בהריון? הישמרי מנגיף הזיקה

(0)
לדרג

התפשטות נגיף הזיקה בעולם: משרד הבריאות ממליץ לנשים הרות שלא לנסוע לאזורים המועדים ולהימנע מהריון כחודש לאחר הביקור שם. הדבקה בטקסס ובאירלנד

מאת: מערכת zap doctors

דאגה מהמשך התפשטותו של נגיף הזיקה בעולם: זמן קצר לאחר שארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום בינלאומי וקרא למאמץ משולב לבלימת המשך התפשטות הנגיף ומיגורו, זוהו מקרים ראשונים של הדבקה מחוץ למדינות מרכז אמריקה ודרומה:

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב אישר זיהוי של מקרה הדבקה בנגיף הזיקה במדינת טקסס, ככל הנראה, בעקבות יחסי מין. הודעה זו מצטרפת למקרי ההדבקה של שתי נשים באירלנד. החשש הוא מהתפשטות מהירה של הנגיף בקרב מיליוני בני אדם בעולם.

במרכז אמריקה ובדרומה, לרבות בברזיל, זוהה הנגיף כבר לפני כשלושה חודשים נוכח כ-4,000 מקרים של תינוקות שנולדו עם מיקרוצפליה וסיבוכיה, לרבות ראש קטן המעיד על אי התפתחות המוח. יש לזכור כי לא קיים חיסון או טיפול לנגיף, ובקהילה המדעית מעריכים כי ללא ריכוז מאמצים משמעותי, פיתוח חיסון או טיפול עלול להתמשך שנים.

דיונים וגיבוש הנחיות במשרד הבריאות הישראלי

משרד הבריאות פרסם אמש (ב') הודעה לפיה "שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות מקיימים דיונים עם אנשי מקצוע בתחומים שונים: אפידמיולוגיה, גינקולוגיה, מומחים לרפואת העובר, מומחים למחלות זיהומיות, רופאי ילדים, בנק הדם ומעבדות, במטרה לגבש הנחיות מפורטות להתייחסות עבור אנשים השבים מארצות אנדמיות הנגועות בזיקה".

חום, פריחה וכאבי פרקים. בהריון: מומי מוח

מחלת נגיף הזיקה היא מחלה המועברת על ידי יתושים המתבטאת בחום, פריחה, כאבי פרקים ואודם בעיניים. המחלה לרוב קלה או ללא סימפטומים. במקרים נדירים, תיתכן הופעה של סיבוכים נוירולוגים כגון Guillain-Barre syndrome. הדבקה במחלה זו במהלך הריון עלולה לגרום למומים נוירולוגיים רבים כולל microcephaly.

להלן ההנחיות משרד הבריאות לנוסעים למדינות אלה:

1. לנשים הרות או שמתכננות הריון בתקופה הקרובה, מומלץ לשקול דחיית נסיעה לאזור עם הדבקה מתמשכת בנגיף זיקה.

2. לנוסעים למדינות אלו, מומלץ להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים כגון: מריחה של חומר דוחה יתושים, לבישת חולצות עם שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים, כובע, ולינה בחדרים מרושתים ומרוססים או ממוזגים, או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים.

3. לאישה המבקרת באחת המדינות שברשימה, מומלץ להימנע מכניסה להריון במהלך ביקורה וכן במשך ארבעה שבועות מעזיבת האזור שבסיכון.

4. במקרים בודדים, גברים שנדבקו הדביקו בנות זוג ביחסי מין. לגברים המבקרים במדינות אלו מומלץ להשתמש בקונדום בעת קיום יחסי מין בעת שהותם שם, וכן במשך ארבעה שבועות מעת עזיבת האזור שבסיכון.

5. יש להימנע מתרומות דם במשך 28 יום מעזיבת האזור בסיכון. לאחר מכן אין מניעה לתרום דם, בכפוף לשאר ההנחיות החלות על תורמי דם.

6. בימים אלה מקיים משרד הבריאות דיונים עם גורמי המקצוע השונים לצורך גיבוש המלצות לנשים הרות וליילודים של אימהות ששהו באזור הסיכון במהלך ההריון .

המדינות עם העברה פעילה של נגיף זיקה לפי אזור גיאוגרפי,
נכון להיום הן מדינות מרכז אמריקה ודרומה כולל האיים הקריביים, איי הים השקט ובקייפ ורדה. רשימת המדינות המלאה מופיעה באתר משרד הבריאות.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום