כל הדרכים ליישור שיניים

(0)
לדרג

אורתודונטיה היא תחום ברפואת השיניים שעוסק ביישור שיניים. מהן האפשרויות הטיפוליות הקיימות? באיזה גיל אפשר להתחיל? ואיך שומרים על התוצאות?

מאת: ד"ר עידית ברקנא

אורתודונטיה- יישור שיניים, היא תחום מיוחד ברפואת השיניים העוסק ביישור שיניים ולסתות. פירוש המילה "אורתו" הוא ישר ופירוש המילה "דנט" היא שן.

באמצעות טיפול אורתודונטי, ניתן לתקן בעיות כדוגמת שיניים עקומות או צפופות, הפרעות סגר ומיקום לקוי של הלסתות.

ישנן מספר אפשרויות ליישור שיניים והאורתודונט בשיתוף עם המטופל מחליט על המכשור המתאים ביותר שיענה על צרכי הטיפול וצרכי המטופל בצורה מיטבית.

מהן האפשרויות לטיפול אורתודונטי הקיימות כיום?

1. סמכים - נקראים גם "גשר" - הם למעשה ריבועים קטנים המודבקים על גבי השיניים. זוהי האפשרות הפופולרית ביותר - ובה הסמכים מודבקים לשן בצידה הקדמי. הסמכים יכולים להיות ממתכת או מחרסינה (פחות בולט). בין הסמכים עובר חוט מתכת והשילוב ביניהם מפעיל כוח על השיניים. הכוח המכני מתורגם לתגובה ביולוגית של השן וגורם לתזוזתה.

2. סמכים המותאמים אישית (אינסיגניה Insignia)
הטיפול האורתודונטי המודרני משלב טכנולוגיות היי-טק חדשניות המאפשרות לייצר תוכנית טיפול הכוללת סמכים וחוטים המותאמים אישית לשיני המטופל.

תנועת השיניים בשיטה זו מכוונת לפי תכנון מראש ומאפשרת להגיע לתוצאות מהירות, טובות ומדויקות מאוד.

בתהליך זה נשלחים למעבדה המטבעים של המטופל. הם עוברים סריקה ומועברים לתוכנה בתצוגה תלת מימדית. בשלב הבא מבוצעת תוכנית טיפול ממוחשבת שניתנת להדגמה ובהתאם לכך ניתן לערוך שינויים עד לקבלת התוצאה הטובה ביותר והמדויקת ביותר.

לפי תוכנית הטיפול מיוצרים סמכים עבור כל שן ושן וכמו כן מיוצרים חוטים.

פיתוח השיטה מאפשר תיכנון טיפול מדויק יותר, באמצעות מכשור הממוקם בדיוק רב יותר על השיניים וכל אלה תורמים לטיפול יעיל יותר וקיצור משך הטיפול.

3. קשתיות שקופות - זוהי אופציה אסתטית, המאפשרת מענה אסתטי מעולה.

שיטה זו מאפשרת ליישר שיניים ללא סמכים. יישור השיניים נעשה בעזרת פלטות שקופות (קשתיות) העוטפות את השיניים. פלטות אלו ניתנות להורדה, אולם המתרפא צריך להרכיבן על השיניים למשך רב שעות היממה ולהורידן רק לצורך אכילה, שתייה או צחצוח שיניים.

הכנת הפלטות נעשית בעזרת טכנולוגיה ממוחשבת. מודל השיניים הנשלח למעבדה עובר סריקה ומאפשר בניית מודל שיניים ממוחשב, המאפשר הדמייה של הטיפול האורתודונטי. על מודל זה האורתודונט מתכנן את תזוזות השיניים ולפי דרישותיו יוכנו מספר פלטות המתאימות לשלבים השונים של הטיפול.

הקשתיות השקופות מוחלפות לרוב כל שבועיים. המתרפא מקבל מראש מהרופא מספר קשתיות להחלפה עצמית.

4. סמכים פנימיים (לינגואליים) שיטה נוספת שנותנת מענה אסטטי למטופלים שאינם מעוניינים במכשור שיודבק לצידן החיצוני של השיניים. בשיטה זו הסמכים מודבקים לשיניים בצידן הפנימי. גם הסמכים הלינגואליים הינם סמכים מותאמים אישית.

5. פלטות נשלפות פלטות אלו מיועדות בעיקר לפתירת בעיות קלות ופשוטות - ומתאימות יותר לילדים צעירים.

6. Aerodentis / אירודנטיס - שיטה אשר מתאימה לחלק מן המקרים, הכוללת מערכת להרכבה, במשך 10 שעות ביממה ומבוססת על שימוש בכוח פעימות אוויר. בפלטה יש בלון שמתנפח ומתרפה בפעימות - ודוחף את השיניים. קצב התקדמות הטיפול נקבע על-פי רצונם וצרכיהם של המטופלים וניתן לשליטה על ידי שינוי בעוצמת הכוח המופעל על השיניים ובמשך זמן הרכבת הפלטה.

מהו הזמן הממוצע לטיפול אורתודונטי?

משך הטיפול תלוי בבעיה הראשונית וההתחלתית של כל מטופל; כמו כן, זמן הטיפול תלוי גם בשיתוף הפעולה של המטופל ובגורם הביולוגי שהינו אינדיבידואלי ומכתיב זמן תגובה שונה אצל אנשים שונים.

ניתן לומר, באופן כללי, כי זמן הטיפול הממוצע נע בין שנה וחצי לשנתיים.

מה ניתן לעשות, כדי למקסם את התוצאות?

הכי חשוב: לשתף פעולה עם הרופא ולהקפיד על הוראותיו בכל מה שנדרש - וכן לשמור באופן קפדני על היגיינה אוראלית; פעמים רבות במהלך טיפול אורתודונטי המטופל נדרש לשתף פעולה בשימוש בעזרים שונים, כמו גומיות בין לסתיות או פלטות נשלפות אותן המתרפא מרכיב בעצמו.
שיתוף הפעולה הכרחי להתקדמות והצלחת הטיפול.

האם טיפולים אורתודונטיים הם נחלת בני נוער בלבד?

לא. למעשה, יותר ויותר אנשים מבוגרים מביעים רצון - ומגיעים לטיפולי יישור שיניים, כנראה גם בעקבות החידושים והאפשרויות האסתטיות הנרחבות המוצעות כיום. הטיפול יעיל בכל הגילאים.

מה באשר לילדים?

ברוב המקרים, הגיל לתחילת הטיפול האורתודונטי הוא גיל בקיעת השיניים הקבועות (11-14); למרות זאת, ישנם מקרים בהם יש צורך בטיפול מוקדם יותר, טרם סיום החלפת שיני החלב, לדוגמא:

1. סגר צלבי- סגר הפוך של השיניים הקדמיות ו/או האחוריות.

2. הרגלים שונים כדוגמת: מציצת אצבע, מציצת מוצץ, דחיפת לשון וכדומה.

3. בעיות בשיני החלב הגורמות להפרעה בבקיעת השיניים הקבועות.

4. בליטת יתר של השיניים העליונות ביחס לשיניים התחתונות דבר היכול לסכן שיניים אלו בחבלה.

5. צפיפות רבה וחוסר מקום לבקיעת שיניים קבועות.

ברוב המקרים בהם יבוצע טיפול מוקדם לא יהי זה הטיפול הסופי ויהיה צורך בטיפול שלב שני בתום החלפת שיני החלב.

האם התוצאות נשמרות לאורך השנים?

תמיד יש סכנה לתזוזה של השיניים בתום הטיפול. אי לכך בסיום הטיפול האורתודונטי, לאחר הסרת המכשור מהשיניים האורתודונט מחליט על האמצעים לשמירת המצב. ישנם מספר אפשרויות לשמירה על המצב:

1. קיבוע קבוע המודבק לשיניים הקדמיות בצידן הפנימי, ניתן לביצוע בשיניים תחתונות ובתלות בסגר בין השיניים התחתונות לעליונות לעיתים ניתן לביצוע גם בשיניים עליונות.

2. פלטה שקופה אותה המתרפא מרכיב על שיניו.

3. פלטה העשויה מאקריל בשילוב עם ווי מתכת אותה המתרפא מרכיב על שיניו.

כיום, ההמלצה היא להישאר עם אמצעי השימור כל החיים.
אצל מי לטפל?


מומלץ ביותר לבצע טיפול אורתודונטי אצל מומחה ליישור שיניים בעל מספר רישיון מומחה של משרד הבריאות הישראלי. רופא מומחה עבר מסלול הכשרה ארוך, נחשף למגוון טיפולים מורכבים ועבר את בחינות המומחיות.

ד"ר עידית ברקנא היא מומחית ליישור שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום