירדם שמנים על שולחן הניתוחים - ולהתעורר רזים. קסם זה עדיין לא קיים. מי שחושב שניתוח שאיבת שומן הוא ניתוח הרזיה - טועה. זהו ניתוח לעיצוב הגוף, שעוזר להיפטר ממצבורי שומן ולצמצם את כמות השומן. ניתוח זה איננו מתאים לאנשים הסובלים מעודף משקל קיצוני, אלא למי שמעוניינים להיפטר משומן שמצטבר באזורים מסוימים, כגון: הבטן, הירכיים, העכוזים והזרועות. ניתוח שאיבת שומן, כמו כל הניתוחים לעיצוב הגוף, מתאים למטופלים שמשקל הגוף שלהם קבוע. מטרת השאיבה היא עיצוב - ולא ירידה במשקל. כאשר מגיע מטופל, לגביו קיימות אינדיקציות ההופכות אותו למועמד מתאים לניתוח - ובמהלך הניתוח מבוצעות הפעולות הנחוצות להשלמת מלאכת העיצוב, התוצאות של הניתוח יהיו נהדרות ושביעות הרצון תהיה גבוהה.

האם בניתוח שאיבת שומן ההצלחה מובטחת?

בניתוח שאיבת שומן, נפטרים מחלק מהשומן ומצמצמים היקפים. צריך לזכור כי תוצאות הניתוח תלויות באיכות העור, באזור בו בוצעה השאיבה. כדי שניתוח שאיבת שומן יצליח ותתקבל תוצאה טובה, יש צורך שהעור יהיה אלסטי וגמיש, כך שהוא יתכווץ ויתאים את עצמו לשינויים בהיקפים.

גמישות העור מכרעת להצלחת הניתוח (אילוסטרציה shutterstock)
גמישות העור מכרעת להצלחת הניתוח (אילוסטרציה shutterstock)

ומה קורה כשהעור אינו גמיש דיו?

אם זה לא קורה, עלולים להצטבר עודפי עור המהווים מפגע אסתטי לא פשוט כשלעצמו. במצב כזה, העור באזור בו בוצעה השאיבה יהיה רפוי - והמראה שיתקבל ללא בגדים יהיה מכוער (עם בגדים המראה טוב יותר).

אבל גם עם מצב זה ניתן להתמודד, אם כי יש לדעת מראש את מצבו של העור ואת מידת גמישותו. אם יודעים מראש כי איכות העור איננה מתאימה, משלבים במהלך הניתוח גם כריתת עודפי עור ומתיחת עור - וכך שוללים מראש את הבעיה. אם העור מספיק איכותי, אין צורך במתיחת העור, במסגרת ניתוח שאיבת שומן.

למי יש עור איכותי, בעצם?

איכות העור תלויה בגנטיקה ובגיל. בגיל צעיר, יש סיכוי יותר גדול שהעור יגיב היטב לצמצום ההיקפים והתוצאה שתתקבל תהא טובה. אולם יש לזכור גם את ההשפעה של אורח חיים על סיכוייו של העור להתכווץ כמצופה. אם היו שינויים תכופים בעור והוא נמתח והתכווץ שוב ושוב (למשל, בעקבות דיאטות "יו-יו") אז הסיכוי להתכווצות מיטבית של העור - הולך וקטן.

מאחר שלגיל השפעה קריטית על איכות העור, נהוג לתכנן את מהלך הניתוח בהתאם לגיל המטופל. כך, במנותחים בגיל צעיר, תתבצע רק שאיבת שומן; ואילו בגילאים מבוגרים יותר, 30 ומעלה, בחלק מהמקרים יהיה צורך במתיחת העור; ובמטופלים בני למעלה מחמישים, הרוב יזדקקו למתיחת עור, בנוסף לשאיבת שומן.

לכמה זמן נשמרות תוצאות של ניתוח שאיבת שומן?

אם המטופלים שומרים על אורח חיים בריא ומשקל הגוף קבוע, התוצאה נשמרת לשנים רבות.

ד"ר אבי וינברג הוא מומחה לכירורגיה פלסטית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום