עיצוב פנים וגוף: הזרקות שומן עצמוני

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רוצים להיפטר מהשומן בגוף בעזרת דיאטה? כדאי שתחכו רגע: כיום נהוג להשתמש בשומן עצמוני, שהוא שומן שנשאב מגוף המטופל, לשלל טיפולים והליכים קוסמטיים

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

שומן עצמוני הינו שומן הנשאב מאזור מסוים בגוף - עובר תהליך מסוים ולאחר מכן מוחזר לגוף, בהזרקה. לאחר שאיבת כמות השומן הרצויה, מכינים אותה להזרקה, בתהליך הכולל הפרדה של תאי השומן וזיקוק החומר הראוי להזרקה. את השומן שואבים תחת הרדמה ומזריקים אותו באותו מעמד. לא מומלץ לשמר את השומן להזרקה עתידית נוספת.

באיזה טיפולים משתמשים בהזרקות של שומן עצמוני - ולאיזה מטרות?

הזרקות של שומן עצמוני משמשות כיום למגוון מטרות בתחומי הרפואה האסתטית.

במסגרת ניתוחי מתיחת פנים: עם השנים, תהליך ההזדקנות הטבעי נותן אותותיו בפנינו ובעור הצוואר. קמטים, קמטוטים, כתמים, צניחת גבות, צניחת לחיים, טשטוש קו הלסת, שקעים ברקות, צניחת שפה עליונה, אובדן שומן ועצם, צניחת שומן כלפי הצוואר, הופעת מיתר או שניים בצוואר, נפילת לחיים ועוד.

כל אלה גורמים לנו להיראות מבוגרים יותר ואטרקטיביים פחות. הפתרון לכל אלה הוא ניתוח מתיחת פנים וצוואר, במסגרתו מותחים רקמת עור ורקמת שריר, מורידים עודפי עור ושומן, מרימים גבות ועפעפיים עליונים ותחתונים - ואז פונים להשלמת עיצוב הפנים בעזרת הזרקות של שומן עצמוני.

כאשר השומן התת עורי מתדלדל, מופיעים חלק מסימני ההזדקנות הנזכרים - והזרקות של שומן במקומות המתאימים ובכמות הרצויה מסייעת להתגבר על כך ומשפרת את תוצאות מתיחת העור והשריר. עוד משתמשים בהזרקות של שומן עצמוני לגבול הריר של השפה, כדי לקצר את השפה העליונה. נהוג להזריק שומן עצמוני גם כדי למלא את הרקות, את הבליטות בין צדי תחתית האף לשפה העליונה וכדי לתקן אסימטריות ופגמים נוספים במראה הפנים. חשוב לציין כי לתאי הגזע בשומן המושתל יש השפעה טובה על איכות העור והרקמות.

ניתן להשתמש בהזרקות של שומן עצמוני במסגרת ניתוחי שדיים: ההזרקות של השומן העצמוני מסייעות לעיצוב החזה. למשל, כאשר מבנה החזה מגדיל את המרחק בין השדיים, ניתן להזריק שומן בגבול בין השדיים - וליצור מראה קרוב יותר; או כאשר ישנו מצב של היווצרות התקשות בקופסית של השתל. זהו מצב לא רצוי. הקופסית היא רקמת חיבור, הצומחת באופן טבעי סביב שתל הסיליקון, אחרי ניתוח הגדלת חזה. אם הקופסית מתקשה, הזרקת שומן עצמוני סביב השתל משפרת באופן משמעותי את המצב. הזרקות שומן עצמוני מסייעות מאוד גם בניתוחים של שחזור שד, עקב כריתה מלאה או חלקית, בשל גידולים. במקרים אלה, משתמשים בהזרקות שומן לשם עיצוב השדיים וכן לשיקום העור, לאחר הקרנות. ההזרקה מסייעת מאוד לריפוי העור ומראהו, שנפגם עקב ההקרנות - ומעודדת תהליכי החלמה וריפוי.

עוד משמש שומן עצמוני לשם תיקון עיוותים ופגמים באזורים שונים בגוף; לעיצוב עכוזים; ולמילוי פגמים המתקבלים לעתים לאחר שאיבות שומן באזורי גוף שונים.

ניתן להשתמש בהזרקות של שומן עצמוני כדי להתמודד עם נזקי עור, המתקבלים בעקבות הקרנות - ולטיפול בהצטלקויות, בעקבות חבלות וניתוחים.

מהם יתרונותיו של השומן העצמוני, בהשוואה לחומרי מילוי אחרים?

ראשית, אם השומן נקלט בגוף - הוא נקלט לצמיתות, כלומר: התוצאות המיטיבות נשמרות.

שנית, השומן המוזרק מכיל תאי גזע, להם יש השפעה מיטיבה על הרקמות סביב מוקד ההזרקה, מה שנותן ערך מוסף לאפקט המילוי. כמו כן, מדובר בחומר זמין וטבעי. אין כל הוספה של חומרים סינתטיים ואין חשש מדחייה.

מהם חסרונותיו של השומן העצמוני, בהשוואה לחומרי מילוי אחרים?

ראשית, את השומן יש לשאוב - ושאיבתו מהווה פעולה פולשנית, המתבצעת רק בחדרי ניתוח. שאיבה ומילוי של שומן עצמוני מהווים אקט כירורגי. יש רופאים המבצעים את הפעולה במרפאה - וזאת בתנאי שקיים מכשור מתאים ותנאים סטריליים. במקרים אלה, ניתן לבצע הזרקות לאזורים קטנים, תחת הרדמה מקומית. אבל מרבית הרופאים מעדיפים להשלים את הפעולה בבטחה בחדר ניתוח. שנית, כמו כל הליך כירורגי, גם הליך שאיבת והזרקת חומרי השומן מחייב תקופת החלמה.

לעתים ישנן בצקות קשות או שטפי דם תת עוריים וכן אי נוחות - והמטופל זקוק למנוחה, היעדרות מהעבודה וזמן החלמה, בטרם ישוב לפעילות שגרתית. שלישית, לעתים השומן לא נקלט לשביעות רצוננו - וכדי להגיע לתוצאה הרצויה, יש לחזור על הפעולה פעם או פעמיים.

מהם היתרונות של חומרי המילוי האחרים, כגון חומצה היאלורונית?

הזרקת חומרי מילוי איננה מהווה פעולה כירורגית - וניתן לעשות את הטיפולים במרפאה - לא בחדר ניתוח וללא צורך באשפוז. התוצאות המתקבלות לאחר הטיפול הן מידיות: לרוב, מיד עם הטיפול, המטופל יכול לחזור לפעילות שגרתית ולעבודה, ללא צורך בתקופת החלמה.

מהם החסרונות של חומרי המילוי האחרים?

חומרי המילוי אינם טבעיים: מדובר בחומר סינתטי, זר לגוף, שכיום נחשב נטול סיכונים, אך אין לדעת מה צופן העתיד. תמיד יש סיכון שהשלכותיו על הבריאות יתבררו בהמשך - והוא עלול להיחשף לפתע כחומר מסרטן או מזיק.

בנוסף לכך, התוצאות של הזרקת חומרי מילוי אינן נשמרות לאורך זמן. בחלוף תקופת מה, החומרים נספגים בגוף - ולשם שמירה על התוצאות, יש צורך בפעולות תחזוקה שוטפות: יש להגיע להזרקות פעם בכמה חודשים, מפני שאם לא חוזרים על הפעולה, המצב הראשוני חוזר. החזרה על הפעולה עולה, כמובן, כסף - וזה הופך את העניין לפחות נוח וגם להרבה יותר יקר. העלויות של הזרקת שומן עצמוני אינן תלויות בכמות החומר המושתל.

לסיכום: שומן הוא דבר לא אסתטי - וכולנו שואפים להיפטר ממנו. אבל במינונים נכונים ולמטרות מוגדרות, שומן דווקא רצוי ומבוקש. כיום נהוג לשאוב שומן מהגוף, לזקקו - ולהזריקו לאזורים מגוונים, למטרות שונות. כך, משמש כיום שומן עצמוני כחומר מילוי לעיצוב הפנים, כחומר מילוי לעיצוב עכוזים ופגמים מגוונים, כחומר לעיצוב השדיים ולשיפור מראה העור; והטבת תהליכי החלמה שלו מטראומות שונות, כגון חבלות, הקרנות והצטלקויות עקב ניתוחים.

ד"ר אבי וינברג הוא מומחה לכירורגיה פלסטית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום