איך לבחור בית אבות סיעודי?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ההורים הולכים ונחלשים? העזרה שהם מקבלים בבית איננה מספיקה? לעתים, הטיפול מחוץ לבית מתאים יותר. מה חשוב לבדוק? ומהן ההטבות שניתן לקבל?

שירות סיעודי
077-2306858 (מספר מקשר)

מצב סיעודי מצריך היערכות ועזרה העולה לא מעט כסף; חשוב להכיר את הזכויות המגיעות בכל שלב, לכם או ליקיריכם.

בשלב הראשון, בו הקשיש עדיין עצמאי, אך זקוק לעזרה בהתנהלות היומיומית, יש לפנות לביטוח הלאומי, על מנת לממש את חוק הסיעוד. הביטוח הלאומי עורך מבחני תפקוד והכנסה; ואם הקשיש נמצא זכאי, הוא מקבל עזרה של מטפל/ת מוסמכ/ת למספר שעות בכל יום - ועד 18 שעות בשבוע.

מה ניתן לעשות אם המצב מתדרדר - ולא מספיקה עזרה בת מספר שעות ביום?

כאשר המצב מתדרדר ונדרשת השגחה גם בלילה, או עזרה למשך מספר שעות גדול יותר ממספר השעות המקסימלי שניתן במסגרת חוק הסיעוד של הביטוח הלאומי, ניתן להביא מטפל זר, אשר יתגורר אצל הקשיש - ויסייע לו 24 שעות.

העסקת מטפל זר מצריכה רישיון והתנהלות שוטפת, הזהה להעסקת עובד ישראלי. גם מבחינת עלויות, חשוב לדעת כי המדינה מממנת חלק מעלות העסקת העובד )למי שהיה זכאי לשעות הסיעוד ) - ואת ההפרש נדרשים בני המשפחה לשלם. למי שיש ביטוח סיעודי, זה הזמן להפעילו.

אם לא ניתן להביא עובד זר מסיבות שונות, מופנה הקשיש לבית אבות סיעודי.

מתי יש לשקול אשפוז בבית אבות סיעודי?

קשישים רבים נאלצים להגיע לבית אבות סיעודי, בשל התדרדרות במצבם הרפואי ומסיבות שונות, שאינן מאפשרות העסקת מטפל זר בביתם, כמו למשל במצבים בהם הקשיש מתגורר בדירת חדר קטנה, שלא מאפשרת לינה של אדם נוסף, במקרים בהם הקשיש מרותק למיטתו ו/או לכסא גלגלים ומתגורר בקומה גבוהה ללא מעלית, או במקרים בהם אין בני משפחה שיכולים לטפל בפרוצדורה הכרוכה בהעסקת עובד זר.

בחירת בית אבות סיעודי היא דבר מורכב ולא פשוט, בעיקר מנטלית, בחירה שבמקרים רבים נאלצים בני המשפחה לעשות תוך זמן קצר מאוד. הזמן הקצר, חוסר המידע המקצועי והמטענים הרגשיים הכרוכים בכך, גורמים לא פעם לבחירה בבית אבות סיעודי, אשר איננו תואם את צרכיו של הקשיש. בחירה שבטווח הארוך אף עלולה להזיק לו פיזית, נפשית ושכלית.

בארץ קיים מגוון של בתי אבות סיעודיים, כאשר לכל אחד מהם התמחות ואופי משלו. בבחירת בית האבות חשוב לבדוק את איכות המקום וכן פרמטרים נוספים, הבוחנים האם הוא מתאים למצבו הרפואי והנפשי של הקשיש, הן מבחינת המיקום, הן מבחינת התנהלות והתמחות המקום והן מבחינת האוכלוסייה השוכנת בו.

כיצד ניתן לוודא את איכות הטיפול בבית האבות?

איכות הטיפול נמצאת במקום הראשון במעלה, כאשר בוחרים בית אבות. חשוב לבדוק האם בית האבות עובד ברישיון ונמצא בפיקוח של משרד הבריאות; האם הוא משקיע בתשתיות ובצוות; האם נרשמו בעבר תלונות כלשהן מצד בני המשפחה של השוהים בו (או מצד השוהים עצמם) - על המקום או על הטיפול במקום; האם המבנה וההתנהלות עומדים בתקני הבטיחות; וכן, פרטים נוספים, רבים ככל האפשר, הנוגעים לבטיחותו הבריאותית והנפשית של הקשיש.

כיצד לבחור את מיקום בית האבות?

מיקום בית האבות הוא בעל חשיבות רבה לאיכות חייו של הקשיש השוהה בו ולבני המשפחה. במקרים בהם הקשיש כבר מנותק מהחברה, חשוב שבית האבות יהיה קרוב ככל האפשר למקום מגוריהם של הילדים, או של מי מהילדים שהכי קשור אליו. כך, תדירות הביקורים תהיה קלה יותר - והוא לא יסבול מבדידות.

מה בנוגע לקשיש עם אלצהיימר, שעדיין מתהלך?

במקרים בהם הקשיש חולה באלצהיימר, אבל עדיין מתנייד והולך באופן עצמאי, חשוב לבחור בית אבות שמתמחה בחולי אלצהיימר - ומאפשר להם להתהלך. בתי אבות רבים אינם מאפשרים לחולי אלצהיימר להתהלך באופן חופשי, על מנת למנוע מהם ללכת לאיבוד - ומעודדים את הקשישים להישאר בחדר או לשבת בכסא גלגלים. בגיל מבוגר, ישיבה ממושכת על כסא, תגרום לקשיש לאבד את היכולת ללכת בעצמו; ולכן, יש חשיבות רבה בבחירת מקום שמעודד הליכה - ויודע להתמודד עם חולי אלצהיימר.

מה באשר לקשיש סיעודי, אך צלול?

במקרים בהם הקשיש נמצא במצב רפואי סיעודי, אך מוחו צלול, חשוב לבחור בבית אבות סיעודי שבו יש הפרדה מוחלטת בין המטופלים הצלולים, לבין המטופלים שאינם צלולים. הקושי הפיזי, בשילוב עם קשישים שאינם צלולים, עלולים לפגום בצלילותו של הקשיש - ולגרום לו עוגמת נפש רבה וחמורה.

מהן אפשרויות המימון?

אם הקשיש מרותק לכסא גלגלים או למיטה, או שהוא מוגדר כתשוש נפש (כגון אלצהיימר) ונזקק לאשפוז בבית אבות סיעודי, יש אפשרות של מימון האשפוז ע"י הביטוח הסיעודי; וכן יש אפשרות להשתתפות של משרד הבריאות בעלויות האשפוז: "קוד של משרד הבריאות".

במסגרת זו, מממן משרד הבריאות את השהות בבית האבות הסיעודי, מימון חלקי או מלא, בכפוף למבחני הכנסה ויכולת השתתפות הילדים בעלויות האשפוז.

על מנת לסייע למשפחות במציאת בית האבות הראוי והמתאים ביותר, מעניקה עמותת "בבית" גם סיוע וייעוץ ללא תשלום. את התהליך מלווה עובדת סוציאלית מטעם העמותה, שמכירה את בתי האבות השונים ויכולה לכוון את המשפחה, לתמוך בה ולוודא שהקשיש יקבל את הטיפול הטוב והמסור ביותר, בטווח הזמן הנתון. בנוסף, מעניקה העמותה למשפחות עזרה בכל התהליך הבירוקרטי מול הביטוח הלאומי ו/או משרד הבריאות ומספקת למשפחה מטפל זר, בהתאם לצרכיו.


כתב: אור פריד, יועץ זכויות סוציאליות בעמותת "בבית" ומתנדב בעמותת "שורשים לדורות".

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול סיעודי בבית.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום