עישון: סיכון לפוריות האישה

(0)
לדרג

עישון אקטיבי ופסיבי בקרב נשים צעירות מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פוריות ולהקדמת גיל המעבר גם בקרב מי שעישנו בעבר, בהשוואה למי שלא עישנה מעולם

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

חשיפה פסיבית ואקטיבית לעישון מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פוריות ולהופעת מנופאוזה טבעית בגיל צעיר יותר. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, כפי שפורסמו לאחרונה בכתב העת Tobacco Control.

בקרב למעלה מ-93,000 נשים לאחר-מנופאוזה שלקחו חלק במחקר Women's Health Initiative Observational Study בין השנים 1993-1998 עם נתונים זמינים אודות חשיפה לעישון ולנתוני פוריות, הסיכון להפרעות פוריות היה גבוה ב-14% במעשנות פעילות ומעשנות בעבר, בהשוואה לנשים לא-מעשנות. גם הסיכון למנופאוזה לפני גיל 50 היה גבוה ב-26% בקרב אוכלוסייה זו. בנוסף, בנשים לא-מעשנות שדיווחו על חשיפה גבוהה יותר לעישון פסיבי תועדה עלייה של 18% בסיכון להפרעות פוריות ולמנופאוזה מוקדמת.

סיכון מוגבר בקרב מי שהתחילה לעשן לפני גיל 15

בנשים שהחלו לעשן לפני גיל 15 שנים תועד סיכון מוגבר להפרעות פוריות שנותר למשך למעלה משנה אחת, והן הגיעו למנופאוזה טבעית בממוצע 21.6 חודשים מוקדם יותר, בהשוואה לנשים לא-מעשנות וללא חשיפה לעישון פאסיבי.

רמז לקשר של מנה תגובה

בנשים לא-מעשנות עם החשיפה הרבה ביותר לעישון פסיבי תועדה גם שכיחות גבוהה יותר של הפרעות פוריות והן הגיעו למנופאוזה כ-13 חודשים מוקדם יותר.
מניתוח הנתונים עלו רמזים לקשר מנה-תגובה בין מספר הסיגריות שעישנו הנשים בכל יום ובין הפרעות פוריות והופעה מוקדמת יותר של מנופאוזה.

מדובר באחד המחקרים הראשונים בגודלו להערכה ולכימות ההשפעות של עישון פסיבי ואקטיבי על המצב הבריאותי של נשים. לאור הקשר בין החשיפה לעישון ובין הגיל בעת מנופאוזה, חשוב שרופאים ידונו עם המטופלות אודות ההשפעה של אורחות חיים לרבות חשיפה לעישון, על הפוריות שלהן.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום בפורום בריאות האישה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום