כיני ערווה: אבחון, טיפול ומניעה

(43)
לדרג

כיני ערווה הן כינים המועברות במגע מיני, במרבית המקרים. כיצד מאבחנים? איך מטפלים? והאם הן עלולות להגיע לביקור נוסף?

מאת: ד"ר שרון באום

קיימות 3 צורות של מחלת כינים, אשר עלולות להופיע באדם: כינמת הראש, כינמת הערווה וכינמת הגוף. כולן חיות על העור - ואינן יכולות להתקיים עצמאית (אקטופרזיט), מוצצות את דם האדם ומפרישות רוק הגורם לגרד.

כיצד "מתנהגות" כיני הערווה? מה הדומה והשונה בין כיני הערווה לבין כינים רגילות?

כיני ערווה (פדיקולוזיס פוביס) הן כינים המועברות במגע מיני, אך יכולות לעבור גם דרך בגדים ומצעים. כינה זו חיה קרוב לשבועיים, בהם הנקבה מטילה כ-1-2 ביצים ליום. כעבור שבוע, הביצה בוקעת - והכינה הופכת לבוגרת, במהלך שבועיים נוספים.

מבנה כינת הערווה שונה מיתר זני הכינה, בכך שהצבתות הקדמיות שלה גדולות וחזקות יחסית - וכך הן מצליחות לאחוז את שיער הערווה, שהינו גס ועבה יותר. הכינים אינן זזות הרבה, בניגוד לכינמת הראש - ויכולות להתקדם עד 10 ס"מ ליום. הכינה הבוגרת אינה שורדת מחוץ לגוף האדם מעל 24 שעות.

האם ילדים עלולים להידבק?

הכינה ששמה Phthirus Pubis נמצאת באזור הבושת; ואצל אנשים שעירים, היא יכולה להתפשט גם לאזורים נוספים, כגון בטן תחתונה, אזור פי הטבעת, ירכיים - ולעיתים לבתי השחי ושיער הפנים. הדבקה אצל ילדים מההורה, יכולה לערב את שיער הראש והריסים.

כיצד מאבחנים הידבקות בכיני ערווה? מהם התסמינים? תוך כמה זמן התסמינים חולפים?

המחלה מאופיינת בגרד עז באזורי ההדבקה, לרוב במפשעות. בבדיקה גופנית מדוקדקת, ניתן לאתר ביצי כינים הדבוקות לשיער המפשעה והעכוז. בנוסף, ניתן לזהות כינים - כנקודות חומות או אפורות-צהבהבות - הדבוקות לעור או לשיער. כאשר ההדבקה מסיבית, עשויים להופיע בעור הירכיים ובגו כתמים כחלחלים משניים לדמם באזורי העקיצה, כתמים היכולים להישאר גם חודשים אחרי חלוף המחלה.

יש לזכור כי כמו בכל מחלות המין, תיתכן הדבקה בו זמנית במחלות מין נוספות. ב-30% מהמקרים, מתגלות גם מחלות נוספות, כגון: HIV (איידס), עגבת, זיבה, כלמידיה, הרפס או יבלות מסוג קונדילומות.

נשמע מאוד לא נעים. אבל מה הבעיה, בעצם? האם קונדום איננו מונע הידבקות בכיני הערווה?

לא, חשוב לדעת ולזכור: קונדום אינו מונע הדבקה זו - בכינים!

באיזה תכשירים ניתן להשתמש, על מנת להשמיד את כיני הערווה?

הטיפול זהה לטיפול בכינמת הראש - וכולל שימוש בתכשירי שמפו קוטלי כינים, המכילים מלתיון (כגון פריודרם) או פרמטרין (כגון: "זהו זה"). חשוב לטפל גם בבגדים ובמצעים - ולהרתיח מיד לאחר הטיפול. מומלץ לחזור על הטיפול כעבור 7-10 ימים. התכשירים נמכרים ללא צורך במרשם רופא.

האם יש צורך בפעולות נוספות, מלבד שימוש בתכשיר? מה יש לעשות בנוגע לפרטנר או לפרטנרית למגע המיני, במהלכו התרחשה ההדבקה?

יש להסיר את הביצים לאחר הטיפול ולטפל בבני זוג ופרטנרים קרובים, מהחודש האחרון.

במקרים קיצוניים, ניתן אף לשקול גילוח של כל השיער באזור המעורב.

במקרים בהם מדובר בנשאי HIV וחולי איידס, הנוטים לסבול מצורה מפושטת וקשה יותר של הכינמת, תיתכן עמידות גבוהה יותר לטיפול השגרתי.

האם יש צורך בפעולות כלשהן בבגדים?

אכן. מכיוון שכיני הערווה נוהגות להטיל את ביציהן גם בבגדים או בתחתונים שלובשים - ולהיצמד לסיבי הבד, במשך עד 30 יום לאחר ההטלה, חשוב להחליף את הבגדים, המצעים והמגבות - ולהרתיח אותם או לשלוח לניקוי יבש.

האם ניתן להידבק בשנית?

כן. הגוף אינו מחוסן לאחר ההדבקה. ולכן, אם יתקיים מגע מיני עם אדם שיש לו כיני ערווה, מרבית הסיכויים כי תתרחש הדבקה.

ד"ר שרון באום היא סגנית מנהל מחלקת עור בביה"ח שיבא, תל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום קונדילומה, HPV, נגיף הפפילומה, הרפס, מחלות מין וצוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום