הטיפול החדיש בסרטן יפותח בארץ

(0)
לדרג

לאחר פריצת הדרך המדעית בארה"ב והחלמתם של 94% מחולי הלוקמיה הסופניים בניסוי, ברמב"ם מקווים לייצר ולשכלל את הטיפול האימונותרפי החדש תוך שנים ספורות

מאת: מערכת zap doctors

בשורה לחולי הסרטן: הושגה מהפיכה באופן הטיפול במחלה והיא תפותח גם בישראל: לאחרונה הסתמנה פריצת דרך משמעותית בטיפול בסרטן, ובמיוחד בסוגי הסרטן ההמטולוגיים, לאחר שמדענים דיווחו על תוצאות ניסוי מוצלח במיוחד בכנס גדול של ה-AACR, האגודה המדעית האמריקנית העוסקת בחקר הסרטן, שנערך בארה"ב. בין תוצאות הניסוי בלטו העובדות לפיהן 94% מחולי הלוקמיה החריפה מסוג ALL, בהם הכימותרפיה נכשלה, הצליחו להחלים ושבקרב כ-50% מחולי הלימפומה מסוג נון-הודג'קין הסימפטומים נעלמו לחלוטין. יחד עם זאת, מדובר בטיפול הכרוך בתגובה קשה של מערכת החיסון והחוקרים דיווחו גם על מותם של שניים מהחולים.

ד"ר ישי עופרן, מנהל השירות לטיפול בלוקמיה וראש מעבדה לחקר גנטיקה ואימונולוגיה בלוקמיה במרכז הרפואי רמב"ם, מבהיר: "הדיווח הזה הוא עוד הוכחה לעובדה שאנחנו נמצאים בעיצומה של מהפיכה בטיפול בכל הסרטנים ובעיקר באלו ההמטולוגים. אנחנו לומדים לרתום את מערכת החיסון של החולה לטובת חיסול הסרטן. עד כה נעשה שימוש בחומר כימי שהוא סוג של רעל שיודע להרוג את הסרטן עם כל תופעות הלוואי הידועות שנלוות לכך. חשוב לציין שהטיפול הזה כרגע יקר מאוד, אבל חלק מהעבודה, ובעיקר הייצור העכברי, יוביל בסופו של דבר להוזלה שלו. בניסוי הזה הוכיחו שהטיפול מאוד יעיל ועכשיו נותר להוזיל ולשפר את פריצת הדרך הגדולה שנעשתה".

מכונת הרג ביולוגית של האדם עצמו כנגד הסרטן

"הטיפול במתכונתו הנוכחית עדיין רעיל ומסוכן ויש עוד לעשות דרך בכדי לשפר אותו. בטיפול לוקחים תאים ממערכת החיסון של האדם החולה שאינם מצליחים להרוג את הסרטן, ועושים להם מודיפיקציה, שכן חסרה להם המולקולה הספציפית שמזהה אותם כאויב ויש צורך לשנות את הרצפטור, את החיישן, שאמור לזהות את הסרטן ולהפעיל את מערכת החיסון כנגדו. הרצפטור הוא גם מולקולה אנושית שעכברים מסוגלים לייצר אותם בתהליך של הנדסה גנטית. בכך בעצם מייצרים מכונת הרג ביולוגית של האדם עצמו כנגד הסרטן. זהו כלי חדש וטוב שיאפשר טיפול גם באנשים שבהם הכימותרפיה נכשלה. הטיפול הזה היה אמור להיות לכאורה טיפול אלגנטי ביותר אבל בפועל נוצרת בגוף גם דלקת קשה ומאוד לא נעימה בהתאם לכמות הסרטן שיש בגוף של החולה ולכן חשוב להבהיר שלא מדובר בטיפול קסם".

אם כך, האם האופטימיות מוקדמת מדי?

"ההערכה שלי היא שבסוף הטיפול יינתן לחולים שהם בשלב מוקדם יותר, הרבה לפני השלב הסופני בו היו שרויים החולים בניסוי. אני מעריך שזה יינתן כשבגוף החולה תישאר רק כמות קטנה של סרטן לפני התפשטות חוזרת של המחלה ואז יש לצפות שהטיפול יהיה יעיל ובעיקר בטוח יותר. היתרון הגדול שלו הוא שתאים אלו נשארים בגוף המטופל וממשיכים לשמור עליו הרבה אחרי שהטיפול נגמר שכן אלו הם תאים שלו. הם נשארים חודשים, מפטרלים בגוף ומגנים עליו".

צילום אילוסטרציה shutterstock
צילום אילוסטרציה shutterstock

האם הטיפול הניסיוני זמין גם לחולי הסרטן ההמטולוגיים בארץ?

"בשלב זה, אף אחד לא יודע לעשות את זה אבל יש כמה מקומות בארץ בהם נערכים לקראת זה. אצלנו ברמב"ם כבר עם הקמת מרכז המחקר ההמטולוגי הגדול לפני כשנה וחצי, בנינו חדר כחלק מהתשתית לייצורם של תאים אלו. הטכניקות כרגע יקרות מדי, בסדר גודל של מאות אלפי דולרים לחולה ואני מעריך שיעברו כמה שנים עד שזה ייכנס לסל התרופות. ישנן כמה פריצות דרך שצריכות להיעשות כי כרגע מדובר בייצור ספציפי ייחודי לכל חולה. זה עניין של שנים בודדות עד שהטיפול הניסיוני יהיה זמין גם בישראל. בכל מקרה, מדובר בעלויות שאינן שוות לכל נפש. מדובר בייצור ספציפי לאדם בעלויות של מאות אלפי דולרים".

האתגר המדעי: איתור המולקולה הייחודית לתא הסרטני

בחלק מסוגי הסרטן, המולקולה הספציפית הזו עדיין לא זוהתה, כך שנכון להיום הטיפול יעיל בסוגים מסוימים של לוקמיה ולימפומה: לוקמיה לימפתית חריפה, לוקמיה כרונית ולימפומה נון הודג'יקן. לכל שאר הגידולים קיימות שיטות אחרות של אימונותרפיה שגם הן מראות הצלחות.

ד"ר ישי עופרן: "הרצפטור, החיישן, שנמצא על מערכת החיסון ובעצם הורג את הסרטן הוא גורם מפתח בכל השיטה. אבל צריך לאתר את המולקולה הספציפית של הסרטן: אם תיבחר מולקולה שנמצאת לא רק על הסרטן אלא גם על חלקים בריאים אזי מערכת החיסון תתקוף גם אזורים בריאים. כיום יודעים לזהות את המולקולה הספציפית לסרטן מבלי שייגרם לאדם נזק ארוך טווח כתוצאה מהטיפול בו נהרסים התאים שנושאים את הסמן הביולוגי הזה".

האם הטיפול הניסיוני יתאים גם לילדים בהתחשב במערכת החיסון החלשה שלהם?

"בעיקרון בטיפול בסרטן אין הבדל בין מבוגרים לילדים. כמו בכל פיתוח רפואי בשלב הניסיוני שלו, מנסים על מי שלכאורה אין לו מה להפסיד. חשוב לזכור שכל הפעלה של מערכת החיסון היא חרב פיפיות: כל אדם עם שפעת מרגיש רע כתוצאה מזה שמערכת החיסון נלחמת בווירוס, וככל שהווירוס משמעותי יותר מרגישים חולים יותר. לכן בטיפול הניסיוני הזה אני מניח שיישום שלו במקרים פחות קשים של סרטן יעבור לחולה בצורה קלה יותר ועם פחות תופעות לוואי".

בואו לדבר על זה בפורום לוקמיה ואונקולוגיה ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום