תרופה לעידוד תאי מוח עצם?

(0)
לדרג

הדסה: ה-FDA אישר ניסוי קליני בבני אדם - טיפול המבוסס על תאי שליה לקליטת תאי מוח עצם ולתיקון נזקי קרינה בחולי סרטן. פרופ' גורודצקי: פריצת דרך חשובה

מאת: מערכת zap doctors

ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, אישר לאחרונה לחברת פלוריסטם להתחיל בניסוי קליני במתן מוצר המופק מתאי שלייה והמיועד לטיפול במצבים של קליטה ירודה של השתלת מוח עצם. הניסוי מתבסס על ממצאי מחקר משותף עם פרופ' רפאל גורודצקי, מנהל המעבדה לרדיוביולוגיה וביוטכנולוגיה במכון שרת במרכז הרפואי הדסה.

אושר הטיפול בתרופה הניסויית המופקת מתאי שליה

האישור הוא לניסוי בפאזה ראשונה של טיפול בתרופה ניסויית חדשה במצבים של כשל בהתאוששות מערכת הדם לאחר השתלת תאי אב המטופויטיים (השתלת מח עצם) האחראים לחידוש תאי מערכת הדם.

התרפיה התאית החדשנית מבוססת על פיתוח מוצר של תאי PLX-R18 שהם תאי שליה נבחרים. הניסויים הבסיסיים שהובילו לפיתוח זה נערכו במסגרת שיתוף פעולה בין המעבדה לביוטכנולוגיה ורדיוביולוגיה בניהולו של פרופ' רפאל גורודצקי במכון שרת של בית החולים הדסה עין כרם בירושלים, לחברת פלוריסטם ושפורסמו לראשונה בעיתונות המדעית לפני כשנתיים.

התאים שפותחו אפקטיביים בהזרקה ישירה לשריר

בניסוי הצליחו להראות שהזרקת תאי PLX-R18, שפותחו בעקבות המחקר על ידי חברת פלוריסטם, אפקטיביים ביותר גם בהזרקה תוך שרירית ישירה למניעת נזקי קרינה קטלניים.
בהמשך, מנגנון הפעולה של המוצר התאי החדש 18PLX-R שנחקר בשיתוף פעולה עם המרכז הרפואי "שריטה" בברלין וחברת פלוריסטם, הראה שתאי השליה מפרישים חלבונים שונים שגורמים להתחדשות מערכת יצירת הדם שנפגעה בעקבות החשיפה למנות קרינה גבוהות.

ממצאים אלו אושרו גם במחקרים נוספים שבוצעו במרכזים מובילים בארה"ב ובארגון הבריאות האמריקאי NIH.

טיפול יעיל גם בנזקי הקרינה של טיפולי סרטן קשים

בכך נסללה הדרך לאישור טיפול יעיל למחלת קרינה חמורה ובמקביל לשיפור קליטה של מוח עצם והתאוששות מערכת הדם במצבים של הרס מוח העצם עקב טיפולים כימיים וקרינתיים קשים במחלת הסרטן.

פרופ' רפאל גורודצקי, מנהל המעבדה לרדיוביולוגיה וביוטכנולוגיה במכון שרת בהדסה: "על פניו נראה שהטיפול עם תאי 18PLX-R ואשר נחקר על ידינו עם חברת פלוריסטם, כמו גם שיטת ההזרקה ישירות לשריר, מהווה פריצת דרך חשובה ביותר בשימוש מעשי בתרפיה תאית מצילת חיים".

בואו לדבר על זה בפורום לוקמיה והשתלות מוח עצם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום