שחפת: 366 חולים חדשים בישראל

(0)
לדרג

מאז גילוי חיידק השחפת מתו מהמחלה 200 מיליון איש ברחבי העולם. קיים טיפול יעיל שמביא לריפוי של 90% מהחולים, אולם עדיין יש מקרים של שחפת עמידה לטיפול

מאת: מערכת zap doctors

ארגון הבריאות העולמי מעריך כי מספר החולים בשחפת עמידה בעולם עומד על כ-480 אלף אנשים בקירוב. בשנת 2014 חלו בשחפת 9.6 מיליון איש, בעיקר בדרום מזרח אסיה, באפריקה דרומית לסהרה ובאזור המערבי של האוקיינוס השקט.

במהלך שנת 2014 דווח למחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות על 366 חולי שחפת חדשים בישראל. מרבית החולים החדשים (כ-82%) נולדו מחוץ לישראל. מכלל החולים המדווחים, כ-50% התגלו בקרב אנשים שאינם אזרחי ישראל. שיעור ההיארעות בכלל האוכלוסייה בשנת 2014 הוא 4.4 למאה אלף איש. כך עולה מנתונים שפרסם משרד הבריאות לקראת יום השחפת העולמי שמתקיים מדי שנה ב-24 במרץ.

משרד הבריאות וקופות החולים משקיעים מאמצים רבים לאבחון, מעקב וטיפול בחולים אלו כחלק מהתוכנית הלאומית למיגור השחפת, כדי לאפשר להם נגישות לטיפול אפקטיבי.

נטילת טיפול תרופתי לשחפת באופן לא סדיר עלולה לגרום להופעת זנים של חיידק שאינם מגיבים (עמידים) לשתי תרופות עיקריות לטיפול בשחפת: Isoniazid ו-Rifampicin או לתרופות נוספות.

כמו כן, יש ברחבי העולם דיווחים על מקרים של שחפת עמידה לרוב התרופות הקיימות כיום (XDR-TB - Extremely drug resistant), מה שמגביל מאוד את אפשרויות הטיפול בחולים שנדבקו בחיידק זה. התופעה קיימת ברוב מדינות העולם וגם בישראל, בה אותרו מקרים בודדים של זני שחפת העונים על הגדרה של עמידות קיצונית לתרופות.

במאה ה-19 קטלה מחלה השפעת אחד מכל שבעה אנשים באירופה ובאמריקה, ומאז גילוי החיידק, על ידי ד"ר רוברט קוך, ב-1882 מתו משחפת כ-200 מיליון בני אדם.

על מנת להגיע לריפוי מלא של המחלה, יש צורך בנטילה סדירה ומלאה של מספר תרופות אנטיביוטיות במשך שישה חודשים, לכל הפחות. טיפול כזה יביא לריפוי מלא ביותר מ-90% מהחולים. אי-השלמת הטיפול עלול לגרום לחידוש המחלה ולהמשך הפצת חיידקי השחפת. טיפול בלתי סדיר מביא להתפתחות זנים עמידים לתרופות וסיכון להפצתם. על מנת להבטיח את השלמת הטיפול אצל החולה והיענות טובה, השיטה המועדפת והמומלצת ע"י ארגון הבריאות העולמי והמאומצת ע"י משרד הבריאות היא שיטת טיפול בהשגחה ישירה DOTS - Directly Observed Treatment Short-course.

משנת 1997 מופעלת בישראל התוכנית הלאומית למיגור השחפת ע"י משרד הבריאות בשיתוף ארבע קופות החולים. המחלקה לשחפת ואיידס בשירותי בריאות הציבור מנהלת את התוכנית בשיתוף עם מספר גורמים המטפלים: תשעה מרכזים ייחודיים לאבחון וטיפול בשחפת (מלש"חים), שתי מעבדות שירות ייחודיות, מחלקת השחפת בביה"ח שמואל הרופא, ובפיקוח כל לשכות הבריאות. לב התוכנית הוא מתן טיפול תרופתי אנטי-שחפתי בהשגחה ישירה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום