לא ישנה טוב? בסיכון לסוכרת

(0)
לדרג

נשים הסובלות מהפרעות שינה בסיכון של עד לפי ארבעה להתפתחות סוכרת מסוג 2. קשיי שינה משמעותיים בקרב נשים העובדות במשמרות מתחלפות

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2, בקרב נשים עם הפרעות שינה, כאשר היקף העלייה בסיכון נע בין 47% באלו עם הפרעת שינה אחת ועד לעלייה של פי ארבעה באלו עם ארבע הפרעות שינה משולבות. כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו לאחרונה בכתב העת Diabetologia.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות כ-133,000 נשים שבתחילת המחקר היו ללא-סוכרת, מחלות לב וכלי דם או ממאירות, שלקחו חלק במחקר (NHS (urses' Health Study) ו-NHSII. החוקרים זיהו 6,407 נשים שפיתחו סוכרת מסוג 2 במהלך עשר שנים.

קשר בין העלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2 לבין מספר הפרעות השינה

לאחר שנלקחו אורחות החיים, בהשוואה לנשים עם ובלי קשיי שינה, הם זיהו עלייה של 45% בסיכון לסוכרת מסוג 2. לאחר שכללו במודל הסטטיסטי גם התייחסות ליתר לחץ דם, דיכאון ומדד מסת גוף, היקף העלייה בסיכון עמד על 22%.

בנשים שסבלו משתי הפרעות שינה תועדה עלייה של כמעט כפליים בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, באלו עם שלוש הפרעות שינה נרשמה עלייה של פי שלושה בסיכון ובאלו עם ארבע הפרעות שינה נרשמה עלייה של פי ארבעה בסיכוי להתפתחות סוכרת מסוג 2.

עבודה במשמרות סיכון להפרעות שינה ולסוכרת מסוג 2

מאחר שהמדגמים כללו אחיות, החוקרים יכלו לבחון את ההשפעות של עבודה במשמרות על הרגלי השינה ועל הסיכון לסוכרת מסוג 2. הם זיהו אינטראקציה משמעותית בין קשיי שינה ועבודה במשמרות מתחלפות והסיכון לסוכרת מסוג 2.

החוקרים מאמינים כי לתוצאות המחקר השלכות רבות וקוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לזהות גישות מתאימות בנושא.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה בקרב ילדים ומבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום