הישג: רקמה במדפסת תלת ממד

(0)
לדרג

חוקרים מהרווארד הצליחו לייצר רקמה אנושית שמסוגלת לספוג חומרי מזון ולהתרבות. מומחה: המחקר הנוכחי הוא צעד ראשוני במסלול ארוך מאוד, שבסופו יהיה ניתן לגדל ולהחליף כל איבר בגוף

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים מהארוורד הצליחו ליצור במעבדה רקמה בעלת כלי דם, שיכולה לשרוד במשך שישה שבועות. לרקמה היו כלי דם וניתן היה להזין אותה בגורמי גדילה וכך "לשכנע" את התאים להתרבות.

אף שהמדענים עדיין אינם קרובים להדפסת רקמה אנושית שתוכל לשמש להשתלות ולהחליף את הצורך באיברים אנושיים כגון לב וריאות, המחקר נראה מבטיח. ד"ר אנטוני אטלה, שעמל על הפרויקט, אומר כי העבודה מדגימה את היכולות המרשימות של המעבדה בנושא פיתוח רקמה דמויית רקמת אנוש, בדגש על רקמה שיכולה לספוג נוזלי גוף כגון דם ופלזמה. השאיפה היא להשתמש במדפסות תלת ממד גם בתחום הביולוגיה וליצור שרירים, עצמות ותאים.

עד כה למדענים הייתה הצלחה חלקית בהשתלת רקמה מודפסת במכרסמים ויצירת אוזן סינתטית המתאימה לתינוק, אולם הקשיים עדיין רבים.

ד"ר גלן גרין, המתמחה ברפואת אף אוזן גרון לילדים, מסביר כי אחת הבעיות בתחום הינה כיצד ליצור רקמות שלא מתמוטטות, ושיכולות לספוג חומרי מזון ולהוציא החוצה פסולת. לגוף יש מבנה מורכב של כלי דם עם רקמה תומכת, והוא עושה זאת באופן טבעי, יכולת שהמדע טרם הצליח לחקות.

רקמה מדויקת יותר עבור מחקרים

לדברי ד"ר גרין, הרקמה עוד רחוקה מלהיות מוכנה לבדיקות על בני אדם, אבל קיומם של כלי דם יאפשר לחוקרים לבדוק תרופות על הרקמה, אשר תוכל לתפקד כרקמה אנושית. הדבר יפחית את הצורך בניסוייים בבעלי חיים ויספק מידע מדויק יותר על האופן שבו התרופות ישפיעו על גוף האדם.

העלות של טיפולים והדפסות של רקמות עבור חולים, אם וכאשר תגיע לשוק, תהיה יקרה, אולם ככל שהתחום יתקדם, כך ילכו וירדו העלויות.

מה צופן העתיד?

סחוסים ועצמות יהיו ככל הנראה הראשונים שייוצרו במעבדה, רקמות מורכבות יותר כגון שרירים, כליות ולבלב יגיעו גם הן, בשלב מאוחר יותר. השלב המתקדם יהיה איברים עם קשר ישיר למוח, כגון עיניים, אולם שלב זה עודנו רחוק. ד"ר גרין טוען כי היעד הסופי הוא לגדל ולהחליף כל איבר בגוף, אך המחקר הנוכחי הוא צעד ראשוני במסלול ארוך מאוד.

מקור: webmd

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום