תרופות ל-ADHD וצפיפות העצם

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי אצל ילדים שטופלו בתרופות נגד הפרעות קשב וריכוז תיתכן ירידה של כ-4% בצפיפות העצם. בישראל מוכרות התרופות שנבדקו כריטלין וקונצרטה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חלק מתרופות בילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בילדים עלולות לגרום לאובדן צפיפות העצם. נתון זה עולה מנתונים חדשים שהוצגו לאחרונה במהלך כנס ENDO. מדובר באחד המחקרים הראשונים להערכת ההשפעה של תרופות מקבוצת אמפטמינים ואנאלוגים של אמפטמינים על בריאות העצם. התרופות הנפוצות ריטלין וקונצרטה שייכת גם הן לקבוצה זו.

החוקרים בחנו את נתוני NHANES (מאגר ארצי מייצג בארה"ב), לשנים 2005-2010, שכללו 6,389 משתתפים בני 8-20 שנים, מתוכם 159 שטופלו בתרופות סטימולנטיות (תרופות מעוררות), בעיקר אמפטמינים או אנאלוגים של אמפטמינים ל-ADHD.

לאחר שנלקחו בחשבון משתנים שונים, נמצא כי אצל מי שנטלו את הטיפול התרופתי נרשמה ירידה של 3.9% בצפיפות המינרלים של העצם בעמוד שדרה מותני וירידה של 3.7% בצפיפות המינרלים של העצם בצוואר הירך, בהשוואה לאלו שלא נטלו את הטיפול התרופתי.

אצל מי שטופלו בתרופות אלו למשך יותר משישה חודשים תועדו מדדי צפיפות עצם נמוכים משמעותית בעמוד שדרה מותני ובצוואר הירך, בהשוואה לאלו שלא קיבלו את הטיפול. כמו כן זוהתה מגמה לא משמעותית באשר לצפיפות העצם בצוואר הירך. מנגד, לא זוהו הבדלים משמעותיים במדדי צפיפות המינרלים של העצם באף אחד מהמקומות בקרב אלו שטופלו בתרופות הסטימולנטיות למשך פחות משישה חודשים, בהשוואה לאלו שלא נטלו את הטיפול הנ"ל.

לדברי החוקרים, מהתוצאות עולה כי אצל ילדים ומתבגרים הנוטלים טיפול בתרופות אלה תכולה וצפיפות מינרלים בעצם מתוקנת לגובה, נמוכות יותר בהשוואה לאלו שאינם נוטלים טיפול תרופתי זה, וקיימת קורלציה בין משך הטיפול לתכולת וצפיפות המינרלים של העצם.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום