פרקינסון: אפליית חולים בפריפריה

(0)
לדרג

עמותת הפרקינסון פנתה לליצמן: "מחסור במרפאות ייעודיות להפרעות בתנועה, ברופאים ובמומחים חיוניים. המצב חמור יותר בפריפריה, בייחוד בצפון"

מאת: מערכת zap doctors

קיים מחסור חמור במרפאות ייעודיות להפרעות בתנועה (פרקינסון), במיוחד באזורי הפריפריה. המצב אף חמור יותר בצפון הארץ, למשל, בטבריה, צפת, עפולה ובנהריה, שם לא קיימות כלל מרפאות פרקינסון. כך מתריעה עמותת פרקינסון ישראל, לרגל יום המודעות למחלה.

המחסור במרפאות מצביע על חוסר מודעות בהנגשת השירותים הרפואיים עבור חולי הפרקינסון. לדברי פרופ' ניר גלעדי, מנהל המערך הנוירולוגי במרכז הרפואי איכילוב ויו"ר הוועדה הרפואית המייעצת לעמותת הפרקינסון, "המחסור הוא במרפאות, ברופאים המתמחים בפרקינסון ובאנשי מקצוע, כגון אחיות פרקינסון, קלינאות תקשורת, טיפול פסיכולוגי ופיזיותרפיה, ומקצועות בריאות נוספים".

"מספר חולי הפרקינסון באזור הצפון נאמד בכ-4,000 חולים, כאשר חולה המתגורר באחד מיישובי הצפון, יצטרך להרחיק עד חיפה, כדי לקבל אבחון וטיפול מתאימים למצבו הבריאותי", נמסר מהעמותה. "לחוסר הנגישות במתן שירותי רפואי ישנן השלכות מהותיות על איכות חיי החולים, והוא אף עלול להביא להחמרה במצב מחלתם".

פרקינסון היא מחלה פרוגרסיבית וחשוכת מרפא. עיקר פגיעתה היא בתפקודו של החולה, אשר הופך עם הזמן לנכה בדרגה גבוהה ביותר, הנזקק לעזרה צמודה וקבועה בביצוע פעולות ולו הקלות ביותר. מרבית החולים מתקשים בניידות. עבורם כל יציאה מהבית למרחקים ארוכים, לעתים בהסתמך על תחבורה ציבורית, כרוכה בסבל רב. התוצאה היא החמרה של המחלה, ריתוק לבית ובמקרים קשים יותר אשפוזים, המעמיסים על מערכת הבריאות, שאותם ניתן היה לחסוך עם הקמת מרכזי טיפול נאותים להם זכאים כל תושבי המדינה.

העמותה פנתה לאחרונה לשר הבריאות, יעקב ליצמן, והתריעה על הטיפול הלקוי בפריפריה. העמותה ביקשה מהשר, שייקח הנושא תחת חסותו ויקדם לאלתר הקמת מרפאות ייעודיות לחולים באזורים אלו. עמיר כרמין, יו"ר עמותת פרקינסון בישראל: "יש להשוות לחולי הפריפריה את תנאי הטיפול הרפואי שמקבלים תושבים הקרובים למרכזים הרפואיים הגדולים".

בחן את עצמך: האם אתה סובל מתסמיני פרקינסון?

בואו לדבר על זה בפורום פרקינסון, הפרעות בתנועה ורעד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום