שילוב מנצח: מתיחת בטן ותיקון בקע

(2)
לדרג

האם כדאי לשלב בין ניתוח אסתטי (מתיחת בטן) לבין ניתוח רפואי (תיקון בקע) - באופן ש"חוסך" אשפוז כפול והתאוששות כפולה? כיצד מתבצע השילוב?

מאת: ד"ר טלי פרידמן

לאורך שנים הייתה הפרדה בין ניתוח אסתטי לעיצוב דופן הבטן - לבין ניתוח בקע. המנתחים נמנעו משילוב בין "ניתוח רפואי" לתיקון בקע בדופן הבטן, לבין "ניתוח אסתטי" לתיקון מראה דופן הבטן. הפרדה? לא עוד!

מהו ניתוח מתיחת בטן?

זהו ניתוח אסתטי, בו מסירים את עודפי העור והשומן ומצמצמים את היקף הבטן, תוך חיזוק שריר דופן הבטן. מתיחת הבטן נעשית בסדר הבא: שאיבת שומן עודף לפי צורך, הידוק שרירי הבטן, הסרה של עודפי העור וחידוש מיקום הטבור, דרך עור הבטן המתוח.

בניתוח מתיחת הבטן אנו למעשה מעצבים מחדש ומצעירים את דופן הבטן.

מהו מקור הרעיון של השילוב בין שני הניתוחים?

בעשור האחרון, ניתוח מתיחת הבטן בצורותיו השונות הפך למבוקש מאוד; וקהל היעד שלו התרחב בהתאם. במקביל, בקעים בדופן הבטן מאוד שכיחים; ולשמחתנו, שיטות תיקוני הבקעים השתכללו. כתוצאה מכך, השילוב בין תיקוני בקעים, יחד עם עיצוב דופן הבטן, הינו שילוב מתבקש - ורווח מאוד.

בטרם נדבר על השילוב - מהו בכלל בקע?

בקע הוא חור או חולשה ברקמה המחזיקה או תומכת בדופן הבטן ומחברת בין שרירי דופן הבטן. כשקיים חור כזה, בין אם מולד ובין אם נרכש עם השנים, נדחף שומן הבטן או המעי לתוכו - ונוצרת בליטה באותו האזור.

איך מתגלה בקע?

לעיתים לא רואים את הבקע וגם לא חשים בו, לאורך שנים רבות. זהו בקע הקרוי אסימפטומטי. הגילוי של הבקע יהיה לרוב באקראי, למשל בבדיקה אצל רופא, במישוש אקראי של בליטה על צלקת ניתוחית ישנה, או כבליטה באזור הטבור.

לעיתים אף מגלים בקע באמצעות בדיקת אולטרסאונד או CT, המבוצעות מסיבות שונות.

אפשרות אחרת היא כי המנתח מגלה בקע במהלך ניתוח אחר - ואז יש צורך לתקן אותו במהלך הניתוח. ובנוסף, במקרים פחות שכיחים, מתפתח בקע אשר עשוי להיות גדול, כתוצאה מהפרעה בריפוי של פצע ניתוחי בדופן הבטן, כמו תיקון בקע קודם שנכשל, לאחר ניתוח קיסרי, ניתוח בריאטרי או ניתוח אחר.

מדוע יש צורך לתקן בקע?

לרוב לא קיימת דחיפות בתיקון בקעים - וניתן לבצעם במועד המתאים למטופל, או בשילוב עם ניתוחים אחרים, כמו ניתוח אסתטי בדופן הבטן. אולם במצבים מסוימים, במיוחד אם הבקע הולך וגדל או אם ישנם כאבים, יש לשקול לתקן את הבקע בהקדם, כדי להימנע ממצב חירום הקרוי כליאה של מעי בתוך צוואר הבקע. לעיתים הבקע קטן מאוד - והסיכוי לכליאת מעי קטן, אולם בכל זאת יש לתקן אותו, מכיוון שהמצב האמור גורם לכאבים ופוגע באיכות החיים.

כיצד מבוצע תיקון הבקע?

תיקון בקע מבוצע באמצעות ניתוח; לעיתים נסגור את הפתח בדופן באמצעות שתי שכבות של תפרים - ולעיתים נשתמש ברשת מיוחדת, אשר תחזק את דופן הבטן ותמנע הישנות המקרה. הרשת יכולה להיות עשויה מרכיבים שונים - ובחירתה נתונה לשיקול דעת המנתח.

כיצד מטפלים בבקע כאשר הוא חלק מניתוח לעיצוב הבטן?

כאשר הבקע מבוצע כחלק מניתוח לעיצוב הבטן, כמו ניתוח מתיחת בטן, מועדפת גישה חיצונית, בה חושפים את אזור שק הבקע - ומתקנים אותו, תוך ראייה ברורה של האזור וזיהוי איכות הרקמות שבשוליו.

מה היתרונות של תיקון בקע בטני, במשולב עם ניתוח מתיחת בטן?

המטרה כיום להפיק את המירב מניתוח בודד. אם קיים בקע באזור הטבור, בצלקת ניתוח קיסרי ישנה או בצלקת אחרת בדופן הבטן, ניתן לבצע תיקון של הבקע, במשולב עם ניתוח מתיחת הבטן - וכך הרווח כפול, רפואית ואסתטית.

היתרון הבולט של הליך ניתוחי זה הוא ללא ספק האפשרות לבצע שני תהליכים ניתוחיים בניתוח אחד: גם מתיחה של הבטן/שאיבת שומן עודף - וגם תיקון הבקע. למטופל יש רק פעם אחת אשפוז, ניתוח, הרדמה, התאוששות והחלמה - במקום פעמיים (עבור כל ניתוח בנפרד).

האם קיימים סיכונים בניתוח המשולב?

בבחירה נכונה של מטופלים, שיעור הסיכונים קטן - ודומה לזה של ניתוח מתיחת בטן. עם זאת, יש להבין שאזור תיקון הבקע כואב יותר ממתיחת הבטן וכי ההחלמה מחלק זה של הניתוח ארוכה יותר, באופן משמעותי, במיוחד אם מדובר בבקע בינוני או גדול, או בקע המצריך הכנסת רשת. כמו כן, פגם בדופן הבטן מעיד על איכות רקמה ירודה באותו אזור; ולכן, מטופל אשר עובר ניתוח לתיקון בקע צריך לדעת כי בקע עלול גם להישנות באותו המקום, או באזורים אחרים.

מה קורה לאחר ניתוח משולב?

לאחר הליך של תיקון בקע טבורי ומתיחת בטן, יש ללבוש חגורה אלסטית, למשך כחודש מניתוח. סביר כי יהיו מעט כאבים ונפיחות באזור הבטן בימים שלאחר הניתוח אשר ילכו וישתפרו בהדרגה. ניתן לשוב לפעילות רגילה לאחר כשבועיים עד שלושה. חזרה לפעילות מאומצת מותרת בצורה הדרגתית החל מחודש לניתוח.

ד"ר טלי פרידמן היא מומחית בכירורגיה פלסטית.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום מתיחות בטן ושאיבות שומן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום