סוכרת הריון: השלכות על התינוק

(0)
לדרג

חדשות מרות: במחקר ישראלי מקיף נמצא קשר בין סוכרת הריון לא מאוזנת לבין מחלות נוירולוגיות ארוכות טווח ליילודים - אפילפסיה, שיתוק מוחין ואוטיזם

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

חוקרים ישראלים מצאו קשר ישיר בין סוכרת הריון לסיבוכים נוירולוגיים ארוכי טווח ליילודים, כולל אוטיזם. הקשר היה מובהק בקרב נשים שלא היו מאוזנות על ידי דיאטה מתאימה.

סוכרת הריון מוגדרת כאי סבילות לגלוקוז המאובחנת בזמן ההריון, ומוגבלת לתקופה זו בלבד. נכון להיום, ההערכה הרווחת בספרות הרפואית היא כי שכ-6% עד 7% מכלל הנשים בהריון סובלות מסוכרת וכי ב-90% מהמקרים מדובר בסוכרת הריון. יחד עם זאת, נשים אלו מייצגות קבוצה בעלת סיכון משמעותי לפתח אי סבילות לגלוקוז בהמשך חייהן (במעקב של 20 עד 30 שנים - מעל 50% יהפכו לסוכרתיות). לא ברור האם סוכרת הריון מהווה גורם סיכון לתחלואה ארוכת טווח של הילודים.

במסגרת המחקר, שפורסם החודש בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology), והוצג לאחרונה בכנס המרכזי למיילדות באטלנטה, עקבו החוקרים אחרי נשים שילדו בבית החולים סורוקה במהלך יותר מעשור, השנים 1991-2014. לאחר מכן בוצע מעקב ארוך טווח אחרי הילדים שנולדו לאותן נשים, עד שהגיעו לגיל 18. המחלות שנבחנו כללו אפילפסיה, שיתוק מוחין, אוטיזם, ועוד. במשך התקופה הנבחנת מעל 230 אלף נשים ילדו בבית החולים סורוקה, ל-5.4% הייתה סוכרת הריון (סך הכל כ-12,640 נשים). רוב הנשים היו מאוזנות על ידי דיאטה בלבד (סך הכל כ-10,070 נשים), אך כ-2570 נשים הזדקקו לטיפול תרופתי.

החוקרים מצאו קשר ישיר בין הסוכרת של האם למחלות נוירולוגית של הילדים: שיעור התחלואה בקרב ילדים לנשים ללא סוכרת הריונית היה 1%, שיעור התחלואה עלה ל-1.4% בסוכרת שטופלה על ידי דיאטה בלבד, ועלה ל-1.7% בקרב יילודים לנשים עם סוכרת שאוזנה רק על ידי תרופות. כל התוצאות נשמרו מובהקות גם לאחר נטרול גורמים אחרים כדוגמת השמנת יתר של האם, גיל היולדת בלידה, והזמן שעבר מהלידה לתחלואה.

פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' בבית החולים סורוקה, מסביר כי "תוצאות המחקר מחזקות את העובדה שלסביבה הרחמית חשיבות עצומה לא רק על תחלואה מיידית של הילודים, אלא גם על תחלואה ארוכת טווח. בנוסף, יש לזכור כי היריון הוא למעשה חלון הזדמנויות לגילוי מחלות ארוכות טווח גם ליילודים. התוצאות מבליטות את חשיבות איזון הסוכר, כאשר מאובחנת סוכרת הריון, כי כפי הנראה לערכי סוכר גבוהים עלולה להיות השפעה על סיבוכים נוירולוגיים ארוכי טווח".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום