בקרוב פיילוט למניעת הדבקה ב-HIV

(0)
לדרג

משרד הבריאות: תרופת ה-PREP תינתן כטיפול מונע לאנשים הנמצאים בסיכון גבוה להידבקות בנגיף ה-HIV. מדי יום נרשמים בישראל 3 נשאים חדשים

מאת: מאת מערכת zap docrors

יום זכויות הקהילה הגאה בכנסת: בקרוב יוחל בפיילוט לפיו תינתן תרופת PREP כטיפול מונע לאנשים הנמצאים בסיכון גבוה להידבקות בנגיף ה-HIV. בכך תהפוך ישראל למדינה הרביעית בעולם (בנוסף לצרפת, ארצות הברית והולנד) בה ניתן טיפול כזה מטעם המדינה. הודעה על כך נמסרה היום (ג') על ידי משרד הבריאות בוועדת הבריאות של הכנסת.

כיום תרופת ה-PREP, שיעילותה הוכחה מחקרית, ניתנת לנשאי HIV במסגרת סל הבריאות רק לאחר הדבקה בנגיף. התרופה, Pre-Exposure Prophylaxis, הוא הליך שבו ניטלות תרופות המצמצמות באופן ניכר את אפשרות ההדבקה עם HIV. עלות התרופה, לרוכשים באופן פרטי היא 2,500 ש"ח בחודש.

הרכזת הארצית לנושא האיידס במשרד הבריאות, נטע הראל: "המלצנו למנכ"ל משרד הבריאות להתחיל בפיילוט והוא קיבל את ההמלצה. כעת נתחיל בתכנון הפרויקט, נגייס את בתי החולים וקופות החולים, ונפעל לכלול אוכלוסיות סיכון נוספות בו, לא רק הומוסקסואלים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, דרש ממשרד הבריאות להציג לוועדה בעוד 3 חודשים התקדמות בתכנית הפיילוט: "זהו מהלך מבורך, ואחזק אותו בדיונים שאקיים עם שר הבריאות ועם מנכ"ל המשרד עם זאת, נדרוש שיוצג בפנינו לוח זמנים מסודר ליישום התכנית".

עלות הטיפול המונע נמוכה מעלות הטיפול בתרופה לאחר ההדבקה

מהדיון בוועדה הסתבר כי הן בשנה החולפת והן בשנה שלפניה נרשמו 470 מקרים של הידבקות בנגיף האיידס בישראל, שליש מתוכם של גברים שקיימו יחסי מין הומוסקסואלים. ד"ר גל וגנר-קולסקו, רופא הפעיל באגודת הלהט"ב: "עלות הטיפול המונע ב-PREP נמוכה מהטיפול שניתן לאחר הדבקה לנשא HIV, הן לגבי כמות התרופות והן לגבי משך הטיפול. בניסוי שנערך בסן פרנסיסקו, שם מדי יום נדבק אדם בנגיף ה-HIV, לא נדבק אף אדם אשר לקח את הטיפול. בישראל נרשמים 3 נשאים חדשים מדי שבוע, ועל פי ההערכות, כ-10% מההומוסקסואלים באזור תל אביב הם נשאי HIV".

עוד ציין ד"ר וגנר-קלוסקו כי בניגוד למרבית מדינות העולם, בישראל אין ירידה בכמות ההדבקות בנגיף: "רבים נאלצים להשיג את התרופה המונעת דרך שוק שחור. לפני מספר ימים הגיע אלי אדם שאמר לי: לפני כמה חודשים הגעתי אליך וביקשתי תרופה מונעת ואמרת לי שלא ניתן להשיג. מאז נדבקתי".

ח"כ יעל גרמן: "התרופה הזאת היא אחד הדברים המתקדמים ביותר בתחום הרפואה כיום; מי שלוקח אותה באופן קבוע מוגן ב-96% מפני הידבקות ב-HIV".

מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, ד"ר יובל לבנת, אמר: "רק חלק קטן מהקהילה ההומוסקסואלית לא משתמשים בקונדום. עם זאת, אסור להתעלם מכך שגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים הם קבוצה עם שיעור הדבקה ב- HIV גבוה מאוד ביחס לגדלה, ולכן בתוך אוכלוסיית הקהילה הגאה טיפול מונע הוא חיוני".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום