סוכרת ואפילפסיה: צמד, לא חמד

(0)
לדרג

מחקר ענק מטיוואן מצא כי הסיכון לאפילפסיה גבוה כמעט פי 3 בקרב ילדים ומתבגרים עם סוכרת נעורים. לדברי החוקרים, הקשר מוכר אך הסיבה טרם ברורה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חולי סוכרת נעורים בסיכון מוגבר כמעט פי שלושה להתפתחות אפילפסיה, בהשוואה לילדים ומתבגרים בריאים. כך עולה מנתונים שפורסמו לאחרונה בכתב העת Diabetologia.

המחקר התבסס על נתונים ממאגר ארצי מטיוואן, הכולל כמעט את כל תושבי טייוואן (כ-23 מיליון אנשים בשנת 1998). מדגם המחקר כלל 2,568 ילדים ומתבגרים בני 18 שנים ומעלה, עם הופעה חדשה של סוכרת מסוג 1 בתקופה שבין 1 בינואר, 2000, ועד 31 בדצמבר, 2009, וכן 25,600 צעירים ללא סוכרת (קבוצת השוואה).

במהלך המעקב זוהו 59 מקרים של אבחון חדש של אפילפסיה בחולי סוכרת מסוג 1 ו-181 מקרים של אפילפסיה חדשה בקבוצת ההשוואה. כלומר, שיעור אבחוני המחלה עמד על 33.7 ל-10,000 שנות-אדם באלו עם סוכרת מסוג 1 לעומת 10.4 ל-10,000 שנות-אדם, באלו ללא סוכרת מסוג 1.

לאחר שנלקחו בחשבון משתנים שונים, כולל גיל, מין, מגורים באזור כפרי או עירוני, אירוע קודם של אפילפסיה, ליקוי קוגנטיבי, משקל לידה נמוך וחבלת ראש, הסיכון לאפילפסיה אצל משתתפים עם סוכרת היה גבוה כמעט פי שלושה, בהשוואה לקבוצת ההשוואה.

"ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים, שהיו מוגבלים יותר, ומציעים קשר בין סוכרת מסוג 1 ובין אפילפסיה", כותבים החוקרים. עם זאת, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים באשר למנגנון העלום העומד בבסיס הקשר בין שתי המחלות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת נעורים (סוג 1) טיפול והתמודדות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום