טיפול תומך לחולים אונקולוגיים

(4)
לדרג

הרפואה "הקלאסית" מתמקדת בטיפול במחלת הסרטן והרפואה הפליאטיבית מתמקדת בטיפול בחולה ובני משפחתו. כתבה לרגל יום הסרטן הבינלאומי

מאת: ד"ר עזרא קודסיזדה

מאז ומתמיד פעלה הרפואה מתוך מטרה לרפא מחלות. בניגוד לרפואה ה"קלאסית", טיפול תומך מתמקד בחולה - ולא במחלה. מטרת הטיפול התומך היא להביא להקלה בסבל של החולה ובני משפחתו, תוך שימת דגש על מתן מענה לחולים במחלות קשות וחשוכות מרפא.

מהו, בעצם, טיפול תומך?

לרוב, טיפול תומך כולל צוות רב מקצועי, הכולל רופא מומחה בטיפול פליאטיבי, עובד סוציאלי ואחיות שעברו הכשרה מיוחדת בטיפול תומך. טיפול תומך כולל הקלה על הסימפטומים הגופניים של החולה, הנובעים מהמחלה או מהטיפולים בה, לצד תמיכה נפשית בחולה ובבני משפחתו.

צוות הטיפול התומך מעניק מענה רחב לחולים ולבני משפחתם - ומסייע להם, בין היתר, גם בנושאים הנוגעים למיצוי זכויות ומתן מענה משפטי לחולים, בהתאם לחוק החולה הנוטה למות, ייפוי כוח לעניינים רפואיים, איתור חולים הזקוקים לשיקום ופיזיותרפיה ועוד.

הרפואה הפליאטיבית רואה את החולה ובני משפחתו כיחידה אחת, ולכן מסייעת גם לבני המשפחה בהתמודדות עם הקשיים שהם חווים בתקופה זו.

כיצד "נולד" תחום הטיפול התומך?

ניצניו של הטיפול התומך החלו בחולים אונקולוגיים, עם ההבנה שחולים אלה סובלים מסימפטומים שונים הנובעים ממחלתם ואף מהטיפולים הניתנים להם, כמו גם ממגוון קשיים אחרים, הנוגעים להתמודדות עם מחלה סרטנית.

כך, בעוד שבעבר עיקר הטיפול בחולים אלה נעשה על ידי אונקולוגים, בשנים האחרונות גדל חלקו של הטיפול התומך בקרב חולים אלה. זאת ועוד: אם בעבר טיפול תומך הוצע בעיקר לחולים סופניים, הנמצאים בסוף דרכם, כיום קיימת הבנה כי יש חשיבות למתן טיפול תומך גם לחולים אונקולוגיים שמחלתם ניתנת לריפוי; ואפילו מוטב שהדבר ייעשה קרוב ככל הניתן למועד אבחון המחלה.

מהו ההבדל בין טיפול תומך לחולה סופני, לבין טיפול תומך לחולה שמחלתו ניתנת לריפוי?

תפקיד הטיפול התומך משתנה, בהתאם לצרכי החולה ולשלבי מחלתו. כך, בקרב חולים שסובלים ממחלה הניתנת לריפוי, הטיפול התומך עשוי להתמקד בהקלה על תופעות לוואי של הטיפולים התרופתיים ובהתמודדות עם תקופת המחלה והקשיים שהיא מערימה על חיי היומיום.

לעומת זאת, בקרב חולים סופניים, הטיפול התומך מתמקד לא פעם בליווי ותמיכה בחולה ובבני משפחתו, במעבר ל"הוספיס בית" או הוספיס אשפוזי, אם החולה מעוניין בכך. בהתמודדות עם אובדן ובנושאים הנוגעים לסיום חייו של החולה - ובהם: האם ירצה לסיים את חייו והאם הוא מעוניין להמשיך בטיפול התרופתי למחלה.

מה בנוגע לאיזון כאב של חולי סרטן?

אחד הסימפטומים הבולטים והשכיחים, המופיעים בקרב כ-80% מהחולים האונקולוגיים, הוא כאב - בין אם מדובר בכאב המופיע כתופעת לוואי של הטיפולים במחלה, או בכאב הנובע מהמחלה הסרטנית עצמה.

בהתאם לכך, במקרים רבים, הטיפול התומך יסייע במתן מענה לבעיה זו. אחד הכאבים הקשים ביותר, ממנו סובלים 40%-94% מחולי הסרטן, הינו כאב מתפרץ. מדובר בכאב פתאומי, חד ועוצמתי, שמגיע תוך מספר דקות לשיאו. משככי כאבים סטנדרטיים אינם מסייעים בשיכוך הכאב - והוא מאמלל ומייסר את החולים. מספר מחקרים שנעשו בנושא, מצאו כי חולים הסובלים מכאב אונקולוגי מתפרץ, מדווחים על פגיעה משמעותית באיכות החיים, לעומת חולים אחרים; ובנוסף, משביעות רצון נמוכה משמעותית בנוגע לטיפול במחלתם.

חולים הסובלים מכאב מתפרץ עשויים להגיע בתכיפות גבוהה יותר לבית החולים, בניסיון למצוא מענה טיפולי לכאבם, דבר שמגדיל את עלויות חולים אלה עבור המערכת, ופוגע ביכולת של החולים האלה להתרכז במאמצי ההחלמה ממחלתם העיקרית - הסרטן.

מה ניתן לעשות בנוגע לכאב מתפרץ?

עבור חולים אלה, הצוות הפליאטיבי יכול לסייע בהתאמת טיפול תרופתי ממשפחת האופיואידים (הרכיב העיקרי בהם הינו מורפין, או אחת מנגזרותיו). בשנים האחרונות, חלה פריצת דרך בתחום, כאשר התגלו חידושים טכנולוגיים, המאפשרים צורות חדשות למתן אופיואיד בשם פנטניל, שהינו משכך כאבים רב עוצמה, שספיגתו בגוף מהירה יותר - וביכולתו לחדור את מערכת העצבים המרכזית.

שימוש בפנטניל בקרב חולים הסובלים מכאב אונקולוגי מתפרץ, מסייע במתן מענה מהיר ויעיל לכאב. בתחילה, ניתן הפנטניל לחולים אלה ככדור דרך הפה; ובשנים האחרונות, פותחו טיפולים שונים הנספגים במהירות דרך ריריות האף והפה; ובהתאם, משך הזמן החולף עד להשפעתם התקצר משמעותית. בין הטיפולים החדישים יותר, ניתן למנות את פקפנט, המיועד עבור חולים הסובלים מכאב אונקולוגי מתפרץ ומסייע בשיכוך מהיר של הכאב - וניתן בתרסיס לאף; וכן את פנטורה ואבסטרל, הניתנות כלכסניות מתחת ללשון או בהצמדה לחיך הפנימי.

מה בנוגע למודעות לתחום הטיפול התומך? האם מטופלים ובני משפחה ואנשי צוות במרפאות השונות מודעים לקיומו של התחום?

המודעות לצורך בטיפול תומך נמצאת בעלייה תמידית. הדבר מתבטא, בין היתר, בהקמת מרפאות ייעודיות לטיפול תומך, שהוקמו בשנים האחרונות במגוון בתי חולים; ובנוסף, חלק מקופות החולים מציעות לחולים שירותים פליאטיביים, במידת הצורך.

עם זאת, קיים עוד מקום לשיפור בתחום. כך, בשנת 2009, ניסח משרד הבריאות הנחיות לבתי חולים, קופות חולים ומוסדות בריאות אחרים, לכלול שירותים פליאטיביים לכל חולה שזקוק לכך. על מנת שהדבר יתקיים ומוסדות הבריאות הרלוונטיים יוכלו להציע שירות זה לחולים הזקוקים לו, על משרד הבריאות לתקצב בהתאם את הנושא.

ד"ר עזרא קודסיזדה הוא מומחה באונקולוגיה וברפואה פליאטיבית, מנהל יחידת טיפול בית אונקולוגי במחוז מרכז של קופ"ח כללית.

בואו לדבר על זה בפורום כאב בקרב חולי סרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום