תוסף תזונה להרזיה: שקר מסוכן

(0)
לדרג

נערה כמעט קיפחה את חייה, בשל נטילת תוסף תזונה להרזיה. הדיאטנית דנה ויינר: מרבית תוספי התזונה אינם מפוקחים ואסור ליטול אותם מבלי להיוועץ באיש מקצוע

מאת: מערכת zap doctors

נערה הפחיתה 10 ק"ג ממשקלה, בשל נטילת תוסף תזונה, אבל כמעט איבדה גם את חייה. מבית החולים רמב"ם נמסר כי הנערה בת ה-14 שוחררה שלשום (ב') לביתה. הנערה הינה תושבת אחד הכפרים בצפון, שהגיעה לבית החולים עם הפרעות קצב קשות בליבה. היא רכשה דרך האינטרנט תוסף תזונה מסין להפחתת משקל.

"יש להיזהר מאוד מתוספי תזונה או תרופות שמבטיחות הרזיה מהירה", אומרת פרופ' ריבה בריק, מנהלת מחלקת ילדים בבית החולים רות לילדים. "במקרה הזה מדובר בחומר שיש חשד לגביו שהוא מכיל חומרים, שעלולים לגרום להפרעה בקצב הלב והוא נאסר בייבוא לארה"ב כבר ב-2010. גם משרד הבריאות הישראלי הוציא לגביו אזהרה בשנה שעברה. אני ממליצה שלפני שרוכשים תרופה או תוסף תזונה מסוג זה דרך האינטרנט - להזין את שם המוצר בגוגל ולבדוק אם יש התראה לגביו שהוא מסכן את הבריאות".

שאלנו את דנה ויינר, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, על הסכנות הטמונות בתוספי תזונה להרזיה ומהו ההליך הבטוח והנכון להפחתת משקל.

מה הבעיה עם נטילת תוספי תזונה להרזיה?

ויינר: "יש לעשות הבחנה בין תוספי תזונה, שהינם חומרים הנאכלים בנוסף למזון במטרה לספק לגוף חומרים חיוניים כגון: ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן, חומצות אמינו, אינזימי עיכול, צמחי מרפא ועוד, לבין תוסף תזונה, שמבטיח הבטחות שווא, כגון הרזיה. חשוב להדגיש כי אין היום שום תוסף תזונה או תרופה, שבאמת עוזרים להרזיה או בטוחים להרזיה כמו שינוי מהותי באורח חיים".

האם יש פיקוח כלשהו על תוספי תזונה?

ויינר: "אין רגולציה בישראל על תוספי תזונה וגם בארה"ב הרגולציה חלקית, ולכן אף אחד לא ממש בודק את המוצר - האם הוא באמת מכיל את החומרים הכתובים על התווית, האם אין בו חומרים שאינם כתובים, האם וכמה חומרים פעילים יש בו ועוד. מדובר בתחום פרוץ לחלוטין ברמה הגלובלית. משום כך אסור ליטול תוסף תזונה מבלי להיוועץ עם איש מקצוע - רוקח רופא או דיאטנית".

ואם כתוב שמדובר בתוסף תזונה טבעי?

ויינר: "יש תוספי תזונה שמצוין שהם טבעיים ומקורם בצמח מרפא או פרח - זה לא הופך אותם לבטוחים והם עלולים להכיל חומרים פעילים ומסוכנים! גם מקורן של רוב התרופות הוא מצמחים ומן הטבע וזה לא אומר שאין בהם חומרים פעילים שאינם מסוכנים. בחלק מהתוספים מכניסים הורמונים למיניהם, חומרים כימיים, שאולי מדכאים תיאבון, אבל עלולים להיות רעילים. כבר הורידו מהמדף בעבר תרופות להרזיה בגלל שהן הכילו חומרים שגרמו לבעיות קצב ולפרכוסים. חשוב להפנים שאם מוצר מוצג כ"טבעי" זה לא אומר שהוא בטוח. דוגמה לכך היא מאמר שפורסם בשנות ה-80 על קבוצת הרזייה בבלגיה של נשים שנתנו להם עם עשב סיני טבעי ובסופו של דבר כולן פיתחו מחלת כליות קשה, בעקבותיה הגיעו לדיאליזה ואף למוות".

ואם רוכשים תוספי תזונה ברשתות פארמה מוכרות?

ויינר: "גם מוצרים שנמכרים ברשתות פארמה מוכרות אינם בהכרח בדוקים או בטוחים, אלא אם כן מתייעצים אודותיהם עם הרוקח והוא ממליץ לרכוש אותם. יש לו אחריות מקצועית כלפי הקונים".

אם כך, אין חדש תחת השמש ואין קיצורי דרך להרזיה?

ויינר: "נכון. גם ניתוחים בריאטרים (ניתוחי קיצור קיבה) המבטיחים הרזיה מהירה כרוכים בסיבוכים וגם ההצלחה היא חלקית. נתונים מצביעים על 50-30 אחוזי הצלחה בתום 5 שנים. אסור גם לסמוך על ההבטחות של דיאטה ללא דיאטה. בסופו של דבר מה שמסייע להרזיה לאורך זמן זה שינוי תפיסתי ושינויי אורח חיים - לאכול בריא יותר, להפחית סטרס, להפסיק לעשן, לבצע פעילות גופנית. תהליך הדרגתי של ירידה במשקל המשולב בתפריט מאוזן ופעילות גופנית. אין קסמים. ובכלל, הדרך הטובה לטפל בהשמנה היא למנוע אותה מלכתחילה".

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית - שיבא תל-השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום