תינוקות בישראל: היקף ראש זהה

(0)
לדרג

משרד הבריאות מפרסם כי אין הבדל בהיקפי הראש של תינוקות בין הנפות השונות בארץ; ולגבי נתוני המחקר החיפאי מדגיש כי יש לתקף את המידע שפורסם

מאת: מערכת zap doctors

סיום זמני לפרשת הזיהום במפרץ חיפה? משרד הבריאות פרסם אתמול (ד') כי אין הבדל בהיקפי ראש של תינוקות בין הנפות בארץ.

במשרד הבריאות בדקו את הנתונים אודות היקפי הראש של יילודים כפי שרשומים בטיפות החלב ברחבי הארץ. מעיבוד ראשוני של ממוצעי הנתונים עלה כי אין הבדל בהיקפי הראש של תינוקות בין הנפות הראשונות בארץ כשהיקף הראש הממוצע בבנים הוא 34.7 ס"מ בקירוב, ואילו בבנות: 34.10 ס"מ בקירוב. את הנתונים המלאים ניתן לראות בהודעת משרד הבריאות.

בהודעה שפרסם אתמול המשרד נכתב: "בעקבות המחקר אשר פורסם ביחס להיקף ראש של ילודים באזורים ספציפיים בחיפה, החלו אנשי המקצוע במשרד הבריאות לבדוק את הנתונים הנאספים מטיפות החלב ברחבי הארץ, ביחס להיקף הראש של ילודים, ב-6 החודשים האחרונים. מהנתונים נובע כי אין הבדל בין הנפות השונות בישראל. יצוין, שמדובר באיסוף נתונים גולמיים ועיבוד ראשוני של ממוצעים בלבד, משרד הבריאות ממשיך בעיבוד הנתונים, בתהליך של שקיפות".

לגבי נתוני המחקר החיפאי הגיבו במשרד הבריאות: "ביחס לממצאי המחקר שנעשה באזור חיפה, אנו חוזרים ומדגישים כי כמו בכל מחקר מדעי, יש לתקף את המידע והמסקנות ולבצע בקרת עמיתים בכדי לוודא את איכות הממצאים".

"להקפיא עבודת מפעלים מזוהמים"

טרם הודעת משרד הבריאות פרסם ראש עיריית חיפה, יונה להב את דרישתו מהממשלה לפיה "יש להקפיא את כל פעילות המפעלים המזהמים עד לסיום המחקר והצגת נתוני האמת הנוגעים לבריאותנו".

פרסום הדרישה הגיע לאחר שהתקיימה ישיבת מועצה סוערת ורבת משתתפים לרבות שר הבריאות, יעקב ליצמן, והשר לאיכות הסביבה, אבי גבאי, לשם דיון בזיהום האוויר הקשה בעיר. כזכור, הדיון התבקש בעקבות הסערה שחולל פרסומם של תוצאות מחקר של אוניברסיטת חיפה לפיו הזיהום פוגע בהתפתחותם של התינוקות בעיר. במהלך הדיון נשמעו צעקות מחאה לעבר השרים וראש העיר ובמקביל התקיימה הפגנת הורים וילדים אל מול בניין העירייה במחאה על חידלון ידי הרשויות בכל הנוגע לזיהום המתמשך זה שנים ארוכות.

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור הגיב בשם ההסתדרות הרפואית בישראל על המחקר אודות הזיהום בחיפה: "עלינו להמתין להשלמת המחקר על הקשר בין זיהום אוויר להיקפי ראש באזור חיפה על מנת שנוכל להתייחס מקצועית לשיטות, לתוצאות ולהשלכות על בריאות הציבור. מחקרים בעולם הצביעו על קשר ברור בין זיהום אוויר להתפתחות העובר... אנו תומכים במאמצי המשרד להגנת הסביבה וכל השותפים להקטנת זיהום האוויר בחיפה ובכל הארץ...אנו קוראים לגישה של "בריאות בכל מדיניות" ולתת משקל מרכזי לשיקולים בריאותיים בכל מדיניות".

הנתונים שהודלפו: "מחייבים התייחסות מקצועית"

בהודעה שפורסמה מטעם עיריית חיפה דוחים את הטענות הקשות מצד התושבים ומבקשים להבהיר כי: "עיריית חיפה והעומד בראשה נלחמים מזה שנים על איכות האוויר ובריאותם של תושבי חיפה, והיא תמשיך לעשות זאת גם בעתיד, במשנה תוקף. הנתונים שהודלפו לאמצעי התקשורת השבוע מחייבים התייחסות עמוקה ומקצועית...ככל שהשרים סתרו ושללו את הנתונים שפורסמו בתקשורת, ואף על האמירות הקובעות כי זיהום האוויר בחיפה דומה או אף נמוך ממרכזי אוכלוסין אחרים בישראל, אין אנו מרפים מהמאבק ומתעקשים על השלמת המחקר והמשך המאבק כנגד המפעלים המזהמים. זאת, מתוך תפיסה כי בריאות התושבים קודמת לשיקולים כלכליים".

האומנם יועברו מפעלים לדרום?

כזכור, ראש העיר חיפה כבר סגר בעבר הלא רחוק את בתי הזיקוק ובית המשפט הורה לפתוח אותם מחדש. כעת מפנים בעירייה אצבע מאשימה כלפיי המדינה שאינה מבצעת את החלטת בית המשפט להעביר את המפעלים המזהמים לדרום הארץ:

"אחרי מאבקים רבים אותם הוביל יהב, הכריע בג"ץ בנושא מיכל האמוניה והורה להעתיקו לדרום. המדינה לא מבצעת את החלטת בית המשפט. ראש העיר חיפה נלחם באופן אישי בוועדות השונות כנגד הרחבת בז"ן ואלה היו נציגי הממשלה שנאבקו נגדנו. גם כנגד מכלי הדלקים של תש"ן היה זה ראש העיר ששלל את רישיון העסק, ואנו ממשיכים במאבקנו לסילוקם הסופי".

צמצום הזיהום בחיפה ב-50% בשלוש שנים

נראה כי המאבק למען מפרץ חיפה נקי יותר צפוי להימשך: "עיריית חיפה תמשיך לדרוש ממשרדי הממשלה את כל השקיפות, ותתעקש על שיתוף הציבור בכל המהלכים. אנו מצפים מהשרים להמשיך לפעול במלוא התוקף, לסייע לנו במאבק המתמשך בגורמי הזיהום השונים ולעמוד בהתחייבותם לצמצם את שיעור הזיהום בחיפה ב-50% בשלוש השנים הקרובות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום