קפה וטרשת נפוצה: קשר מוזר

(0)
לדרג

הפתעה: לפי מחקרים חדשים, שתיית קפה אמנם מעלה את הסיכון לטרשת נפוצה, אך כששותים יותר משש כוסות ביום, הסיכון דווקא הולך ונחלש ב-30%

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אם תשתו מעל 6 כוסות ביום, תורידו את הסיכון שלכם לחלות בטרשת נפוצה, כך ממליצים חוקרים אמריקאים בעקבות שני מחקרים, שפורסמו בכתב העת Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry.

המחקר הראשון נערך בשוודיה וכלל 1,620 מבוגרים עם טרשת נפוצה וקבוצת השוואה שכללה 2,788 משתתפים תואמים בגיל ומין ששימשו בכביקורות; במחקר השני, שנערך בקליפורניה נכללו 1,159 חולים עם טרשת נפוצה ו-1,172 איש בקבוצת ביקורת. בשני המחקרים, המשתתפים נשאלו אודות הרגלי צריכת קפה בתקופות זמן שונות.

מהתוצאות עולה כי הסיכון לטרשת נפוצה היה גבוה יותר באופן עקבי בקרב מי ששתו פחות כוסות קפה בכל יום בשני המחקרים, גם לאחר שלקחו בחשבון משתנים שונים, דוגמת עישון ומשקל, במהלך שנות ההתבגרות. עם זאת במחקר השוודי, שתייה של מעל שש כוסות קפה ביום לוותה בירידה של 30% בסיכון לטרשת נפוצה.

במחקר מקליפורניה, אצל מי ששתה מעל 948 מ"ל של קפה ביום נרשמה ירידה של 31% בסיכון לטרשת נפוצה, בהשוואה למי שלא שתו קפה מעולם. סיכוי נמוך יותר לטרשת נפוצה עם הגדלת צריכת קפה תועד ללא תלות בשאלה אם נלקחה בחשבון צריכת הקפה בתחילת המחלה או 5 או 10 שנים לפני הופעת המחלה.

לדברי החוקרים, מדובר במחקרים תצפיתיים ולכן לא ניתן להסיק מסקנות באשר להשפעות סיבה ותוצאה; זאת כי שינויים בצריכת הקפה בין התקופה שבה אובחנה טרשת נפוצה ובין תקופת איסוף הנתונים עשויים היו להשפיע על הממצאים וכן כי ייתכן וזיכרון צריכת קפה לא היה מדויק. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבסס את הקשר בין טרשת נפוצה לצריכת קפה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום