דום נשימה בשינה: סיכון לכליות?

(0)
לדרג

הסובלים מדום נשימה בשינה נמצאים בסיכון למחלת כליות. כנראה בגלל השינה הקטועה ורמות החמצן הנמוכות המובילות לעלייה בלחץ הדם

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

הפרעת דום נשימה בשינה עשויה להביא לעלייה בסיכון למחלת כליות כרונית. כך מסתבר ממאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Respirology ובו הוצגו מסקנותיהם של חוקרים מטיוואן.

החוקרים בחנו את הנתונים לאורך עשור, בין השנים 2000-2010 אודות 8,600 מבוגרים שאובחנו עם דום נשימה בשינה וכביקורת, מספר גדול פי ארבעה של מבוגרים הדומים להם בגיל, במין ובהכנסה החודשית, אך ללא דום נשימה בשינה.

עלייה של 58% בסיכון למחלת כליות

במחקר אובחנו 157 מקרים חדשים של מחלת כליות כרונית, בקרב חולים עם דום נשימה בשינה ו-298 מקרים בקבוצת ההשוואה. לאחר שלקחו בחשבון גורמים נוספים, החוקרים מצאו כי דום נשימה בשינה לווה בעלייה של 58% בסיכון למחלת כליות.

לשם השוואה, יתר לחץ דם (גורם סיכון ידוע למחלת כליות) לווה בעלייה של 17% בסיכון למחלת כליות. סוכרת זוהתה כגורם מנבא משמעותי יותר משני הגורמים האחרים, עם עלייה של כפליים בסיכון למחלת כליות.

הסיכון לכליות: בשל העלייה בלחץ הדם

מסתבר שרמות חמצן נמוכות לסירוגין במהלך הלילה ודפוסי שינה קטועה עשויים להוביל ללחץ דם גבוה יותר, העשוי להזיק לכליות ולהגדיל את הסיכון למחלת כליות כרונית.

עם זאת, ממצאי המחקר מוגבלים בשל העדר נתונים אודות חומרת מחלת הכליות הכרונית ודום הנשימה בשינה, מאחר שמצבים אלו הוגדרו על-בסיס נתונים אדמיניסטרטיביים. כמו כן, גורמים דוגמת השמנה והרגלי עישון הם גורמים חשובים מבחינת הסיכון לפגיעה בכליות, אך לא נכללו בהערכה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום נחירות ודום נשימה בשינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום