ניתוח עפעפיים: מראה צעיר ורענן

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ניתוחים פלסטיים בעפעפיים מעניקים משפרים את מראה ותפקוד העפעף. הניתוחים עברו שינויים עם השנים - וכיום הם יעילים, בטוחים יותר ומאפשרים תוצאות לאורך זמן

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

ניתוחי עפעפיים הם ניתוחים קוסמטיים נפוצים, שלעתים מטרתם גם תפקודית. שינויים בעפעפיים ובאזור העיניים יכולים לפגוע בשדה הראיה - והם בעיקר משפיעים מאד על המראה שלנו. גבות צנוחות, ארובת עין בולטת, עפעפיים עליונים ותחתונים צנוחים, קמטים ועודפי עור בעפעפיים ועוד גורמים - כל אלה גורמים לנו להיראות זקנים, עייפים חולים ונרגזים. הפתרון הוא ניתוח עפעפיים, אשר הלך והשתכלל עם השנים.

מהם השינויים שחלים באזור העיניים, הגבות והעפעפיים - במרוצת השנים?

יש שינוי בולט באזור העפעף, אשר קשור לצניחה של הרקמות. בני האדם - כהולכים על שניים - מושפעים מכוח הכבידה.

העור מאבד מהאלסטיות שלו עם השנים והופך פחות חזק ומוצק; העצם והשומן מתדלדלים; רמות הקולגן יורדות (קולגן אחראי על חיבור ומיצוק של העור; והוא זה ששומר על מראהו החלק, המתוח והמוצק); וכוח המשיכה - כל אלה הם תמהיל של גורמים, אשר בעטיים עור הפנים - על חלקיו השונים - פשוט צונח לכיוון מטה: ממש מתרוקן ונופל. במהלך השנים, הגבות צונחות, הלחיים צונחות באופן שגורם לחשיפת הגבול התחתון של ארובת העין - ומתחילים להיווצר עודפי עור בעפעפיים עליונים ותחתונים.

מצב נפוץ הוא מצב של צניחת העפעף, המכונה "פטוזיס" - ונגרם בשל היחלשות של השריר הפותח את העין. במצב זה, גם בפתיחה מקסימלית של העפעף העליון - האישון מוסתר. לאנשים רבים, במצב זה, נגרם מפגע אסתטי נוסף, משום שכדי לשפר את המפתח של העין (נחוץ לשם שיפור הראיה בשל הסתרת האישון), הם נעזרים לשם פתיחת העפעף בשריר המצח. עובדה זו גורמת להופעת קמטים עמוקים יותר במצח - וכשהעפעף צנוח רק בצד אחד, מתקבלת אסימטריה של הקמטים הרוחביים במצח.

במקביל לצניחה של הרקמות והעפעפיים העליונים, יש גם הופעה של קמטים וקמטוטים סביב העיניים ובעפעפיים עליונים ותחתונים.

גם צורתה של העין משתנה באופן בלתי רצוי, בשל רפיון הרצועה הצידית המותחת את הזווית של העין, המקנה לעין מפתח עגול יותר. גם דלדול ברמות השומן סביב העיניים מזיק באופן קריטי למראה של העיניים. גלגל העין יושב בארובת העין הגרמית - וכדי למנוע מגע בין העצם לבין גלגל העין, יש שומן רב סביב גלגל העין.

מגע שכזה עלול לפגוע בראיה - ולכן יש שומן, המשמש כבולם הזעזועים של העין והוא מוחזק בתוך ארובת העין, באמצעות מעטפת של רקמת חיבור. עם השנים, יש רפיון של מעטפת זו, מה שגורם לשומן לבלוט בעפעפיים העליונים והתחתונים. התוצאה היא מפגע אסתטי חמור.

תופעה נוספת עלולה להיגרם בשל רפיון של העפעף התחתון, הגורם לעתים לסיבוב העפעף החוצה (אקטרופיון). אצל חלק מהאנשים המבוגרים, ניתן לראות את החלק הפנימי של העפעף התחתון, את הרירית שבדרך כלל נסתרת - ואיננה חיצונית. אנשים אלה סובלים מיובש בעיניים ונאלצים להשתמש בדמעות מלאכותיות.

כיצד משפיעות כל התופעות הללו על מראה האדם ועל תפקודו?

כל התופעות הללו משוות לאדם מראה זקן, עייף, חולמני ומדוכא. אנשים המגיעים כך לעבודה נשאלים האם הכל בסדר - ובשל המראה המשדר כי האדם זועף, כועס, אדיש, חולמני, מנותק ואפילו חולה - חושדים בו בחוסר מסירות לעבודה ובעצלות. והכל - בגלל העפעפיים אשר יוצרים אשליה של חוסר חיוניות וחוסר חדוות חיים. פעמים רבות, נתקלים האנשים האלה בשאלה האם הם עייפים או חולים - והמצב עלול להפריע להתפתחות הקריירה המקצועית שלהם.

בנוסף לכך, מראה הפנים נפגע - והאדם הופך הרבה פחות יפה ונראה הרבה פחות צעיר.

מפגע נוסף קשור לראייה: כאשר העפעף העליון צנוח ומסתיר את האישון, תיתכן פגיעה בשדות הראייה, בעיקר בשעות הערב. זו הסיבה כי ניתוחי עפעפיים עליונים מאושרים על ידי קופות החולים וחברות הביטוח האחרות, כניתוח פונקציונלי - ולא ניתוח אסתטי.

חשוב לציין כי הפתרון היחיד הנותן מענה למצבים הללו הוא ניתוח עפעפיים - ואין כל פתרון יעיל אחר למצב.

מה נעשה במסגרת ניתוח עפעפיים?

ניתוח עפעפיים מתייחס למעשה לשני ניתוחים שונים. יש ניתוח עפעפיים עליונים ויש ניתוח עפעפיים תחתונים. יש מנותחים העוברים רק ניתוח עפעפיים עליונים; יש שעוברים רק ניתוח עפעפיים תחתונים; ויש מנותחים העוברים שילוב של שני הניתוחים. לעתים קרובות, משולב ניתוח העפעפיים עם ניתוחים קוסמטיים נוספים, בעיקר מתיחת פנים וצוואר.

במסגרת ניתוח עפעפיים עליונים קלאסי, המנתח מבצע חתך קטן בין 8-10 מ"מ - מעל לקו הריסים, עד לאחד מקמטי ההבעה בזוויות העיניים; ומבצע כריתה של עודף העור באזור. לאחר כריתת העור, מגיעים למישור השרירי. סביב העין יש בעיניים שריר טבעתי, שמאפשר את סגירת העיניים. במקרים בהם שריר זה רפוי, יש צורך לכרות גם רצועת שריר דקה. לא תמיד יש בפעולה זו צורך. השלב הבא של הניתוח כולל כריתת שומן עודף - ולבסוף תפירת החתך וסיום הניתוח. כיום נהוג לבצע ניתוח זה בשיטות "מודרניות" יותר. המנתחים אשר מיפו בעיות וסיבוכים לאורך השנים, פיתחו שיטות יעילות להפחית את אלה - והחלו לכלול שיטות שמבטיחות תוצאות טובות יותר שנשמרות ליותר זמן.

מה כולל ניתוח עפעפיים עליונים "מודרני"? מהם החידושים באופן ביצוע הניתוח, שהפכו מקובלים בשנים האחרונות?

ניתוח עפעפיים עליונים, בגישה המודרנית, כולל פעולות שהוכרו כנחוצות - לאור ניסיון שנצבר עם מטופלים שונים. הפעולה הנכללת בניתוח של כריתת שומן עשויה להיות בעייתית. ייתכן מצב בו תבוצע כריתת יתר של השומן - ואז נגרמת הופעת שקע עמוק, בין העין לבין ארובת העין, אשר נראה כמו מעין "צל". כמו כן, ההפחתה של כמות השומן בארובת העין - גורמת לכך שהעין נכנסת עמוק יותר לארובה; וגורמת למפתח עין קטן יותר. על מנת להימנע ממצבים אלה, יש להימנע מכריתת השומן - ולהקפיד להשיבו לחלל ארובת העין.

בנוסף לכך, נהוג גם - כחלק מהניתוח בגישה המודרנית - לשפר את המראה האסתטי של אזור העפעפיים ולבצע פעולות נוספות, באותה הזדמנות בה מטופלים העפעפיים ממילא. כך, למשל, ניתן לקבע את הגבה בגובה המתאים, דרך החתך של העפעפיים וכן ניתן לפגוע בשרירים הגורמים לקמטים הזועפים מעל לאף -ולהביא למראה חלק ומתוח של אזור זה. כמו כן, ניתן גם להשתיל שומן עצמוני (שומן שנשאב ממקום אחר בגוף המנותח) בגבול העליון של ארובת העין, באזור הרקות ומעל לאף - כדי לתרום לשיפור מראה הפנים.

חשוב לציין כי כל הפעולות הללו, אם ייעשו כמתיחת מצח של ממש - ולא דרך החתכים של העפעפיים העליונים - יביאו לקבלת תוצאות טובות יותר; המצח יהפוך חלק, ללא קמטים זועפים לרוחבו - וכן הגבות תהיינה מורמות. מתיחת מצח נותנת תוצאות יפות יותר, שגם מחזיקות מעמד לזמן ארוך יותר.

מה כולל ניתוח עפעפיים תחתונים?

ניתוח עפעפיים תחתונים, בגישה הקלאסית, כולל ביצוע חתך מתחת לריסים, הפרדת העור עם השריר הסוגר את העין, כריתת השומנים בשלושת התאים של העפעף התחתון, כריתת עודף השריר בצורה זהירה - ומתיחת זווית העין הצידה, במידת הצורך.

גם בהקשר לניתוח זה, למדו כירורגים פלסטיים מהניסיון - וכדי להימנע ממצבים בלתי רצויים של סיבוב העפעף החוצה (אקטרופיון), היווצרות מפתח עין עגול, שקיעה של גלגל העין או קבלת מפתח עין קטן יותר, שיפרו את מהלך הניתוח - וכללו בו פעולות המצמצמות את הסיכון להיווצרותם של מצבים בלתי רצויים אלה.

מה כולל ניתוח עפעפיים תחתונים "מודרני"? מהם החידושים באופן ביצוע הניתוח, שהפכו מקובלים בשנים האחרונות?

במסגרת ניתוח עפעפיים תחתונים בשיטה המודרנית, נעשה חתך בחלק הפנימי של העפעף - ודרכו "מטופלים" כיסי השומן הגדולים. השומן איננו נשאב החוצה, אלא מפוזר לאורך העצם של הגבול התחתון של ארובת העין, או לחילופין נדחף אל ארובת העין. כמו כן, חשובה התייחסות לחסר של השומן לאורך העצם, אשר ניתן לטפל בו באמצעות השתלת שומן עצמוני. כמו כן, את עודפי העור כורתים דרך חתך מתחת לריסים, ללא נגיעה בשריר.

הניתוח בגישה החדשנית, הן כשמדובר בעפעפיים עליונים והן כשמדובר בעפעפיים תחתונים, נותן תוצאות מצוינות - ומפחית בצורה משמעותית את הסיבוכים.

ד"ר אבי וינברג, מומחה לכירורגיה פלסטית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום