הרווח (בין השיניים) כולו שלכם

(5)
לדרג
תוכן מקודם

אנשים רבים סובלים מרווח בין השיניים - בעיקר הקדמיות - הגורם להם מצוקה אסתטית. כיצד נוצר הרווח? וכיצד ניתן לסגור אותו - ולזכות בשיניים אסתטיות?

טיפולי שיניים ,מומחה לשיקום הפה
077-9976932 (מספר מקשר)

רבים חושבים כי רווח בין השיניים הינו פגם אסתטי. אם החלטתם לטפל בו, כדאי שתתחילו בביצוע אבחנה מדויקת של הגורמים להיווצרותו. למעשה, במרבית המקרים יש לטפל בגורם למרווחים בין השיניים, טרם ניגשים בפועל לסגירת המרווחים. לדוגמא: סגירת מרווחים הנובעים מדלקת חניכיים, ללא טיפול מקדים בדלקת, תגרור היווצרות מחודשת של המרווחים בעתיד.

היכן, בדרך כלל, יופיע הרווח בין השיניים?

רווח בין השיניים מפריע לנו בעיקר כאשר הוא נמצא בין שתי השיניים החותכות הקדמיות של הלסת העליונה. לרוב, ההתייחסות לרווח בין השיניים היא כאשר מדובר ברווח המצוי בין שיניים קבועות, מפני שלהרבה ילדים יש רווח בין שיני החלב שלהם, רווח אשר נסגר עם צמיחת השיניים הקבועות.

מהם הגורמים להיווצרות הרווחים בין השיניים?

חוסר התאמה בין גודל השיניים לגודל הלסת, שיניים קטנות מדי - יחסית לגודל הקשת של הלסת.

שיניים קטנות מדי, עקב בעיה התפתחותית. לדוגמא: שיני יתד (PEG SH APE ), מוכר גם בשם מיקרודונטיה.

חוסר של שיניים, מצב בו לא מתפתחות שיניים קבועות (אנודונטיה), או לאחר עקירת שיניים.

שן קבועה כלואה שלא בקעה, כאשר השן הנשירה (שן החלב) נשארה בפה או נשרה.

פרנום לביאלי - קפל של רקמה המחברת את השפה העליונה או התחתונה מבפנים - לאזור החניכיים. חיבור נמוך של הפרנום יכול למנוע מהשיניים הקדמיות להיצמד ולגרום למרווח ביניהם.

הרגל שדוחף את השיניים החוצה וגורם לפתיחת מרווחים בין השיניים, כמו מציצת אצבע, דחיפת לשון בבליעה או בדיבור ואחזקת השפה התחתונה בין השיניים.

מחלת חניכיים שבעקבותיה יש ספיגת עצם ואבדן תמיכה של השיניים הקדמיות - ועקב כך הן נדחפות החוצה ונוצרים רווחים בין השיניים.

איבוד של שיניים אחוריות הגורם לעומס יתר על השיניים הקדמיות - ובעקבות זאת לדחיפה שלהן החוצה וליצירת מרווחים ביניהן.

לפני ואחרי הטיפול ברווח בשיניים. צילום: ד"ר אבידן לרון
לפני ואחרי הטיפול ברווח בשיניים. צילום: ד"ר אבידן לרון

כיצד ניתן לסגור את המרווחים?

ניתן לסגור את המרווחים בעזרת יישור שיניים ו/או שינוי בגודל השיניים ע"י ציפויי חרסינה או ציפויים מחומר מרוכב (קומפוזיט). במקרה של חוסר שיניים, ניתן לשלב השלמה של שן ע"י שתל דנטלי או ע"י כתר.

כיצד מבצעים סגירת רווחים בעזרת ציפויי חרסינה או קומפוזיט?

ציפויי חרסינה הם אחת הדרכים האלגנטיות והשמרניות ביותר לביצוע שינויים דרמטיים במראה האסתטי של השיניים - והחיוך. ציפויי חרסינה הם עלים דקים בעובי 0.2-0.4 מ"מ, אותם מדביק רופא השיניים לשן, על מנת לשפר את המראה שלה.

בעזרת ציפוי החרסינה ניתן לשנות את הצבע, הצורה, האורך והמנח של השיניים, לצמצם מרווחים - ולשנות את מתאר השיניים ואת מראה החיוך. לביצוע אופטימלי של טיפול עם ציפויי חרסינה דרוש רופא שיניים מיומן, מנוסה ובעל יכולת אסתטית גבוהה.

מה באשר לסגירת רווח בין השיניים בעזרת יישור שיניים?

באמצעות טיפול אורתודונטי, ניתן לצמצם ולבטל מרווחים בין השיניים. בדרך כלל, יישור השיניים אורך תקופה לא קצרה, הנעה בין מספר חודשים לבין שנה וחצי. ישנן מספר אפשרויות לביצוע הטיפול ע"י יישור שיניים.

הדרכים השכיחות הן:

1. סמכים - נקראים גם "גשר" - ריבועים קטנים המודבקים על גבי השיניים. הסמכים עשויים ממתכת או מחרסינה - וביניהם עובר חוט מתכת גמיש, המפעיל כוח על השיניים וגורם לתזוזתן.

2. קשתיות שקופות - אופציה המאפשרת ליישר שיניים ללא סמכים, בעזרת פלטות שקופות העוטפות את השיניים. ניתן להוריד את הפלטות, למרות שיש להרכיב אותן על השיניים למשך רוב שעות היממה.

3. סמכים פנימיים (לינגואליים) - בשיטה זו הסמכים מודבקים לשיניים בצידן הפנימי.

4. פלטות נשלפות - פלטות אלה מיועדות בעיקר לפתרון בעיות קלות ומתאימות לילדים צעירים.

5. סמכים המותאמים אישית (אינסיגניה Insignia) - טיפול אורתודונטי מתקדם שמאפשר לייצר סמכים וחוטים המותאמים אישית לשיני המטופל.

לפני ואחרי הטיפול ברווח בשיניים. צילום: ד"ר אבידן לרון
לפני ואחרי הטיפול ברווח בשיניים. צילום: ד"ר אבידן לרון

באיזה מקרה יהיה צורך להשתמש בשתל דנטלי?

כאשר המרווח הוא גדול מאד - ולא ניתן מבחינה אסתטית להרחיב את השיניים הסמוכות על מנת לצמצם את המרווח. יש לשקול טיפול בעזרת גשר או בעזרת שתל דנטלי, המוחדר לאזור המחוסר שיניים. השתל הדנטלי הוא למעשה בורג מתכתי שמעוגן לעצם הלסת ומשמש תחליף לשורש השן החסרה - ועל גביו ניתן להתקין כתר חרסינה.

כיצד מחליטים באיזו שיטה לטפל ברווחים?

לאחר שמבוצעת האבחנה אודות הגורם להיווצרות הרווחים, ניתן לבחור בשיטה לסגירת הרווחים או צמצומם. רופא שיניים המתמחה בתחום יוכל להציג בפני מתרפא את מגוון השיטות - ומשמעות הבחירה בכל אופציה (יתרונות וחסרונות). לדוגמא: אם קיימת דחיפות לביצוע הטיפול, לאופציית הציפויים יהיה יתרון; כנ"ל גם במקרים בהם הפציינט אינו מוכן להדביק סמכים על השיניים. לעומת זאת, מרווחים גדולים או בעיות נוספות יגרמו להעדפה של טיפול יישור שיניים.

בכל מקרה, על המתרפא להתייעץ עם רופא שיניים המתמחה בתחום - ולבחור בטיפול הנכון, האיכותי והאסתטי ביותר עבורו.

ד"ר אבידן לרון הוא מומחה לשיקום הפה. מנהל רפואי של מרכז מומחים "לרון" - מרכז מומחים לאסתטיקה ושיקום הפה ברעננה

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום