אלרגיה אצל חיות מחמד

(0)
לדרג

כיצד תדעו אם הכלב או החתול שלכם סובלים מאלרגיה? האם הטיפול בחיות הסובלות מאלרגיה זהה לטיפול באנשים אלרגיים? וכיצד מאבחנים את הבעיה? מיאו, מגרד לי!

מאת: ד"ר אילן סקורינסקי

לכלבים וחתולים הסובלים מאלרגיות יש תסמינים רבים ומגוונים, שמרביתם באים לידי ביטוי בעור ובפרווה. מדובר במיוחד בגירודים, נשירת שיער, אדמומיות, קרחות, קשקשת וריח רע.

הם הגורמים לתופעות אלרגיה שונות אצל חיות מחמד?

שלושת גורמי האלרגיה הנפוצים ביותר אצל חיות מחמד: פרעושים, מזון ואלרגנים סביבתיים, כגון קרדית האבק, עובש, שיחים, עצים, דשא ועוד. כל אלה גורמים לאטופיק דרמטיטיס: "אסתמה של העור".

האם כלבים וחתולים מגיבים באופן דומה לתופעות אלרגיות?

המשותף הבולט בשני המינים הוא השימוש המגוון בפה - באמצעות נשיכות וליקוקים; וברגליים - לשם גירוד; ובחפצים דוממים - על ידי התחככויות. למרות שהתסמינים דומים, החתולים "מתוחכמים" יותר ונוטים לגרד או ללקק יותר בלילה או במקומות מסתור, כדי להימנע מנזיפות מיותרות מבני הבית.

בדיקה מיקרוסקופית פשוטה יחסית, בשם "טריכוגרמה" תגלה אם החתול מגרד את המקום הנגוע או מלקק אותו; או שלמעשה נשירת השיער ספונטנית (למשל, בגין בעיות הורמונליות או חילופי עונות).

מהם תסמיני האלרגיה אצל כלבים וחתולים? למה צריך לשים לב במיוחד?

לרוב, כלבים הסובלים מאלרגיות הם בעלי נטייה, מגיל צעיר, לגרד באובססיביות או ללקק באינטנסיביות - באופן סימטרי - אזורים מוגדרים, כמו אפרכסות האוזניים, כפות הרגליים והמפשעות. הגירודים והליקוקים המרובים מעלים את חום העור באזור המגורה, פוצעים אותו וגורמים לזיהומים משניים בחיידקים ושמרים, ממשפחת הפטריות.

אצל חתולים אשר הסובלים מאלרגיות, יש מופעים שונים, אבל אופייניים, כמו קרחות סימטריות בבטן התחתונה ובמפשעה; או פצעונים קטנטנים המכוסים בגלדים - גבשושיות - במיוחד בגב התחתון, אשר גורמים לתחושת חספוס כאשר מלטפים את החתול, או לדלקות אוזניים סימטריות, חוזרות ונשנות.

כיצד מאבחנים אלרגיה אצל חיות מחמד?

אבחון אלרגי בחיות מחמד מצריך זמן, נסיון רב וסבלנות רבה יותר מצד הווטרינר, המטופל (כלומר: בעל החיים) והלקוח (כלומר: הבעלים). מכיוון שרוב התסמינים דומים ומופיעים בדמות גירוד, ליקוק, אדמומיות והקרחה - אבחון האלרגיה יכול לאתגר גם וטרינרים מוכשרים ומנוסים.

השלב הראשון באבחון - אולי החשוב מכל השלבים - הוא שלב התישאול. מכיוון שחיות המחמד מוגבלות מבחינה רטורית, שיתוף פעולה מצד הבעלים, בתיאור התנהגות החיה, סביבת מגוריה, תגובתה לטיפולים קודמים, ובמילים אחרות - "לקיחת היסטוריה" - חיוני לתהליך האיבחוני.

בדיקות המעבדה היחידות המצביעות על גורם ספציפי לאלרגיה הן בדיקות דם, אשר נשלחות לארצות הברית, לאיבחון ממוקד לגורם סביבתי לאלרגיה (בדיקות בהן נבדקים כ-70 אלרגנים).

מהו הטיפול הנפוץ ביותר בתופעות האלרגיה השונות אצל חיות מחמד? האם הוא זהה לטיפול בתופעות זהות אצל אנשים?

הטיפול המיטבי באלרגיה הוא ללא ספק מניעה; אם גורם האלרגיה מאובחן (למשל: פרעושים), מניעה על ידי טיפול יסודי על פרוות חיית המחמד והדברה סביבתית לפרעושים, תעלים את התסמינים. אם גורם האלרגיה הוא מזון כלשהו (למשל: עוף) - מומלץ להאכיל את החיות במזון היפואלרגני (בדוגמה זו: מזון נטול עוף). אם גורם האלרגיה איננו בשליטתנו (פריחת הדרים, לדוגמא) או איננו בר הכחדה (למשל: קרדית אבק הבית) - ניתן, בהתבסס על בדיקות הדם לאלרגיה, לחסן את חיית המחמד כנגד אותם אלרגנים ספציפיים, בטיפול המכונה דה-סנסיטיזציה.

ומה עושים כאשר הטיפול השגרתי לא מסייע?

כאשר מניעה או טיפול שגרתי אינם מסייעים והתסמינים ממשיכים להציק - גם לחיה וגם לבעלי חיית המחמד - נעזר הווטרינר בתרופות נוגדות אלרגיה, בטיפול המכונה "סימפטומטי". סטרואידים או אנטיהיסטמינים (הנמצאים בשימוש רווח אצל בני אדם) וכן השילוב ביניהם - מהווים סדרת הטיפולים הנפוצה ביותר. בשל תופעות הלוואי, משתדלים תמיד להפחית ככל האפשר במתן תרופות אלה, מבלי לפגוע באיכות חיי חיות המחמד. לאחרונה הוכנסו לשימוש, אחרי מחקרים טובים ורבים, תרופות חדשניות, יעילות ובטוחות יותר, עם פיחות ניכר בתופעות לוואי, כגון: אטופיקה ואפוקואל.

האם אלרגיה אצל חיות מחמד מושפעת, כמו אצל אנשים, מהתחלפות עונות השנה?

אצל בני אדם, חילופי עונות עלולים להחמיר את סימני האלרגיה, מכיוון שמרבית האלרגיות אצל בני אדם מעורבות בדרכי הנשימה - ובאות לידי ביטוי באסתמה ובנזלת אלרגית. אצל חיות מחמד, חילופי עונות פחות משפיעים על התסמינים, למעט באותם מקרים בהם הכלב או החתול רגישים לאלרגן עונתי, כגון פריחת עץ מסוים.

האם ניתן למנוע מראש קיומה של תגובה אלרגית אצל חיות מחמד?

ממש כמו אצל בני אדם, תגובה אלרגית ראשונה בחיות מחמד היא בלתי צפויה - ועלולה להופיעה יום אחד ללא "הודעה מוקדמת". אמנם גזעים מסוימים של בעלי חיים "מועדים" יותר מאחרים לאלרגיות מסוימות, אבל את הפרט היחיד לא ניתן לזהות, בטרם הופעת התסמינים בפעם הראשונה.

חשוב לציין כי תנאים סביבתיים: היגיינה, מזג אוויר, מתח ומצבי לחץ, עלולים להחמיר תגובות אלרגיות; ולכן, עלינו להעניק למחמדינו האלרגיים את התנאים המיטביים לשיגרה: בית חם ונעים, מזון איכותי, חיסונים וטיפולים מונעים תקופתיים. ומעל לכל, כמובן: חום ואהבה.

ד"ר אילן סקורינסקי הוא וטרינר המתמחה בטיפול באלרגיות אצל חיות מחמד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום