סוכרתי? תבדוק את הכליה שלך

(0)
לדרג

הסיבוך העיקרי והנפוץ ביותר ממנו סובלים חולי סוכרת החולים הוא פגיעה בכליות. מדובר בפגיעה קריטית - וחשוב מאוד לטפל בה בהקדם

מאת: ד"ר יבגני מושקוביץ

מחלת הסוכרת ידועה כבר מזמן בכינוי "המגפה של המאה ה-21". סוכרת מהווה גורם התמותה השלישי במספרו בעולם המערבי; למעשה, בכל 10 שניות מת אדם כתוצאה מסיבוכים של המחלה. מפחידה אף יותר מכך העובדה שלמרות שקיימים מאות מיליוני חולים מאובחנים, הסברה היא כי לפחות מחצית (!) מן החולים אינם מאובחנים כלל. בישראל, לדוגמה, מאובחנים כיום כחצי מיליון חולים. ארגון הבריאות העולמי מעריך כי עד שנת 2030, בעוד כ-14 שנים בלבד, מספר חולי הסוכרת יוכפל, כך שמדובר במחלה כרונית שניתן לומר עליה כי היא יצאה מכלל שליטה. חמור מכך: במקרים של חוסר אבחון וחוסר איזון של החולה, סיבוכיה האפשריים של המחלה עשויים להפוך לחמורים וקשים במיוחד.

מהם הגורמים לסוכרת? מהם הסיבוכים האפשריים?

כ-90% מחולי הסוכרת חולים בסוכרת מסוג 2. כאשר מדובר בסוכרת מסוג 2, לאורח החיים ולתנאים סביבתיים קיימת השפעה רבה על התפתחות המחלה. השמנת יתר היא הגורם המשמעותי ביותר להתפתחות סוכרת מסוג 2; אורח חיים בריא, הכולל דיאטה מתאימה ופעילות ספורטיבית, אמור לסייע בהפחתת הסיכון למחלה או להטבה במצב המחלה (אם המחלה כבר קיימת).

כמו כן, ככל שעולה הגיל, עולה הסיכון - וצריך להיות מודעים לכך. סיבוכים אפשריים של המחלה עשויים להיות עיוורון, קטיעת רגליים כתוצאה מחסימות כלי דם, פגיעה עצבית, סיכון גבוה לשבץ מוחי ועוד. אלה סיכונים ממשיים, אך הם אינם שכיחים כמו הסיכון השכיח של פגיעה כלייתית. למעשה, כ-67% מחולי הסוכרת מסוג 2 עלולים לפתח סיבוכי כליות.

מהם תפקידי הכליה השונים?

לכליות שלנו תפקידים מרובים. הן מסלקות פסולת ועודפי מים מן הדם, באמצעות הפרשת שתן; שומרות על מאזן נוזלים תקין בגוף; מאזנות את לחץ הדם; משפיעות על ייצור של כדוריות דם אדומות, אשר מחסור בהן גורם לאנמיה; ושומרות על עצמות בריאות וחזקות, באמצעות ייצור הורמון המשפיע על הרמות התקינות של הסידן. כמו כן, מרבית התרופות נספגות בגוף - ואף מתפנות ממנו בעזרתן.

מה קורה לכליה בעקבות הסוכרת? מהם הסיבוכים האפשריים שיש להישמר מהם?

כאמור, נתונים מצביעים על כך שכארבעים אחוז מחולי סוכרת ילקו בשלב כלשהו של המחלה בנזק לכליה שלהם. במקרים מסוימים, הפגיעה עלולה להתדרדר עד לאי ספיקת כליות סופנית, הדורשת טיפולי דיאליזה לכל החיים, או השתלת כליה.

איך הנזק הכלייתי הולך ומתהווה?

ראשית, מספר רב של חולים מאובחנים רק זמן רב לאחר שהמחלה מקננת בגופם, מכיוון שבשלבים הראשונים של סוכרת, לעיתים אין מרגישים את תסמיניה. כך נוצר מצב שכבר ברגע אבחון המחלה, כ-40% מן החולים סובלים מנזק כלייתי כלשהו, כחלק מסיבוכי המחלה המוקדמים.

שנית, חולי הסוכרת מטופלים בתרופות לא מעטות. מרבית התרופות נספגות וגם מתפנות באמצעות הכליות. הדבר גורם לכך שיש על הכליות עומס רב מאוד. במקרים כאלה, נוצר מעגל לא פשוט: מצד אחד, מנסים למנוע את הנזק הכלייתי; אך מאידך, רמת איזון הסוכר של החולה נפגעת מכך - והרופא צריך לעקוב אחרי ההתדרדרות הכלייתית והמינון התרופתי בדקדקנות יתרה ולשנות את המינון, בהתאם לצרכי המטופל.

פעמים רבות מדובר על שינויים תכופים בהרכבה התרופות, המקשים גם על המטופל ודורשים ממנו השקעה לא מעטה של זמן ויכולת התמדה.

מה עושים, על מנת לשמור על התפקוד הכלייתי ולמנוע התדרדרות בעקבות הסוכרת?

בימינו ישנם חידושים תרופתיים רבים. לדוגמה: קיימת כיום תרופה לטיפול בסוכרת, אשר אינה מופרשת דרך הכליות ואינה משפיעה עליהן, כך שלמעשה אין צורך בהתאמת מינון התרופה למצב הכליות. הדבר חוסך את המעקב התכוף, שכן גם אם חלה התדרדרות במצב הכליות, אין צורך לשנות את הטיפול הסוכרתי - ויעילות הטיפול נשמרת. בנוסף, חשוב לשוב ולציין כי הקפדה על אורח חיים בריא, הכולל דיאטה מבוקרת ופעילות ספורטיבית, המתאימה לאדם המדובר, עשויה להוות גורם חיובי במניעת התדרדרות המחלה או התפתחותה, במקרים של טרום-סוכרת.

ד"ר יבגני מושקוביץ הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית, מנהל מרפאת סוכרת במחוז דן, פתח תקווה, שירותי בריאות כללית.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום