ערמונית: הגדלה שפירה, טיפול טבעי

(0)
לדרג

מהי הגדלה שפירה בבלוטת הערמונית? כיצד הרפואה המשלימה יכולה לסייע? ירקות כתומים, פטריות מרפא, דיקור ורפלקסולוגיה - הם רק חלק מהפתרונות האפשריים

מאת: ד"ר אורן מזרחי

במקרים רבים, מוצע טיפול ניתוחי לגברים הסובלים מהגדלה שפירה של הערמונית (הפרוסטטה) - כאשר טיפול תרופתי איננו מסייע להם. עם זאת, ישנם לא מעט מחקרים המצביעים כי ניתן להביא להקלה בתסמיני הבעיה, באמצעות אימוץ הרגלי תזונה נכונה (כגון: צריכת אבץ, המצוי בפירות וירקות שונים).

מהי הגדלה שפירה בבלוטת הערמונית?

בלוטת הערמונית היא בלוטת מין, הקיימת רק אצל גברים. גודלה - כגודל אגוז מלך. הבלוטה ממוקמת מתחת לשלפוחית השתן - ויש לה תפקיד חשוב בפוריות הגבר; וכן בהפרשת נוזל הערמונית, המהווה חלק מהותי מנוזל הזרע (וגם מגן על תאי הזרע, בעת יציאתם). הגדלה של הבלוטה היא מצב המאפיין גברים רבים (מגיל 50 והלאה). למעשה מדובר על התפתחות של תהליך ניווני של הבלוטה, שבמהלכו היא גדלה - ומשנה צורה - לכדי תוצאה של מעין גושים שפירים, העוטפים את צינור השופכה.

כיצד מאבחנים הגדלה שפירה בערמונית?

האבחון של בלוטת הערמונית מתבצע על פי הסימפטומים הבאים, שהראשון בהם הוא בדיקה ידנית רקטאלית, אצל אורולוג ובדיקת דם - PSA. בהתחלה, לעתים קרובות, לא תמיד מופיעים סימפטומים גופניים המצביעים על הגדלה שפירה בערמונית. ולכן, לקראת גיל 50, מומלץ לבצע בדיקת PSA. זוהי בדיקה הבודקת רמת חלבון המצוי בגוף. רמה גבוהה של החלבון מעידה על כך שבלוטת הערמונית גדלה. כאשר הרמות גבוהות מדי - זו עשויה להיות עדות לסרטן בבלוטת הערמונית.

מהן השלכות התופעה?

הסימפטומים להגדלה שפירה של בלוטת הערמונית יכולים להופיע בבעיות בזרימת שתן, בהתרוקנות לא מלאה של השלפוחית, בדחיפות במתן שתן, המביאה - למעשה - לירידה באיכות החיים (למשל: בריצות לשירותים, בהתעוררויות חוזרות ונשנות בלילה, כדי ללכת לשירותים וכו'). לעתים ייתכן זיהום בדרכי השתן וכן פרוסטטיטיס - דלקת בבלוטת הערמונית. כמו כן, בעקבות הבעיה תיתכן גם ירידה באון הגברי.

מדוע לעתים הטיפול התרופתי איננו מסייע לטיפול בהגדלה שפירה בבלוטת הערמונית? כמה זמן "נותנים" לטיפול, בהמתנה לכך שישפיע - לפני שפונים לאפיקים אחרים?

הטיפול הקונבנציונלי המוצע הינו טיפול באמצעות תרופות, אשר מטרתן להקטין - ברמה מסוימת - את בלוטת הערמונית המוגדלת ולמנוע את הישנות הגדילה שלה. למשל: על ידי תרופות חוסמות אלפא.

בחלק מהמקרים, הטיפול מצליח. ובחלק אחר, מופיעות תופעות לוואי היכולות להיגרם כמו בכל תרופה.

בנוגע לזמן הטיפול המוצע, גם אם הוא איננו מוביל לתוצאות מידיות, אשר פותרות את הבעיה - מדובר בעניין מאוד אינדיבידואלי, אשר משתנה בין מטופל למטופל. השפעת הטיפול יכולה להופיע בטווח המשתרע בין שלושה חודשים לבין שישה חודשים.

יחד עם זאת, ישנם מטופלים אשר לכתחילה פונים לתחום הרפואה הטבעית - מיד עם הופעת הבעיה, כדי להימנע מראש מלקיחת תרופה לכל החיים; ומההשלכות העתידיות של תופעות הלוואי, היכולות להיגרם כתוצאה מצריכת התרופה.

כיצד ניתן להקל בתסמינים של בלוטת ערמונית מוגדלת שפירה, באמצעות הרגלי תזונה נכונים?

למעשה, ניתן להקל על התסמינים בעזרת תזונה מתאימה - וכן בהתאמת טיפול של צמחי מרפא מתאימים, הומאופתיה ונטורופתיה - לצד סוגים נוספים של שיטות ריפוי, היכולות להביא להקטנה של הערמונית.

מהו התפריט המומלץ אשר יסייע לטיפול בהגדלה של ערמונית מוגדלת?

הטיפול הטבעי הנטורופתי יתמקד בתזונה נכונה, הנמנעת מראש ממוצרים כגון: חלב ומוצריו, סוכר לבן, קמח לבן, דברי מאפה, משקאות מוגזים, שתיה חריפה ומאכלים חריפים ומטוגנים.

לצד תפריט זה, רצוי להרבות בצריכה של ירקות כתומים, כגון: בטטה, גזר, דלעת וגרעיני דלעת; וכן מרק עוף ותה צמחים. התפריט המלא מותאם כמובן בהתאמה אישית - לכל מטופל ומטופל, עם התייחסות לשאר בעיותיו והרגליו התזונתיים.

האם ישנם עוד טיפולי רפואה משלימה, היכולים לסייע בפתרון הבעיה - וכיצד?

בהחלט כן. הטיפול ישלב גם תוספי תזונה מתאימים, כמו סו פלמטו (דקל ננסי), פיגם, כורכום, זרעי דלעת, פרחי צבר, ליקופן, אבץ, סלניום וויטמין D. תוספי תזונה אלה מתאימים לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית ואף עוזרים במניעת סרטן הערמונית. כמו כן, תוספים אלה יעילים גם לטיפול בפרוסטטיטיס (דלקת בערמונית).

לצד תוספי התזונה, ישנן פטריות מרפא המסייעות לטיפול ולמניעה, כגון קורדיספס ופטריית ריישי.

תכנית הטיפול המלאה, עבור אדם הסובל מהגדלה שפירה בבלוטת הערמונית - ומעוניין לפנות לפתרונות שמציעה הרפואה המשלימה, תכלול דיקור סיני, העובד על מרידיאן (ערוץ אנרגטי) של הכליות, הטחול ושלפוחית השתן. ושימוש במוקסיבציה: סיגר המכיל את צמח הלענה ומחמם את נקודות הדיקור. בנוסף, שימוש רפלקסולוגי בנקודת הרפלקס של הערמונית בכף הרגל עשוי לסייע בפתרון הבעיה.

ד"ר אורן מזרחי (Ph.D) הוא נטורופת-מומחה לרפואה טבעית, בעל מרפאה לרפואה משלימה בכפר יונה.

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום