חרדה דנטלית: קווים לדמותה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

האם אתם מתכווצים מהמחשבה על רופא שיניים? רבים וטובים סובלים מחרדה דנטלית ובמקרים קשים מדנטופוביה. החדשות הטובות: יש מה לעשות

רופא שיניים
1-700-502021

מעל 40% מהאוכלוסייה סובלים מחרדה דנטלית. בזכות הטכנולוגיה המפותחת, אין כל סיבה להזניח טיפולי שיניים. על מגוון הפתרונות ועל תופעת הדנטופוביה - נרחיב במאמר זה.
דנטופוביה נגרמת, על פי רוב, מחוויה קשה ושלילית של טיפול שיניים שנעשה בעבר. לעיתים מספיקה חווית ילדות אחת, בה רופא השיניים לא היה סבלני אלינו במיוחד כאשר היינו ילדים, כדי לגרום לנו לא לחזור לכיסא הטיפולים. בנוסף, גם פחד מהלא נודע הוא פחד מאיים שמוביל להדחקה, מצוקה ורתיעה מהמשך טיפולי.

מהי אפוא ההגדרה המדויקת של דנטופוביה?

דנטופוביה היא פחד קיצוני אשר מוביל להימנעות מביקור אצל רופא השיניים, גם במקרים של כאב. חרדה עמוקה גורמת לאדם למצוקה - רק מעצם המחשבה על הליכה לרופא השיניים. ההימנעות במקרים אלה מובילה להיווצרות מצב קטסטרופלי והזנחתי אשר מעודד עוד יותר את הפחד וההימנעות מהגעה אל רופא השיניים.

מהם הסימפטומים המזהים של הסובלים מדנטופובויה?

פחד מתמשך מוגזם ולא הגיוני מביקור אצל רופא שיניים.
תגובת חרדה עד כדי פאניקה.
הימנעות מטיפולי שיניים, גם במחיר כאב וסבל.
הפחד מנטרל ופוגע בתפקוד היומיומי או גורם למצוקה רבה.

האם יש הבדל בין חרדה דנטלית לבין דנטופוביה?

החרדה היא תגובה לסכנה לא ידועה והיא נפוצה יותר מהפוביה. כמעט כולם סובלים, במידה זו או אחרת, מחרדה דנטלית. מקור החרדה הוא פחד מהלא נודע בטיפול שיניים.

הפחד הדנטלי הוא פחד מפני הנודע בטיפולי שיניים - כלומר חוויה מוכרת, שבעקבותיה מתעורר הפחד. הפוביה דומה מאוד לפחד הזה, אלא שהיא מגיעה בעוצמות גבוהות בהרבה, עד כדי שיתוק והימנעות.

מה השלב הראשון בהתמודדות עם הפחד מטיפולי שיניים?

הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא להגיע אל רופא שיניים נינוח, סבלני ובעל ניסיון בהתמודדות עם חרדה דנטלית. רופא כזה יידע כיצד להתמודד עם פציינט הסובל מחרדה - ולפני שהוא יתחיל לטפל בו, הוא יסביר לפציינט על מהות הטיפול.

מטופל שיודע בדיוק לקראת מה הוא הולך ומה הרופא המטפל מבקש להשיג, יהיה מטופל ניחוח יותר. על הרופא להסביר כל שלב ושלב בטיפול -ולהשיב על כל שאלות הפציינט.

מה ניתן לעשות, אם ההסברים לא ממש עוזרים?

ישנם מטופלים שהידע יהווה עבורם מנת הרגעה מספקת, אולם ככל שרמת החרדה גבוהה יותר, כך יש צורך באמצעים נוספים אחרים. שימוש בגז צחוק הוא הפתרון המודרני עבור ילדים ומבוגרים שחרדים מפני הטיפול.

גז הצחוק משרה אווירה של רגיעה, עייפות ונינוחות. פעולה זו מפחיתה את החרדה וכן את תחושת הכאב. כמובן שאת המינון קובע הרופא לפי הצורך. לטיפול זה אין תופעות לוואי, מלבד הופעת בחילות (בכל מקרה יש לספר על כך לרופא). ראוי לציין כי הפציינט נמצא בהכרה מלאה.

מהי סדציה?

סדציה היא טשטוש עמוק שנעשה אך ורק על ידי רופא מומחה להרדמה, בעל רישיון לטיפול בסדציה. החדרת התרופה נעשית דרך הווריד והיא יעילה מאוד באפקט ההרגעה ותחושת העייפות. למרות שמדובר בטשטוש עמוק, אין מדובר בהרדמה כללית - וניתן לתקשר עם הפציינט במהלך הטיפול.

מהו הפתרון במקרים קשים של חרדה דנטלית?

הרדמה כללית עשויה להוות "פתרון אחרון", אשר מוצע לסובלים מחרדה דנטלית - והיא פתרון אידיאלי לדנטופוביה קשה. כאמור, ההרדמה היא מלאה ונעשית על ידי רופא מרדים. לגרון מוחדר צינור הנשמה לריאות והמטופל כלל אינו נמצא בהכרה. במקרים אלה, נעשים כל המאמצים לערוך את כל הטיפולים הנדרשים, הן המורכבים והן הפשוטים - באותה העת. זאת, על מנת לא לאלץ את המטופל לעבור טיפול נוסף מאוחר יותר. הליך זה מתבצע בחדרי ניתוח המותאמים לטיפולי שיניים, בבתי חולים פרטיים.

האם יש טיפים להפחתת החרדה מטיפולי שיניים?

קבעו מפגש ראשון עם רופא השיניים רק לקבלת מידע והיכרות, ללא טיפול. הכירו את המרפאה והצוות הרפואי. שאלו שאלות - ובדקו אם אתם חשים בנוח ובטוחים במרפאה זו.

קבלו הסבר מקצועי מלא מהרופא, כולל חומרים ושיטות עבודה. כמו כן, ודאו כי הוא בעל ניסיון בטיפול בחרדה דנטלית וכי עומדים לרשותו מגוון פתרונות עבורכם.

קבעו תור לזמן בו אתם בדרך כלל רגועים ונינוחים. אל תקבעו לשעות בהם אתם עייפים מדי או טרודים בדרך כלל.

אם יש מוסיקה שמרגיעה אתכם במיוחד, אל תתביישו לבקש להשמיע לכם ברקע, בזמן הטיפול.

סמכו על הרופא שלכם ואל תחששו להשתמש באמצעי שיקנה לכם תחושת ביטחון.

אל תזניחו טיפול שיניים בגלל חרדה. הטבע של בעיות שיניים הוא להחמיר, אם לא מטפלים בהן.

ד"ר חיים דורון הוא מנהל המרכז לבריאות הפה ולהשתלות דנטליות, המרכז הרפואי "אסף הרופא".

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום חרדה דנטאלית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום