אוסטיאוארתריטיס? ספורט יקל כאב

(0)
לדרג

פעילות גופנית, שלוש פעמים בשבוע במשך שלושה חודשים עשויה להקל על כאבים הנגרמים מאוסטיאוארתריטיס של הירך. טיפולים דוגמת מתיחות ועיסויים אינם מקלים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

פעילות גופנית עשויה לספק תועלת קצרת-טווח להקלה על כאב בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הירך (מחלת מפרקים ניוונית), אם כי אין מחקרים באיכות טובה להערכת הנושא. כך על פי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת British Journal of Sports Medicine ובו מדווחים חוקרים על ממצאי סקירה חדשה שעסקה בכך.

החוקרים סקרו 19 מחקרים להערכת פעילות גופנית מבוססת-מים, פעילות גופנית מבוססת-יבשה וטיפול מנואלי לכאבי ירך (טיפול שכלל מניפולציות של המפרק, מתיחות ועיסויים), כאשר עשרה מהמחקרים תוכננו באופן ייחודי לשם הערכת האוסטיאוארתריטיס של הירך.

עיסויים ומתיחות אינם מסייעים בהקלת הכאב

ארבעה מחקרים הצביעו על תועלת בטווח הקצר, של עד לשלושה חודשים מאוחר יותר, עם תרגילים מבוססי-מים, בהשוואה לטיפול מינימלי להקלה על כאב. שישה מחקרים הצביעו על תועלת דומה לפעילות מבוססת-יבשה בטווח הקצר, אך לא תועדה עדות לתועלת בטווח הביניים או בטווח הארוך, של עד שנה לאחר הטיפול. טיפול מנואלי היה חסר ערך מוסף לבדו או בשילוב עם פעילות גופנית.

המלצה: פעילות גופנית 3 פעמים בשבוע במשך שלושה חודשים

19 המחקרים בסקירה בחנו סוגים שונים של פעילות גופנית, בתדירות ומשכי זמן שונים ונראה כי יש תועלת לתכנית בת 12 שבועות עם תרגילים הכוללים חיזוק וטווח תנועה, שלוש פעמים בשבוע.

על-בסיס העדויות הזמינות הלו מסתבר כי פעילות גופנית סדירה עשויה להועיל למרבית החולים. ניתן לקבוע כי מרבית המבוגרים אינם מקפידים על פעילות גופנית בהיקף הנדרש, ועובדה זו נכונה עוד יותר בקרב חולים עם אוסטיאוארתריטיס.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום כאבי ברכיים, ירך ושחיקת סחוסים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום