טיפול לייזר - בשירות היופי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אחד ה"תותחים הכבדים" בשיפור המראה הוא הלייזר, בעזרתו מלבינים שיניים, מצעירים עור, מעלימים צלקות וקעקועים ומטפלים באקנה ובנימים בולטים

רופא שיניים
072-2222272

בעידן בו כולם רוצים להילחם בפגעי הזמן הניכרים בעורנו ולהיראות צעירים ויפים, משגשג תחום הרפואה האסתטית. כיום כמעט כל אחד מאתנו מלבין שיניים, מזריק בוטוקס או חומר מילוי אחר, נלחם באקנה או מטשטש צלקות.

העובדה כי יותר ויותר אנשים בוחרים לעבור "שיפוצים" כאלה ואחרים איננה נובעת רק מהעלייה במודעות, העלייה בתוחלת החיים והרצון של כולנו להיראות צעירים, בריאים וחיוניים, אלא גם בשל הקידמה: הטכנולוגיה המתקדמת ללא הרף, הופכת את מלאכת האנטי אייג'ינג לקלה מאי פעם, הודות למגוון טיפולים קלים ויעילים, המאפשרים לטשטש את פגעי הזמן בקלות מפתיעה.

אחד האמצעים הבולטים שרתמו המומחים לאסתטיקה הוא הלייזר - אותן קרני אור המשפיעות על הגוף ומניעות תהליכים שעוזרים לכולנו להיראות יפים וצעירים יותר ולהתקרב למודל היופי, אשר כולנו סוגדים לו.

כיצד, אפוא, יכול הלייזר לסייע לנו לשפר את המראה? מהם טיפולי הלייזר הנפוצים - ועד כמה הם יעילים? במאמר זה נציג מספר הקשרים, בהם הלייזר משמש ברפואה האסתטית.

כיצד משמש הלייזר כנשק למלחמה בקמטים?

אחד הביטויים הבולטים ביותר להזדקנות, הוא השינוי במרקם ובמראה העור שלנו. השינוי בעור הפנים הוא השינוי הבולט ביותר. על מראה העור והאופי של רקמה זו, משפיע חלבון מרכזי המכונה קולגן. חלבון זה נמצא בריכוז גבוה באיברים שונים בגופנו; ומצוי ברמה גבוהה ביותר גם בעור. הקולגן הוא למעשה, המרכיב העיקרי של שכבת הדרמיס בעור. הקולגן אחראי לחיבור וגישור של העור - ונוכחותו היא זו שיוצרת את המראה של עור מתוח, מכווץ, עמיד, חזק ומוצק. עם הגיל, רמת הקולגן בעור יורדת - וזו הסיבה העיקרית לשינוי במראה של פנינו, במרוצת השנים: העור מתכסה קמטים, קמטוטים, חריצים וסימנים. הוא הופך שמוט וצנוח, יבש ודהוי.

מעודד יצירה מחודשת של קולגן (אילוסטרציה shutterstock)
מעודד יצירה מחודשת של קולגן (אילוסטרציה shutterstock)

מאחר שהמחסור בקולגן הינו אחד הגורמים לכל אלה, הדרך לטשטש את סימני הגיל היא לגרום לייצור של קולגן. לשם ייצור הקולגן, מגוייס הלייזר. יצירת פציעה מיקרוסקופית באזור העור המטופל, תעודד הליך ריפוי שבמסגרתו נקבל מיצוק מצד אחד, וייצור מוגבר יחסית של קולגן מצד שני.

התוצאה של התהליך כוללת עור מתוח יותר וקולגן חדש, אשר תורם למראה העור וגם ממלא אותו. כך, מושג גם אפקט של חומר מילוי, אשר מסייע להילחם בתהליך הטבעי של דלדול העור.

מהם השימושים הנוספים של הלייזר בתחום האסתטיקה?

בנוסף להחלקת קמטים והצערת עור הפנים, טיפול הלייזר נותן מענה לשורה ארוכה של בעיות קוסמטיות:

פצעי אקנה: אותה תופעת עור הפוגעת קשות במראה העור ומזיקה לדימויו העצמי של הסובל ממנה - היא מפגע אסתטי שמחפשים לו פתרון מאז ומתמיד. פצעי האקנה - הכה עקשניים - נוצרים כתוצאה מהפרשת יתר של חלב מבלוטות החלב. חיידקים מאד "אוהבים" את החלב הזה ו"מתיישבים" שם. וכך נגרם תהליך דלקתי. כאשר מטפלים בלייזר באזור הנגוע בחיידקים, גורמים למיגורם. הלייזר גורם לחיידקים שנמצאים באתרי הפצע להפריש חומר מסוים אשר הורג אותם. למעשה, הוא מניע מנגנון חיסול עצמי של החיידקים, ועם מות החיידקים, נעלמים הפצעים. הטיפול בלייזר מסייע גם להאטת המשך התפתחות התופעה, משום שקרני הלייזר החודרות לתוך העור גם מצרות את הצינורית, שדרכה החלב יוצא החוצה - וכך יש פחות חלב, אשר "מזמין" פחות חיידקים.

נימי "עכביש":המפגע האסתטי השכיח שמביא עמו הגיל. מדובר בנימים דקים, אדומים וכחולים, שנראים כמו קורי עכביש - ומקשטים אזורים שונים בעור הגוף. קרני לייזר מסייעות בכיווץ והעלמת נימים אלה.

צלקות: באופן כללי, הלייזר יכול לסייע במקרים של סוגי צלקות - ולכל צלקת, מסייע טיפול לייזר אחר. אם מדברים על הסתייעות בלייזר לטשטוש צלקות באופן כללי, רצוי להתמקד בצלקת הנגרמת מחתכים. צלקת נוצרת כאשר נוצר חתך, אשר מפריד בין שני קצוות של העור. העור ששואף להתאחות מפתח רקמה חדשה, שמגשרת את המרווח שנפער בין שני קצוות העור. החיבור של הרקמה איננו מדויק - והרקמה החדשה שונה במקצת מהרקמה המקורית.

הלייזר מסייע גם להלבנת שיניים (אילוסטרציה shutterstock)
הלייזר מסייע גם להלבנת שיניים (אילוסטרציה shutterstock)

לרוב, נוצר מצב שהרקמה החדשה שקועה יותר - בהשוואה לקצוות העור. טיפול בלייזר, אשר מוקרן לאזור הצלקת, מוביל לטשטוש הצלקת על ידי כך שהוא מסייע לתהליך של יצירת שוויון בין הגבהים של הצלקת והעור שלצדה. בתגובה ללייזר, רקמת העור השקועה (הצלקת) מתרוממת - ורקמת העור הבריא מעט שוקעת. וכך מושג טשטוש של הצלקות. ניתן להיעזר בטיפול בלייזר גם לטשטוש סימני מתיחה, באופן דומה.

יש לציין כי חשוב להתחיל בתהליך הטיפול כמה שיותר מוקדם, משום שחלוף הזמן פוגע ביכולת לטשטש את הצלקת - ולצמצם את הפגיעה האסתטית בעור.

הבהרת שיניים והלבנתן: גם בדרך לחיוך המושלם ניתן להסתייע בלייזר. מודל היופי מכתיב שיניים בהירות - כמה שרק אפשר. לרוב, תהליכי הבהרת שיניים כרוכים במריחת חומרים, לבישת סד וטיפול ממושך בן כמה שבועות, עד להשגת שיניים בהירות יותר. בעזרת לייזר, ניתן להגיע לגוון שיניים משופר - בטיפול ממוקד. הטיפול כולל מריחת ג'ל עם חומרים פעילים על השיניים, אשר מופעל כאשר מקרינים עליו קרני לייזר. הג'ל פועל ומוציא מהשיניים את הלכלוך והכתמים. והשיניים הופכות בהירות - בכמה דרגות.

טיפול ללא צורך בהרדמה (אילוסטרציה shutterstock)
טיפול ללא צורך בהרדמה (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד מתבצע טיפול לייזר הלכה למעשה?

ברוב רובם של המקרים אין צורך בהכנות מוקדמות מצד המטופל. הטיפול אינו כרוך בהרדמה מסוג שהוא, כללית או מקומית. בחלק מהטיפולים, למשל בהסרת נימים, סימני מתיחה, צלקות אקנה וקעקועים, הטיפול מתבצע תוך כדי הזרמת אוויר קר לקירור החלק החיצוני של העור (עד לעומק של עשרות מיקרון בלבד) כדי לטשטש ולאלחש מבעוד מועד, אי נוחות או כאב העלולים להיגרם למטופל במהלך הטיפול.

כמה זמן אורך טיפול לייזר בממוצע?

אורכו הממוצע של טיפול לייזר הוא 10-30 דקות ומספר הטיפולים יכול לנוע מטיפול אחד (כמו במקרה של העלמת פיגמנט חום או הסרה של נגע עורי קל) ועד למספר טיפולים במקרים של הצערת העור, העלמת נימים או סימני מתיחה. הכול בהתאם לגיל, למצב העור ולרמת הבלאי שלו.

האם טיפולי לייזר כרוכים בסיכון?

כול טיפול רפואי מלווה בסיכונים לסיבוכים כאלו או אחרים, אך כאשר הטיפול נעשה בידי רופא מיומן ומקצועי סיכונים אלו הם נדירים ביותר. באופן עקרוני הסיכונים המשמעותיים ביותר הם הסיכון לזיהום או לכוויה אך אין סיבה שהם יתרחשו אם הטיפול מבוצע על ידי רופא מיומן ומקצועי.

האם נדרש זמן החלמה מסוים לאחר הטיפול?

בדרך כלל לא נדרש זמן החלמה לאחר טיפול לייזר. יחד עם זאת ישנם מקרים בהם נדרשת מריחה של משחה להרגעת העור, כמו למשל לאחר טיפול להסרת קעקוע, במשך השעות הראשונות שלאחר הטיפול. במקרים אחרים, תידרש גם מריחה של משחה אנטיביוטית למניעת זיהום ולעתים רחוקות מאוד יהיה צורך גם בנטילה פומית (דרך הפה) של אנטיביוטיקה.

מהם שיעורי ההצלחה של טיפולי לייזר?

שיעורי ההצלחה של טיפולים אלו הם גבוהים מאוד. יש לזכור שלא תמיד ניתן להשיג תוצאה של 100% אך בדרך כלל טיפולי הלייזר מוכתרים כמוצלחים ובטוחים.

לסיכום: הלייזר השתלב ככלי פעיל ביותר בתחום הרפואה האסתטית, בשל יכולתו לסייע למגוון תהליכים, התורמים לשיפור המראה האסתטי ולרוב, מדובר בטיפול פשוט, בטוח ומוצלח. בין היתר, יכול הלייזר לתרום למלחמה בהזדקנות העור (טיפולי אנטי אייג'ינג), למלחמה בצלקות, למלחמה באקנה ובנימי עכביש וגם לסייע ביצירת חיוך מצודד, בעזרת הבהרת השיניים.

ד"ר אמיל ליטבק הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים בלייזר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום