הפריה חוץ גופית: כך תצליחו

(0)
לדרג
תוכן מקודם

שיטת ברטוב מכפילה את שיעור ההריונות, מצמצמת את שיעור ההפלות ומגדילה את הסיכוי ללידת תינוק חי. כיצד השיטה פועלת? ומדוע היא עדיפה על פני השיטה המקובלת?

מומחה לטיפולי פוריות
077-9977103 (מספר מקשר)

כ-20% מהזוגות הנישאים, מדי שנה, סובלים מתת-פוריות - ולא מצליחים להשיג הפרייה והריון ספונטניים; לפחות 55% ממקרי תת-הפוריות נובעים מבעיות אצל הגבר. באופן תקין, הגבר מייצר מיליוני תאי זרע ביממה - ובסופו של דבר, רק תא זרע אחד תקין יחדור לביצית, יפרה אותה ויביא להריון.

מה עלול להוות מחסום להפריה, אצל האישה?

בתהליך ההפריה הספונטני, קיימים שלושה מחסומים עיקריים בגוף האישה, אשר נועדו למיין את תאי הזרע הטובים, ולהפריד אותם מתאי הזרע התקינים פחות, היכולים לגרום לקשיים בהפריה ולהקשות על יצירת עובר בר קיימא.

המחסומים הם:

1. ריר צוואר רחם צמיגי מאוד.
2. פתח קטן מאד, בין הרחם לחצוצרה, דרכו תא הזרע צריך לעבור ולשחות, כנגד הזרם הטבעי של הנוזלים - מהחצוצרה לכיוון הרחם.
3. ענן תאי הקומולוס שמקיף את הביצית והדופן העבה של הביצית.

המכשולים הללו גורמים לכך שמתוך כ-100 מיליון תאי זרע המוחדרים באופן טבעי לתעלה הנקבית, רק כ-50 תאי זרע יגיעו עד דופן הביצית - וינסו לחדור לתוכה. תאים אלה נמצאים ב"תחרות" ביניהם: מי יחדור ראשון את דופן הביצית? הראשון שחודר לחלל הביצית גורם ליצירת דופן פנימית חדשה בהיקף הביצית - ובכך מונע מתאי זרע נוספים לחדור לתוכה.

מהם מדדי הזרע החשובים להפריה, אצל הגבר?

איכות תאי הזרע מבוססת על 3 מדדים מרכזיים:

כמות תאי הזרע.
תנועתיות תאי הזרע (תלוי זנב).
מורפולוגיה - המבנה של תא זרע (תלוי ראש).

מתי יש צורך בהתערבות חוץ גופית?

תהליך ההפריה החוץ גופית נועד להשיג הריון, במצב שבו תאי הזרע לא מצליחים להיפגש עם הביצית באופן טבעי, או שאין להם כושר חדירה עצמאי לתוכה, או שהזרע באיכות ירודה ולא מביא להריון; ואכן, האינדיקציות לביצוע הפרייה חוץ גופית הן:

חסימה מכנית בתעלה הנקבית המונעת מעבר תאי הזרע עד לביצית.
מיעוט זרעונים - כמות נמוכה של תאי זרע, שלא מספיקה לעמוד בדרישות הסלקציה שמופעלות בתעלה הנקבית.
תנועה חלשה של תאי הזרע, אשר מונעת הגעתם עד לביצית - ויכולה לגרום לבעיות בחדירה לביצית.
מבנה לא תקין של תאי הזרע, המונע השגת הריון בר קיימא (בעיה במורפולוגיה של הזרע).

בחלק מהמצבים מומלץ לבצע הפרייה חוץ גופית קלאסית, שבה מניחים באותה צלחת את הביציות שנשאבו משחלות האישה, יחד עם כמאה אלף תאי זרע בתנועה. הקירבה בין תאי הזרע והביציות יכולה ליצור מצב שאחד מתאי הזרע שהונחו בצלחת יצליח להבקיע את דופן הביצית - וליצור הפרייה תקינה.

במצב בו ב-IVF קלאסי אין מספיק הפריות, יומלץ לבצע הפרייה חוץ גופית, בשיטת המיקרו-מניפולציה (ICSI), שבה מחדירים באמצעות מחט, תא זרע אחד בודד לתוך הביצית.

מהו החיסרון הבולט של שיטת הפריה זו?

חיסרון השיטה הזאת הוא שפעולה זו מונעת מתא הזרע לעבור סלקציה טבעית כלשהי ואז ייתכן כי התא לא יהיה תקין ולא יביא ליצירת עובר בר-קיימא. ואכן, כאשר אחוז התאים התקינים נמוך, יחוו בני הזוג כישלונות חוזרים בהפריה חוץ גופית.

אם כך, מה הפתרון?

כדי להתגבר על בעיה זו, פיתחתי את שיטת ה-IMSI הנקראת גם "שיטת ברטוב", לפיה ביום שאיבת הביציות, סורקים את דוגמת הזרע במיקרוסקופ בהגדלה גדולה (מיקרוסקופ המגדיל מעל 6,000 פעם) - וממיינים על פי המבנה (מורפולוגיה) את תאי הזרע התקינים ביותר, שהם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להביא להריון.

תאים אלה נשלחים ליחידת ה-IVF ושם הם מוזרקים לביציות שנשאבו. שיטה זו דורשת ידע רב בבחירת התאים המתאימים, כך שיהיו דומים ככל האפשר לאלה שנבחרים ע"י הסלקציה הטבעית שמתחוללת ע"י מעטפת הביצית. ידע זה רכשתי במחקר של שנים רבות, שנערך במיקרוסקופים אלקטרוניים.

ביצוע השיטה דורש בחירה קפדנית ובררנית, מתוך עשרות אלפי תאי זרע, של אותם תאים בודדים התקינים מורפולוגית. פרוצדורה זו אורכת בממוצע כ-4 שעות של עבודה אינטנסיבית, במיקרוסקופ המיוחד.

מדוע יש כיום בישראל ריבוי טיפולי IVF - במקום מספר קטן של טיפולים איכותיים יותר?

כיום, בישראל, נעשים טיפולי IVF במימון המדינה באופן גורף עד ל-2 ילדים לזוג, ללא מגבלה על כמות מחזורי הטיפול.

בפועל, נוצר מצב בו מבוצעת כמות גדולה של טיפולים, שבאה על חשבון איכות הטיפולים. ריבוי הטיפולים יוצר עומס כלכלי אדיר על המדינה וקופות החולים - ומאלץ אותן להשקיע משאבים כספיים ניכרים בטיפולים אלה ובכל המתלווה אליהם. כמו כן, נשים לא מעטות עוברות טיפולי מיקרו-מניפולציה רבים מאד, בשעה שהן היו יכולות להשיג הריון במספר קטן יותר של טיפולים.

אם כך, שיטת ברטוב (IMSI) היא "הדבר הבא"?

בהחלט כן. השיטה מכפילה את ההסתברות לכניסה להריון, כאשר בעיית הפוריות היא של הגבר - ומעלה את שיעור היילודים החיים מ-20% ל-45%. בנוסף, השיטה מסייעת לנשים לעבור פחות הפריות חוץ גופיות, בדרך לילד הנכסף - ומונעת החמצה של חלון הפוריות והצורך בתרומת ביצית. לצד כל יתרונותיה, השיטה אף מוזילה באופן משמעותי את עלות טיפולי הפוריות. לכן, כל שנותר הוא לעודד ולעורר מודעות רבה, בקרב כלל הציבור והמערכת הבריאותית בארץ. השיטה מקובלת כיום במדינות רבות ובהן: איטליה, צרפת, גרמניה, ספרד, רוסיה, שוויץ וארגנטינה ובמאמר מסכם שהתפרסם לאחרונה, נאספו תוצאות של 13 מחקרים ממרכזים שונים בעולם שביצעו את השיטה והמסקנות היו שבמקרים של כשלונות בהפרייה חוץ גופית, יש יתרון משמעותי לשיטת ברטוב (IMSI).

פרופ' בנימין ברטוב הוא מנהל המרכז המקיף לפוריות הגבר.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינלקמן, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום פוריות הגבר - בדיקת פוריות, בדיקת זרע ובעיות פוריות אצל הגבר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום