צניחת עפעפיים בילדים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בעיה מולדת בשריר המרים את העפעף גוררת תופעה של עפעף צנוח בילדים - בעיה אסתטית העלולה להפוך, בהיעדר טיפול בזמן, לבעיה תפקודית ולפגוע בראייה

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2317081 (מספר מקשר)

עפעפיים צנוחים אצל ילדים, משמעם מצב בו העפעף של הילד איננו בגובה הנכון. צניחת עפעפיים בילדים מהווה תופעה רפואית שאינה נפוצה אך כשקיימת - מאוד מטרידה.

מדובר בתופעה מולדת: הילד נולד עם חוסר תפקוד מספק של השריר המרים את העפעף; ואז, במצב בו העין פקוחה, העפעף איננו מורם באופן מספק - והוא בגובה נמוך מהרגיל.

המנח של העפעף, בילד ללא צניחת עפעפיים, צריך להיות בגובה של כמילימטר וחצי מתחת לקו הצבע של הקשתית העליונה של העין. כל מנח, מעבר למיקום זה, ייחשב לעפעף צנוח. בצניחת עפעפיים בילדים, כאמור, לרוב מדובר במצב מולד.

מה מאפיין את המצב הרפואי של עפעפיים צנוחים בילדים?

אצל ילד כזה, השריר האחראי להרמת העפעף לא התפתח באופן מלא ומספק - והוא מתקשה למלא את תפקידו בפתיחת העין, מה שמשאיר את הילד עם עין "חצי עצומה". ישנם ילדים עם שני עפעפיים צנוחים, אחרים עם עפעף צנוח יחיד. מידת הצניחה משתנה מילד לילד: ישנן צניחות חמורות יותר וחמורות פחות.

מהן ההשלכות של עפעפיים צנוחים אצל ילדים?

תלוי במידת הצניחה ובחומרתה. על פי רוב, עפעף צנוח במידה קלה מאוד איננו מורגש - והמצב יכול שלא לדרוש התייחסות; אולם אם מדובר בצניחת עפעף יותר חמורה, אז ההשלכות שלה מגוונות.

ראשית, יש פגיעה אסתטית - פניו של הילד נראים פחות יפים ואפילו מעוותים. עפעף צנוח, בוודאי במקרים של א-סימטריה בין העיניים, כאשר רק עפעף אחד צנוח, מתבטא כעיוות בולט בעיניים, שהרי העיניים הם חלק מרכזי ומשמעותי בפנים. לא ניתן שלא להבחין בעיוות. מפגע אסתטי בולט ומרכזי כזה עשוי לגרור השלכות רגשיות-נפשיות שליליות ביותר. הילד נראה זועף, מנותק, עייף, חולמני, כועס ואדיש. החברה רואה בו מישהו חסר חיוניות וחסר חדוות חיים. הוא זוכה להערות ו"ניעורים", חשוף לדרישות מההורים והמורים ולעתים מהווה אפילו מושא ללעג של הילדים. מצב זה, בו יש פער וחוסר התאמה בין התחושות האמיתיות של הילד לבין ההבעה שמתקבלת, בשל צניחת העפעף, מקשה על הילד את התקשורת עם הסובבים ואת יכולת ההתנהלות החברתית והבין אישית. הילד נראה עייף, כעוס, מנותק ועצבני, גם כשהוא שמח, חברותי וטוב לב.אבל התחושות הללו לא משודרות החוצה - ונוצר שיבוש תקשורתי שמקשה חברתית ורגשית על הילד.

שנית, תיתכן פגיעה אורתופדית - כאשר העפעף הצנוח מכסה את האישון באופן חלקי או מלא, הילד מתקשה לראות. וכדי לשפר את ראייתו, הוא מטה את הראש לאחור באופן אינסטינקטיבי. חזרה על פעולה זו עלולה לגרור בעיות בצוואר וליקויים במנח הראש. ילד שסובל מגיל כה צעיר מבעיות שלד ושרירים, עשוי לסבול מפגיעה זו לאורך כל חייו.

שלישית, במקרים של צניחת עפעפיים חמורה, תיתכן גם פגיעה בראייה. מקורה של מערכת הראייה שלנו במוח, שהפעילות בו חיונית להשלמת תהליך הראייה. כאשר הילד מתקשה לראות בעין, בשל העפעף המסתיר את האישון, עלול להיווצר מצב בו המוח מוותר על הראייה בעין "הבעייתית" ומתמקד בפעולה רק עם העין הבריאה. מצב זה עלול לגרור התפתחות של עין עצלה. עד גיל תשע, מערכת הראייה מבשילה ומתפתחת ובמצב של עין עצלה, יש אזור שלם המעורב במערכת הראייה במוח, שלא מתפתח בצורה תקינה.

אם מצב זה לא מטופל עד גיל תשע, העין תישאר פגועה ועצלה כל החיים. פגיעה כזו מתרחשת כאשר צניחת העפעפיים היא חמורה - ומשום שהיא מסכנת את הראייה של הילד, יש לטפל בה בהקדם האפשרי.

אז מה עושים? איך מטפלים בעפעפיים צנוחים?

הטיפול היחיד בעפעף צנוח הוא ניתוח. אם מדובר בצניחת עפעפיים חמורה והעפעף מכסה את כל האישון, רצוי לבצע את הניתוח מוקדם ככל הניתן - ואפילו בחודשים הראשונים לחיי התינוק.

מה נעשה במסגרת ניתוח של עפעפיים צנוחים?

תלוי בחומרת הצניחה של העפעף ובמידת התיקון הנדרשת.

כאשר צניחת העפעף חמורה ומסכנת את ראייתו של הילד, ייצרו במהלך הניתוח מתלה מצח פרונטלי, שתפקידו להרים את העפעף ולתפקד כמו שהשריר "הבעייתי" אמור היה לתפקד. בניתוח מחברים את שריר המצח ואת העפעף בעזרת חוט משי עבה, או חוט סיליקון, ומשתמשים בשריר המצח כדי שירים את העפעף. במקרים של צניחת עפעפיים חמורה פחות, משתמשים בשריר שמרים את העפעף - ומנצלים את העובדה שהוא מתפקד באופן חלקי. במקרים אלה, הניתוח יכלול את קיצור השריר המרים את העפעף - מבלי לערב את שריר המצח.

האם צניחת עפעפיים בילדים שונה מצניחת עפעפיים במבוגרים?

צניחת עפעפיים במבוגרים איננה מולדת, אלא מהווה לרוב שני תהליכים שקורים עם הגיל. הראשון, בו מצטברים עודפי עור ושומן בעפעף העליון; ובתהליך איטי, יחד עם כל עור הפנים, הוא מתחיל בצניחה מטה. השני כרוך בהינתקות פנימית, תת עורית, של השריר מרים העפעף מהעפעף עצמו. ישנם מקרים בהם שיתוק עצבי גורם לצניחת עפעף.

האם הטיפול במקרה של צניחת עפעף במבוגרים הוא טיפול שונה?

אכן, שונה. אצל מבוגרים, מדובר בניתוח בו מחובר מחדש השריר המרים את העפעף אל העפעף - בצורה פנימית ו/או שמסירים את עודפי העור שמסתירים את הראיה ו/או מהווים מיטרד אסתטי. בכל מקרה -כל ניתוח הרמת עפעפיים מהווה ניתוח שמצריך מיומנות וניסיון של המנתח. יש להקפיד על רמת דיוק מרבית ועל שמירה על סימטריה בין שתי העיניים, כדי שהעפעף יורם והמראה הסופי שיתקבל יהיה אידיאלי.

מה צפוי לילד בתקופת ההחלמה מהניתוח?

לאחר הניתוח, תהיה מעט אי נוחות ובעיקר נפיחות ושטפי דם, באזור העפעף המנותח. הטיפול בשלב זה שואף להוריד את הנפיחות, בעזרת רטיות קרות. תופעות אלה פוחתות בהדרגה, עד להיעלמותן המוחלטת תוך שבוע עד שבועיים. הנפיחות לא נעלמת לגמרי, אלא יורדת בהדרגה, במהלך חודשים ספורים לאחר הניתוח. במהלך חודשי ההחלמה הללו, יש למרוח בעין חומר סיכה (משחה) בתדירות שהולכת ופוחתת עם חלוף הזמן. במהלך תקופת ההחלמה - תקופה בת מספר חודשים - הילד יישן עם עין פתוחה במידה הולכת וקטנה עם הזמן.

לסיכום: צניחת עפעפיים עלולה להיות מפגע אסתטי, אבל לא רק אסתטי; היא עלולה גם לגרור פגיעה אורתופדית במערך השלד והשרירים ו/או פגיעה במערכת הראייה. כדי להימנע ממצבים אלה, יש לזהות את הבעיה בזמן - ולטפל בה בהקדם. הטיפול בעפעפיים צנוחים בילדים כולל ניתוח להרמת העפעף, בעזרת קיצור השריר המרים את העפעף, או בעזרת יצירת מתלה בין העפעף לשריר המצח. כך או כך, מושגת תוצאה טובה של שיפור המצב, הרמת העפעף ופתיחת העיניים.

ד"ר בנימין שלו הוא מומחה ברפואת עיניים, מומחה בניתוחי עפעפיים, דרכי דמעות ופזילה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום