עישון קנאביס: הנאה מסוכנת

(0)
לדרג

מחקר: חלה עלייה בשיעור הסטודנטים המעשנים מריחואנה באונ' אריאל. מדוע חיוני לקיים דיון ציבורי רציני בנושא - ולהבחין בין שימוש רפואי לבין שימוש שאינו רפואי?

מאת: ד"ר ליאת קורן

בתקופה האחרונה קיימת עלייה בשיח הציבורי, סביב נושא הלגליזציה של הסמים הקלים. הדעות של החוקרים, הגופים הממשלתיים והציבור - חלוקות לכאן ולכאן; כל צד מושך לכיוון שלו. למעשה, עד היום, טרם התקבלה החלטה מעשית שהיא תוצר של דיון ציבורי-מחקרי פתוח, אשר אינו מוטה לאחד הצדדים. הגיע הזמן לכך- מחקר זה שהתקיים באוניברסיטת אריאל שופך אור על חשיבות הנושא.

מה בדק המחקר?

כחלק ממחקר גדול ומקיף, בנושא התנהגויות בריאות וסיכונים בריאותיים, בקרב סטודנטים באוניברסיטת אריאל, כגון הרגלי תזונה, פעילות גופנית, עישון ושימוש בחומרים כמו אלכוהול וסמים, בקרב הסטודנטים באוניברסיטה, נבדקו גם אחוזי השימוש בקנאביס (חשיש ומריחואנה). מטרת המחקר הייתה לנסות לאתר מאפיינים בולטים של המעשנים הקבועים, גורמי סיכון וחוסן בסביבה החברתית, על מנת לנסות לנבא שימוש קבוע בקרב הסטודנטים.

מה היו תוצאות המחקר בכל הקשור לשימוש בקנאביס?

השוואת תוצאות מחקר זה, למחקר זהה מתודולוגית, שנערך בשנת 2009, הצביעה על כך שאחוז המתנסים בסך כל המדגם עלה מ-25% ל-36%. עוד עלה כי גברים מעשנים בשכיחות גבוהה יותר מנשים (48.7% לעומת 29.5%); רווקים וגרושים בשכיחות גבוהה יותר מנשואים (הסתברות של פי 1.57 יותר); וחילוניים יותר מדתיים (הסתברות של פי 5). כמו כן, בשנת 2015, כמחצית מבין המתנסים בעישון קנאביס הופכים משתמשים קבועים בתדירויות משתנות.

חשוב לציין כי למרות הזינוק באחוז המעשנים, רוב מדגם הסטודנטים (64%) מעולם לא התנסו בעישון קנאביס.

האם יש קשר בין עישון קנאביס להתנהגויות סיכון אחרות?

מבדיקות נוספות, שנערכו בקרב המתנסים בעישון ובקרב הסטודנטים שמעשנים באופן קבוע, עלה כי יש קשר מובהק ומשמעותי בין עישון קנאביס לבין התנהגויות סיכון אחרות. נמצא, למשל, כי המעשנים הקבועים של קנאביס הם בעלי ניסיון עשיר יותר בעישון סיגריות, התנסות עם אקסטזי, בעלי שכיחות גבוהה יותר של מדדים בעייתיים של שתייה מופרזת, מרמים יותר באקדמיה, מבצעים יותר עבירות נהיגה והתנהגויות סטייה נוספות. כלומר, עישון קנאביס על בסיס קבוע בקרב קבוצת גיל של מבוגרים-צעירים באקדמיה, אינו תופעה תמימה, אלא קשור בקשר ישיר להתנהגויות סיכון אחרות. מי שחושב אחרת, פשוט טומן ראשו בחול. גם אם לא מדובר בבני נוער, אלא במבוגרים, עדיין נצפה קשר ישיר בין עישון קנאביס להתנהגויות סיכון אחרות.

מדוע חיוני לקיים דיון ציבורי רציני בנושא קנאביס?

מדובר בנושא בעל צדדים חיוביים ושליליים מובהקים (למשל: אפקטיביות משמעותית במצב חולים, לעומת השפעה חברתית שלילית בשימוש לרעה), חשוב לנהל דיון אמיתי וקשוב לכל הצדדים - ולגבש מדיניות בנושא. יפה שעה אחת קודם. על מנת שדיון כזה יהיה אובייקטיבי ומקיף, עליו לכלול מנעד נציגים רחב, הן מקרב המשתמשים והן מקרב החוקרים ורשויות החוק. יש לבחון את ההשלכות של הלגליזציה, תוך שימוש בניסיון העולה ממדינות שכבר מיסדו את הנושא, כאבני בוחן; להתייחס לעישון פעם אחת בהשוואה לשימוש בחומרים מסוכנים אחרים, כמו שתיית אלכוהול, ופעם אחת כדבר העומד בפני עצמו ולעשות הבחנה ברורה בין אלה שמעשנים לצרכים רפואיים- לבין אלה המעשנים לצרכי הנאה, ובין מצבים שמסכנים את הציבור או את המשתמשים עצמם לאלו שלא.

ד"ר ליאת קורן מהמחלקה לניהול מערכות בריאות בפקולטה למדעי הבריאות, אוניברסיטת אריאל.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום