זיהום אוויר: סיכון לאירוע מוח

(0)
לדרג

באזורים הסובלים מאיכות אוויר ירודה בשל רמות זיהום גבוהות עולה שכיחות אירועי המוח ועולה הסיכון לתחלואה נוספת. השפעת הזיהום גדלה בטמפרטורות גבוהות

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

מה בין איכות האוויר ובין שכיחות אירועים מוחיים? מנתונים שהוצגו לאחרונה במהלך כנס ה-International Stroke Conference עולה כי באזורים בהם איכות האוויר ירודה עולה גם שכיחותם של אירועים מוחיים. על פי המחקר שנערך בארצות הברית ובסין, טמפרטורות גבוהות עלולות אף להחמיר ולהגביר את שכיחות האירועים המוחיים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את נתוני זיהום האוויר מ-49 מדינות בארצות הברית, שכללו הערכות מדדי חומר חלקיקי בין השנים 2010-2013. הם גם בחנו נתונים מ-120 מדינות ב-32 מחוזות בסין, עם מדדי זיהום אוויר בין השנים 2012-2013. הם מציינים כי ארצות הברית וסין נבחרו מאחר שאלו שני האזורים העיקריים בעולם בהם נפלטים מרבית גזי חממה והאחראיים לכשליש מההתחממות העולמית עד כה.

עלייה בשכיחות אירועי מוח בהתאם לעלייה בזיהום האוויר

בהשוואת הנתונים עם מדדי אירועים מוחיים, החוקרים מצאו כי שכיחות אירועים מוחיים בארצות הברית גדלה במקביל לעלייה ברמות הזיהום עלייה של 1.19% עבור כל עלייה של 10 מיקרוגרם/מטר מעוקב של ריכוז חומר חלקיקי קטן מ-2.5 מיקרומטר שבאוויר.

רמות חומר חלקיקי בארצות הברית השתנו משמעותית ממדינה למדינה, כמו גם מחודש לחודש, עם הרמות הגבוהות ביותר בחודש יולי (10.2 מיקרוגרם/מטר מעוקב) והנמוכות ביותר באוקטובר (7.63מיקרוגרם/מטר מעוקב). הריכוז השנתי הגבוה ביותר של חומר חלקיקי קטן מ-2.5 מיקרומטר תועד באזורים דרומיים בארצות הברית והיה הנמוך ביותר במערב היבשת, מקביל לשיעורי ההימצאות הגבוהים ביותר של אירועים מוחיים בדרום (4.2%), בהשוואה לשיעורים הנמוכים ביותר במערב (3%).

הטמפרטורה כגורם מתווך משמעותי בין הזיהום לאירועי המוח

בסין, שיעורי הימצאות אירועים מוחיים היו גבוהים יותר משמעותית בערים עם ריכוזי מדדי זיהום אוויר גבוהים יותר, כאשר טמפרטורה זוהתה כגורם מתווך משמעותי של הקשר בין איכות האוויר והסיכון לאירועים מוחיים. מדדי זיהום האוויר הגבוהים ביותר בסין תועדו בדצמבר (75.76 בשנת 2012 ו-97.51 בשנת 2013), והרמות הנמוכות ביותר תועדו ביולי (51.21 בשנת 2012 ו-54.23 בשנת 2013).

ניתן לסכם כי טמפרטורות גבוהות יוצרות עקה תרמית, העלולה להוביל לעלייה בסיכון לאירועים מוחיים וכן לתחלואה ותמותה מסיבות רפואיות נוספות.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום פיזיותרפיה שיקום לאחר אירוע מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום