מחלות ריאות: עשר עובדות חשובות

(0)
לדרג

מחלות רבות קשורות בריאות: דלקת סמפונות, אסתמה, מחלת ריאות חסימתית כרונית, פיברוזיס ריאתי אידיופתי וסרטן ריאות. מהם התסמינים והטיפולים?

מאת: ~~פרופ' צבי פרידלנדר ~~

ישנן לא מעט מחלות הקשורות לריאות שלנו ולמערכת דרכי הנשימה, החל מדלקת סמפונות (ברונכיטיס), מחלת האסתמה בעוצמות שונות, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ומחלות קטלניות כמו פיברוזיס ריאתי אידיופתי (IPF) וסרטן ריאות.

חלק מהמחלות הללו כרוניות, חלקן קטלניות - וחלקן ניתנות לטיפול מהיר. בדומה למחלות אחרות, טיפול שאינו מתאים עלול להוביל להחמרת המחלה, לצד נטייה להחמרה בעונת החורף ובסיטואציות נוספות. חלק ממחלות הנשימה נמצאות בשכיחות גבוהה מאוד באוכלוסייה וחלקן מוגדרות כמחלות נדירות.

ריכזנו לפניכם, במאמר זה, עשר עובדות חשובות על מחלות ריאות ונשימה.

1. הכי שכיח אצל ילדים: אסתמה היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר בילדות. נתונים מארצות הברית מעידים על כ-10.5 מיליון ימי לימודים, שילדים מפסידים בכל שנה, בגלל המחלה. מספר ימי העבודה אותם מפסידים מבוגרים, בגלל המחלה, עומד בארצות הברית על כ-14.2 מיליון, המתאימים בערך לחצי מיליון ימי עבודה בארץ. בישראל ישנם כ-300,000 חולים באסתמה, כ-5%-10% מהם סובלים מאסתמה קשה המתאפיינת בדלקתיות כרונית בעצימות גבוהה, הכרוכה בתגובתיות יתר של דרכי הנשימה, המובילה להתקפי אסתמה משמעותיים.

2. מחלות קטלניות: חלק ממחלות הריאות והנשימה הינן מחלות כרוניות, אשר אין כמעט טיפול שיכול לרפא אותן לחלוטין. עם זאת, פיתוחים של השנים האחרונות הביאו למצב שניתן לסייע בשיפור איכות חיי החולים הללו, באמצעות טיפול בסימפטומים השונים - ובאופן התנהלות המחלה, תוך שיפור איכות חייהם של הסובלים ממחלות אלה. כך, לדוגמא, ישנם טיפולים פורצי דרך לראשונה לפיברוזיס ריאתי אידיופתי (IPF), המשנים את מהלך המחלה, משפרים את איכות חיי החולים ומסייעים להאט את קצב הידרדרותה. תרופות אלה אושרו לאחרונה לשימוש במסגרת סל הבריאות לשנת 2016. גם בתחום סרטן הריאות ישנם טיפולים חדשים.

3. מחלות ריאה - לא רק בגיל הזהב: חולים ב-COPD מאובחנים בד"כ בגילאי 50-60 ומעלה. עם זאת, חשוב לדעת כי חלק ניכר מהאבחונים הללו נעשים בשלב מתקדם של המחלה, כאשר כבר בלתי ניתן להתעלם מהסימפטומים. מחלת COPD יכולה להתחיל כבר בגילאי 40+.

4. טיפול גם בשלבים מתקדמים של המחלה: מאחר שחלק ממחלות הריאות והנשימה הינן כרוניות ופרוגרסיביות, כלומר מחמירות עם הזמן, יש הסבורים כי הטיפולים מתאימים רק בשלב ההתחלתי או הקל של המחלה, אך כיום אין הדבר נכון. לדוגמא, אצל חולי אסתמה, במצבים קשים של המחלה המוגדרים כ"אסתמה קשה", השימוש בסטרואידים ובמרחיבי סמפונות אינו תמיד אפקטיבי באותה המידה, אך ישנן אופציות טיפוליות חדשות עבורם, כמו טיפול במשאף חדש, שעשוי לסייע בהפחתת הסיכון להחמרות ולשפר את תפקודי הריאות שלהם. בנוסף, מפותחים ונבדקים בשנים האחרונות טיפולים ביולוגיים חדישים לטיפול במצבי "אסתמה קשה".

5.מחמיר בעונות מעבר ובחורף: מרבית החולים במחלות הריאות והנשימה סובלים יותר מהסימפטומים של המחלות בעונות מעבר ובחורף, זאת משום שישנם אלרגנים באוויר, המעוררים התפתחות של תגובות אסתמטיות או קשיי נשימה חריפים יותר; ובגלל הנטייה לזיהומי נשימה, המתגברים בעונת החורף. הדבר שכיח, למשל, בקרב חולי אסתמה, COPD ופיברוזיס ריאתי (IPF), בין היתר בשל הנטייה להימצא במרחבים סגורים שעות רבות, בשל הטמפרטורה הנמוכה בחוץ, דבר המביא לחשיפה גבוהה יותר לאלרגנים השונים.

6. מחלות נשימה - לא למעשנים בלבד: תפיסה רווחת היא כי רק מעשנים הם אלה הלוקים במחלות נשימה. אמנם הנתונים מצביעים על כך שעישון תורם - ואף מוביל, במקרים רבים, למחלות כמו COPD, פיברוזיס ריאתי או סרטן ריאות. אך כיום ניתן לאתר חולים אפילו במחלות אלה, כמו גם במחלות ריאה ונשימה אחרות, שלא עישנו מעולם. ישנם מקרים בהם עישון עשוי להחריף את תסמיני המחלה ולעוררם, אך לא תמיד עישון מהווה הגורם להתפרצות למחלה.

7. מאכלים הגורמים לליחה ושיעול: ישנם רבים החולים במחלות נשימה, ביניהן אסתמה, COPD ו-IPF - אשר סובלים מליחה מרובה ולכן נמנעים ממאכלים מסוימים ובמיוחד חלב ומוצריו. כיום, הדעות בקהילה הרפואית חלוקות בנושא - ואין הוכחה ברורה לצורך להימנע ממזונות מסוימים. ישנם מזונות שייתכן כי הם מעודדים ייצור של ליחה, כמו למשל חלב, פירות הדר, בננות ובוטנים. מאידך, ישנם מאכלים שתוארו בעבודות קטנות, כבעלי יכולת לסייע כמו קוואקר ואשכולית אדומה.

8. טיפול מידי לטווח קצר וטיפול לטווח ארוך: ישנם טיפולים למחלות ריאות ונשימה, שנועדו לסייע בצורה מידית ומהירה, כך למשל במהלך התקף אסתמה המתרחש כעת. לצד המענה הטיפולי המהיר, ישנם טיפולים שנועדו לטיפול לטווח ארוך. המטרה של טיפולים אלה היא לסייע במניעת התלקחויות והחמרות באסתמה; לדוגמא, לסייע בהקלה ומניעת סימפטומים של חולי סרטן ריאות וכן להאט את קצב התדרדרות מחלת פיברוזיס ריאתי (IPF).

9. תורשה חשובה - אך היא לא כל העניין: ישנן מחלות כמו אסתמה, אשר נמצא קשר בין חולי במשפחה לבין הצפי להיארעות המחלה. עם זאת, בניגוד אולי למחשבה כי מחלות עוברות בתורשה באופן אוטומטי, לא מדובר במצב מוחלט. זאת, מאחר שישנם מקרים רבים - בהם, למשל, ילדים להורים חולי אסתמה לא חלו במחלה. במחלות ריאות ונשימה נוספות, בהן COPD, פיברוזיס ריאתי, סרטן ריאות וכו', תואר קשר תורשתי כגורם לחלות, אך במידה פחותה.

10. התאמת הטיפול למצב החולה: בדומה למחלות בתחומים אחרים, גם בתחום מחלות הריאות והנשימה, יש חשיבות גדולה להתאמת הטיפול למצבו של החולה, בפרט כיום, כאשר יש מגוון של טיפולים, חידושים ופיתוחים, המאפשרים לסייע לחולה בצורה ממוקדת ונכונה יותר. חשוב לזכור כי שימוש קבוע בתרופות, אשר אינן מתאימות למצב החולה, כרוך בסיכונים לפיתוח סיבוכים שונים. הטיפול עשוי להיות בלתי מספק, כמו טיפול לסירוגין בלבד באסתמה, או טיפול במשאף שלא מספיק אצל מטופל הסובל מאסתמה קשה, או טיפולים לא מתאימים לחולי COPD, אשר עלולים לחשוף אותם לתופעות לוואי ללא תועלת נלוות.

פרופ' צבי פרידלנדר הוא מנהל מרכז הדסה ל-COPD ונזקי עישון ומזכיר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום