חוק הפונדקאות בארץ: ללא שינוי

(0)
לדרג

נדחתה הצעת החוק לפיה תחול הזכאות לפונדקאות בארץ גם ללא זוגיות או עם בני זוג מאותו המין. השר ליצמן לח"כ גרמן: מה עשית שנתיים במשרד הבריאות?! אני מתקן הנזקים

מאת: מערכת zap doctors

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק הסכמים לנשיאת עוברים של חברת הכנסת יעל גרמן וקבוצת חברי הכנסת נוספים לפיה יש להרחיב את מעגל הזכאים לביצוע פונדקאות, כך שגם נשים וגברים ללא בני זוג וזוגות מאותו המין יוכלו לבצע את ההליך בישראל, תמורת תשלום. בהצבעה השמית של חברי הכנסת במליאה, תמכו 36 והתנגדו 42.

ח"כ יעל גרמן: "החוק הזה מדבר על שוויון. האם הייתם יכולים להעביר חוק שבא ומדבר על כך שרק מי שעלה מברית המועצות יש לו זכאות? או חוק שאתיופים אינם נכללים בו? זה החוק הקיים היום שמונע מבני זוג מאותו מין לקיים את זכותם הבסיסיים שיהיה להם ילד משלהם. זכות חוקתית שהוכרה על ידי בית המשפט העליון. 20 שנה עברו מאז החוק והגיע הזמן להביא לכך שיהיה שוויון בפני החוק שזה אחד מעקרונות הייסוד של הדמוקרטיה, ולא ניתן במדינה דמוקרטית לבוא ולומר שקבוצה מסוימת מודרת מהחוק".

שר הבריאות לח"כ גרמן: מה עשית שנתיים במשרד הבריאות?

שר הבריאות המתנגד בחריפות להצעת החוק תקף מעל בימת המליאה את ח"כ גרמן וטען כי כל מטרת ההצעה היא להביך את הממשלה. שר הבריאות, יעקב ליצמן:"מדובר בנושא רגיש ביותר ואני מתנגד, נקודה. אני רוצה לשאול את שרת הבריאות לשעבר שכל שבוע מביאה לכאן הצעות, אם לא טיפלת בנושאים האלה אז מה עשית שנתיים במשרד הבריאות? חוץ מוועדת גרמן שעשית לא עשית כלום. אני צריך לתקן את כל הנזקים במשרד הבריאות שנתיים ואני לא יודע מאיפה".

אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

תרומת ביציות לגברים: מהארץ ומחו"ל

על פי הצעת חוק זו, גברים יוכלו לקבל תרומת ביציות בישראל ולייבא ביציות מחו"ל לצורך הליך נשיאת העוברים, יורחב מעגל האימהות הנושאות הפוטנציאליות ויוטלו מגבלות הנוגעות לשמירת בריאותן, לרבות הסמכת השר למנות עובד סוציאלי לליווי הנשים בתהליך. הסך המרבי של כל התשלומים יוגבל ל-160,000 שקלים חדשים וכן יוגבל מספר הליכי הפונדקאות שההורים המיועדים יוכלו לבצע. כמו כן הוצע שבית המשפט יוכל לתת צו הורות ללא תסקיר הורות, אלא אם כן ראה צורך בתסקיר זה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד), תשנ"ו-1996, קובע כי רק איש ואישה שהם בני זוג יוכלו להיקשר בהסכם לנשיאת עוברים עם אם נושאת ולקבל צו הורות על הילד שייולד. במשך שנים מאז חקיקתו בשנת 1996 נעשו ניסיונות שונים לבטל את ההפליה הקבועה בחוק כלפי זוגות מאותו מין ונשים וגברים ללא בני זוג.

הצעת חוק זו מבקשת להמשיך את תהליך תיקון החוק ולקבוע כי גם זוגות מאותו מין, נשים ללא בן זוג וגברים ללא בת זוג, יוכלו להיקשר בהסכם לנשיאת עוברים עם אם נושאת באופן שוויוני ולהגשים את זכותם להורות וזאת תוך מגבלה על מספר ההליכים שניתן לבצע."

בואו לדבר על זה בפורום תרומת ביציות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום