ישראל: מס' חולי סרטן עלה פי 5

(0)
לדרג

הבשורה הטובה היא שגם מספר המחלימים עלה פי 9 ב-50 שנה האחרונות. בזמן שחלה עלייה בסרטן האשכים שמזוהה עם צעירים, חלה ירידה בסרטן השחלות הקטלני

מאת: מערכת zap doctors

ב-50 השנים האחרונות מספר החולים שאובחנו כחולים בסרטן עלה פי 5. יחד עם זאת, מספר המחלימים עלה פי 9. בשנת 2013 אובחנו 29,779 חולים חדשים בישראל, 85% מהם יהודים למרות ששיעור היהודים באוכלוסייה הכללית הוא 75% בלבד).
כך עולה מנתונים שהוצגו אתמול (ד') במפגש עיתונאים באגודה למלחמה בסרטן לרגל יום הסרטן העולמי על ידי פרופ' ליטל קינן- בוקר סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות ויועצת האגודה למלחמה בסרטן.
לדברי פרופ' קינן-בוקר, המגמה בתחלואה מראה על ירידה ביהודים החל ממחצית שנות ה-2000 ובערבים ירידה מסוף העשור, עם התייצבות בשנים האחרונות.

סוגי הסרטן העיקריים בגברים יהודים וערבים

סרטן הערמונית, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הריאה, סרטן כיס השתן ולימפומה שאינה הודג'קין. בגברים יהודים התחלואה בסרטן הערמונית גבוהה יותר ביחס לשאר מחלות הסרטן, ואילו בקרב גברים ערבים שיעור סרטן הריאה גבוה יותר.

סוגי הסרטן העיקריים בנשים יהודיות וערביות:

בשתי קבוצות האוכלוסייה גידולי השד הם כשליש מכלל הגידולים וגידולי המעי הגס והחלחולת הם כ-11% מכלל הגידולים הן ביהודיות והן בערביות. סרטן הריאה, סרטן בלוטת המגן (תירואיד), סרטן הרחם ולימפומה שאינה הודג'קין היו גם הם בין הגידולים השכיחים בנשים. בשנת 2013 25% מכלל הפטירות בישראל (10,698 חולים) היו כתוצאה ממחלת הסרטן. שיעורי התמותה מצביעים על מגמת ירידה ביהודים ונשים ערביות. בגברים ערבים השיעורים יציבים.

שיעור סרטן שחלה בירידה, סרטן האשך בעלייה

השנה בחרו באגודה למלחמה בסרטן להתמקד בשתי מחלות סרטן המציגות מגמות הפוכות. התחלואה והתמותה מסרטן השחלה נמצאת במגמת ירידה, אבל היא עדיין נחשבת למחלה קטלנית מאוד. אחת הבעיות העיקריות היא שאין בדיקה לגילוי מוקדם של המחלה ואין תסמינים ספציפיים. גורמי סיכון למחלה: גיל מבוגר, השמנה, היסטוריה מיילדותית של אי ולדנות או גיל הריון ראשון גבוה, גורמים הורמונליים דוגמת אי שימוש בגלולות; טיפול הורמונלי חלופי, רגע גנטי (BRCA), סיפור אישי ומשפחתי של סרטן השד, השחלה, המעי הגס.

סרטן השחלה: שיעורי תמותה גבוהים

ההישרדות מהמחלה אינה גבוהה. בשנת 2013 אובחנו 361 חולות חדשות עם סרטן השחלה. כשני שליש מהחולות בסרטן השחלה מאובחנות בשלב גרורתי, ולכן שיעורי התמותה גבוהים יחסית לשיעורי התחלואה. בשנת 2013 נפטרו 276 נשים מהמחלה. זהו הסרטן הקטלני החמישי בנשים.

היארעות סרטן השחלה בעולם נמצאת במגמת ירידה; על פי מחקר מארה"ב, הירידה ניכרת בכל קבוצות הגיל, אולם בקרב נשים בנות 50 ומעלה קצב הירידה התחזק מאז 2002, שנה בה חלה ירידה חדה בצריכת טיפול הורמוני חלופי על ידי נשים ברחבי העולם בעקבות פרסום תוצאות מחקר ה-Women's Health Initiative. גורמים נוספים התורמים לירידה בהיארעות המחלה: עליית השימוש בגלולות למניעת היריון, כמו גם אולי לכריתה המונעת של השחלות בקרב נשאיות המוטציות הגנטיות.

סרטן האשך: טיפול יעיל ותמותה נמוכה

בניגוד לסרטן השחלה, התחלואה בסרטן האשך נמצא במגמת עלייה, אך שיעורי התמותה נמוכים מאד, גם בשל העובדה שלמעלה מ-70% מהחולים מאובחנים בשלב מוקדם עם הופעת גוש באשך שהוא תסמין ברור למחלה. סיבה נוספת היא העובדה שגם שלבים מתקדמים יותר המחלה ניתנת לטיפול יעיל מאד. בשנת 2013 אובחנו 169 חולים חדשים בסרטן האשך שהם 1.4% מכלל מקרי הסרטן החדשים בגברים והעלייה המתמשכת בתחלואה בסרטן זה היא הן ביהודים והן בערבים.

הבשורות הטובות הן ש-74% מהחולים אובחנו עם גידול בשלב מוקדם, וגם אלה שאובחנו בשלב גרורתי מתקדם הטיפול בהם מביא לריפוי של כ-50%.בין גורמי הסיכון למחלה ניתן למנות: גיל צעיר, טמירות האשך, בעיות בהתפתחות האשך, בעיות פוריות, סיפור משפחתי, גזע לבן, חשיפה תוך רחמית ל-DES (אסטרוגן סינתטי) ועוד.

תמונת המצב בישראל דומה למצב בעולם והגורמים לעלייה בשיעורי התחלואה בסרטן האשכים בעולם, אינם ברורים. ההשערות מתייחסות לשילוב של גורמים גנטיים וגורמים סביבתיים. ד"ר זוהר דותן, יו"ר החברה לאורואונקולוגיה מבהיר כי כל מקרה שני של סרטן בגברים הוא ממקור אורולוגי (סרטן ערמונית, סרטן אשכים, שלפוחית השתן וכליה). סרטן אשכים, זהו סרטן נדיר אבל יש לו חשיבות כי הוא מתגלה בעיקר בצעירים ולכן קיימת חשיבות גדולה לערנות לגוף ולגילוי מוקדם.

"הבושה עלולה להרוג"

זהבה מרום, אמו של תומר בן ה 22 שהחלים מסרטן האשך מספרת על בנה שכמעט מת מסרטן האשכים בשל הבושה: "חוסר המודעות שחקה לרעתנו כי תומר קיבל לאחר שחרור מהצבא מכה באשך והוא לא סיפר והמתין שיעבור לו. בזמן הזה האשך התנפח, אולם לא סיפר דבר במשך חצי שנה. כשראיתי שהוא מתקשה בישיבה שאלתי לפשר העניין ולאחר שהבנתי את הבעיה תומר נשלח לבירור בו התגלה כי יש לו סרטן גרורתי באשכים. יש להסיר את מעטה הבושה, כי נער צעיר לא ימהר לספר לאימא שלו או לרופא על בעיה באשך, דבר העשוי להציל את חייו. תומר עבר כריתת אשך וטיפול כימותרפי וכן ניתוח בטן מורכב להוצאת הגרורה. כיום הוא בסדר אבל חשוב להעלות את הנושא למודעות בקרב צעירים".

מחצית מהגברים בעולם סובלים מתת פוריות

עלייה בהיארעות סרטן האשך מתווספת לבעיה נוספת הקשורה למערכת הרבייה: נמצא כי 50% מהגברים בעולם סובלים מתת פוריות, כך עולה מנתונים שמציג ד"ר חגי לוין, ראש המסלול לבריאות וסביבה, בית ספר לבריאות הציבור האוניברסיטה העברית. ד"ר לוין שותף לקבוצת מומחים עולמית שמנסה לאתר ולהבין את הגורמים לבעיות במערכת הרבייה, שככול הנראה מיוחסות להשפעות סביבתיות, ביניהם סוגי סרטן המושפעים מהורמונים דוגמת סרטן השד והשחלה בנשים, וסרטן האשכים והערמונית בגברים.

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן מסכמת באומרה כי "שליש ממקרי הסרטן ניתנים למניעה. מודעות למניעה ולגורמי סיכון מפחיתה תחלואה בסרטן. רק השנה צפויים למות 8 מיליון איש בעולם בשל מחלת הסרטן.

יעל שפירא מנכ"לית עמותת "אחת מתשע" שבה וקוראת להסדרת מדיניות לגילוי מוקדם של סרטן השד בקרב נשים צעירות: "בכל שנה, כ-20% מהמאובחנות בסרטן השד מדי שנה הן נשים צעירות מתחת לגיל 50. עבור נשים אלו אין מדיניות מסודרת של גילוי מוקדם, וזאת למרות שגילוי מוקדם משפיע על מהלך המחלה, על הטיפולים ועל הסיכוי לחיות לאחריה. אחוזי הריפוי בגילוי מוקדם עומדים על למעלה מ- 90%. נתון זה מדגיש את החשיבות במציאת פתרון ויישום מדיניות עבור נשים צעירות על ידי משרד הבריאות. אני פונה אליכן, נשים מעל גיל 30, וקוראת: אנא היבדקו אצל כירורג שד אחת לשנה, היו מודעות וקחו אחריות על גופכן".

בואו לדבר על זה בפורום החלמה מסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום