שדה בריר: התנגדות לאישור כרייה

(0)
לדרג

התנגדות גורפת בוועדת הכלכלה של הכנסת לכרייה בשדה בריר שבערד. הליך אישור הכרייה שניתן לחברת כי"ל עדיין לא הושלם. משרד הבריאות: ייערך תסקיר חדש

מאת: מערכת zap doctors

התנגדuת בכנסת לכרייה אפשרית בשדה בריר שבערד: ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה היום (ב') באישור שנתנה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה, לחברת כי"ל, לכרות פוספטים בשדה בריר הסמוך לערד.

הדיון רב-המשתתפים התקיים לבקשת חברי הכנסת עודד פורר, אליעזר מוזס, דב חנין, חברות הכנסת תמר זנדברג וטלי פלוסקוב וחבר הכנסת חיליק בר. כבר בפתח הדיון הובהר כי הוועדה תקיים דיון נוסף בהשתתפות שרי הבריאות והגנת הסביבה בכדי לשמוע את דעתם בנושא.

ח"כ אילטוב אמר כי הכרייה תפגע אנושות בפיתוח ערד, כאשר כבר כיום יש ירידה באוכלוסיית העיר. ח"כ חנין הוסיף וציין כי: "חוות דעת של מומחה בלתי תלוי, שהזמין משרד הבריאות, טוענת שהמכרה מסכן חיים ובריאות של תושבי ערד והסביבה, ובכל זאת מקדמים כרייה תוך התעלמות מעמדת המשרד ותוך פרשנות מסולפת של חוק האוויר הנקי".

ח"כ תמר זנדברג טענה כי "זה הקשר של הון-שלטון-שחיתות. בעוד שבכנסת ובכל מקום מתנגדים לכרייה גורמים אחרים במוסדות התכנון ובעלי אינטרסים מתקדמים בכיוון אחר. משפחת עופר קיבלה רק השבוע הטבת מס פסיכית שאי אפשר לדמיין, במקום 900 מיליון שקל הם ישלמו למדינה רק מאה אלף, אז אולי שיחפרו יותר עמוק במקומות אחרים ובמקום להרוויח 900 מיליון ירוויחו רק מאה אלף".

דו"ח משרד הבריאות: תוספת של 7 מקרי מוות על כל 10,000 מקרים ידועים

לדברי נציגת משרד הבריאות, איזבלה קרקיס, הדו"ח של המומחה הבלתי תלוי העריך תוספת של 7 מקרי מוות על כל 10,000 מקרים ידועים, ואחרי פגישה בין שר הבריאות לשר להגנת הסביבה הוסכם לבצע תסקיר חדש.

ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, הבהיר כי לא מדובר רק בעיר אלא גם בפגיעה בתושבי כסייפה והפזורה והחיילים המוצבים באזור: "ברגע שיש חשש בריאותי אף אדם שפוי לא ירצה לגור במקום. משרד הבריאות קבע שיש סיכון, אז צריך לעצור את זה עכשיו. תורידו את החרב הזאת מעל לראשינו, יש מספיק אתגרים אחרים לעיר."

אורי יסעור, סמנכ"ל אקולוגיה ברותם אמפרט, סיפר מנגד שהוא גדל בערד ועובד כבר 30 שנה במכרות ומכיר את הנתונים לעומק. לדבריו, גם חוות הדעת של משרד הבריאות לא מצאה אינדיקציה לתחלואה עודפת במכרות פוספטים.

משרד התשתיות: אישור הכרייה לא ניתן עדיין, מדובר בהליך ארוך שנים

מנהל מנהל אוצרות הטבע במשרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים, יוסי וירצבורגר מחה על דברי ח"כ זנדברג על הקשר בין הון שלטון ושחיתות. הוא הוסיף כי עדיין לא ניתן אישור כרייה והתוכנית עברה לוועדה המחוזית לשמיעת התנגדויות. לדבריו, רק לאחר מכן התוכנית תחזור למועצה הארצית לתכנון ובנייה ואליה יוגש התסקיר של שרי הבריאות והגנת הסביבה. הוא אף ציין כי אין כוונה לקדם את התוכנית בהליך מהיר במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות. נציגת מנהל התכנון הוסיפה כי אנחנו עדיין רחוקים מהכרייה וכשירצו לקדם זאת יצטרכו לבצע הליך מסודר שלוקח בין שנה ל-12 שנים.

יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל סיכם: "כאדם סביר אני אומר לעצמי שלא אלך לגור בערד כל עוד העננה הזאת מרחפת סביב הכרייה. אם לוקחים לערד את האוויר הנקי והנוף אפשר כבר לסגור את העיר. אי הידיעה היא הדבר הכי משתק שקיים וכל עוד לא נשתכנע בוודאות מלאה שלא תהייה פגיעה בתושבים נעשה הכול כדי שההליך הזה לא יצא לפועל".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום