טיפול נפשי קצר לבריאים בנפשם

(0)
לדרג

נמצאים במשבר אחרי פרידה מזוגיות? אדם קרוב סובל מבעיה כלשהי ואתם מושפעים מכך? ההורים מזדקנים ואינכם יודעים איך לפעול? טיפול קצר וממוקד יכול לעזור

מאת: מערכת zap doctors

גם אנשים בריאים בנפשם נתקלים מעת לעת בבעיות נקודתיות הקשורות לנפש, הגורמות להם מבוכה או אף חרדה קלה. לעתים מדובר בתופעות נפשיות חד פעמיות, אך לא מובנות - ולכן מפחידות. אנשים חוששים שהם "השתגעו" - ולא יודעים מה לעשות. לא מעט אנשים פוחדים מהפרעות נפשיות, בעקבות הסטיגמה של מחלות הנפש ובשל בורות 'לגבי דרכי הטיפול בהן. לכל אלה, ייעוץ עם בעל מקצוע מומחה - עשוי לסייע, להפיג חששות וכמובן, להעניק את הטיפול הרצוי. ד"ר מיכאל שניידמן, מנהל המרפאה לבריאות הנפש לבריאים בנפשם ומחבר הספר: "דוקטור, אני נורמלי?", מסביר מהם סוגי הבעיות המתאימות לטיפול קצר וממוקד.

מהו טיפול קצר וממוקד?

"ייעוץ וטיפול קצרים וממוקדים כוללים, למשל, חוות דעת שנייה לגבי טיפול נפשי -זו הפכה למקובלת בימינו. חוות דעת כזאת צריך לקבל מבעל מקצוע מנוסה, אשר איננו מעורב בטיפול. במקרים אחרים, בני המשפחה של אדם המתמודד עם בעיות נפשיות (או אחרות (זקוקים לייעוץ והכוונה: מהי הדרך הטובה יותר לסייע לו ולעצמם בהתמודדות עם הסוגיה.

לעיתים, נדרשת הדרכה לגבי תכניות השיקום, כאשר מדובר בבעיה מתמשכת. יש גם כאלה שטופלו לפני שנים רבות וממשיכים לקחת תרופות ללא מעקב רפואי, או אנשים שהחליטו על לקיחת תרופות באופן עצמאי. לכל אלה - מומלץ לקבל ייעוץ קצר וממוקד.

ההתערבות המוצעת במרפאה המעניקה ייעוץ או טיפול קצר וממוקד, כוללת אבחון הבעיה ודיון משותף על דרכי פתרונה, באמצעות טיפול קצר וממוקד, כמו גם הכוונה לדרכי הטיפול הקיימות ובחירת סוג הטיפול באופן מותאם אישית. כל זאת, במסגרת פגישה אחת עד שלוש - לכל היותר. במקרים שבהם נדרש טיפול ארוך יותר, ניתנת הכוונה לאפשרויות השונות העומדות בפני המטופל, כולל סוגי הטיפול המומלצים ומטפלים מתאימים אפשריים".

איזה סוגי בעיות מתאימות לטיפול ב"מרפאה לבריאים"?

"סוג אחד הוא טיפול בהשפעה של אירועי חיים שונים, המשנים את מהלך החיים של האדם או משפחתו, כגון מחלה קשה. הייעוץ כולל התייחסות לשאלות איך מתמודדים עם מחלה קשה של קרוב משפחה או חבר? איך מגיבים? איך עוזרים? במקרים של טראומה נפשית כלשהי - כתוצאה מאסון, צרה מתמשכת או קשיי החיים - אשר גורמת למועקה או חרדה, הייעוץ יתייחס לשאלות כמו איך מקלים על החרדה ואיך מסתגלים אליה?

סוג אחר של ייעוץ קשור בשינויים בתקופות חיים שונות, כמו למשל הזדקנות - ומסייע להתמודד עם שאלות כמו: מהם השינויים הנפשיים הצפויים, אשר נלווים להזדקנות? מה משמעותם - ואיך מסתדרים איתם? במקרים של פירוק זוגיות, הייעוץ יסייע להתמודד עם הפרידה ולהימנע מצלקות. לדוגמה: מטופל שסבל מאהבה חונקת והיה חרד לעתידו. הוא הבין שכדאי לו לפרק את הקשר, אך בו בזמן, אהב את בת הזוג - ולא פחות מכך, גם פחד מהתוצאות ההדדיות (הן במקרה של המשך הזוגיות והן במקרה של פרידה).

מטופל אחר נבהל מתופעות פסיכוטיות שהופיעו בעקבות שימוש מקרי בסם קל - והוא התחיל לדאוג שמא יזדקק לאשפוז דחוף או לטיפול דחוף אחר. פגישה אחת הספיקה כדי להסביר לו את מצבו, כיצד ניתן להתגבר על כך וממה יש להימנע בעתיד - והחרדה נרגעה. מטופל אחר סבל מתופעה פסיכוטית חד פעמית, נבהל - והחל לדאוג שמא הוא "משוגע".

פגישה טיפולית אחת אפשרה לו להבין את מצבו וכי לא מדובר בתופעה שתחזור על עצמה. ההבנה, בעקבות הייעוץ, כי אין חשש לבעיה נפשית כרונית הרגיעה אותו. במקרה אחרים, בטיפול קצר וממוקד ניתן לזהות התחלה של בעיה, העלולה להפוך לתהליך פסיכוטי מתמשך - ומשם להמליץ על טיפול מרפאתי מסודר ומתאים".

כיצד מסייעת חוות דעת שניה, אודות טיפול שכבר מתקיים - של אדם או בני משפחתו?

"כאמור, למרפאה מגיעים גם אנשים הנמצאים בטיפול נפשי - ומבקשים חוות דעת שניה, לגבי סוג הטיפול שהם מקבלים ואופיו. אלה אנשים (או בני משפחה) אשר מבקשים אישור מוסמך, כי הדרך שנבחרה בטיפול היא דרך נכונה, או כאלה שיש להם ספקות - ורוצים לשמוע דעה של מישהו אובייקטיבי, אשר יאבחן את הבעיה ויציע את דעתו על הטיפול שכבר מקבלים, כמו גם על האלטרנטיבות האפשריות".

כיצד ניתן לסייע לבני משפחה של מתמודדים עם מחלת נפש, או בני משפחה של חולים במחלה גופנית?

"קבוצה אחרת של פונים, אשר אינם זוכים למענה במערכת הציבורית, הם בני המשפחה של המתמודדים עם מחלות נפשיות או פיזיולוגיות, אשר זקוקים לסיוע, ליווי והדרכה. לעתים בני המשפחה הם הפונים - ולעתים האדם הסובל מהבעיה הוא הפונה.

הסיוע ב"מרפאת הבריאים" הוא בהיבטים הנפשיים והפרקטיים של בעיות נפשיות או פיזיולוגיות של האדם עצמו או של בני המשפחה. טיפול או ייעוץ קצר וממוקד מסייעים להבין מהי הדרך הטובה ביותר עבור המשפחה והסובבים - להתנהל מול המצב של החולה? איזו תמיכה רצוי כי הם יתנו, בין אם מדובר בחולה סרטן - ובין אם מדובר בחולה במחלת נפש? וכיצד יוכלו הם - עצמם להימנע מסבל מיותר, בשל מצבו של בן המשפחה החולה?"

האם ניתן להיעזר במרפאה גם בשאלות הקשורות בזקנת ההורים?

"סוג של פניות אשר איננו מתייחס בהכרח למחלות נפש קשור לצעירים המגיעים לייעוץ: כיצד להתנהל עם הורים מזדקנים, אשר מתחילים להתנהג בצורה לא אחראית? לדוגמה: אבא שהתחיל לשכוח איך לחזור הביתה, מה שמעיד על סימנים לאלצהיימר. הייעוץ כולל הפניה לאבחון וטיפול עבור האב, כמו גם דיון בפרקטיקות הרצויות של בני המשפחה במקרים כאלה, על מנת לשמור על ביטחון האב".

מי בדרך כלל זקוק לעזרה של מרפאה כזו?

"החיים מלאי סיבוכים, אשר העלולים - בין היתר - לגרום לסיבוכים נפשיים. הסיבוכים שלא נפתרו "נחבאים" ומחכים ל"שעת כושר" להתפרץ. המערכת הציבורית איננה משקיעה מספיק במניעה - ולכן לא מעט אנשים פונים לעזרה לא מקצועית, של "הילרים" למיניהם. האדם אחראי על בריאותו - וחבל להפקיר את הבריאות בידיים לא מקצועיות.

כאן תפקיד המרפאה - לשמש דלת פתוחה, עבור מי שמחפש תשובות לשאלות לגבי מהות של תופעות נפשיות הפוקדות אותו או את הסובבים אותו, כמו גם התלבטויות לגבי התנהלות במצבים מלחיצים ובלתי שגרתיים".

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום